Inlägg från: Ruggugglan |Visa alla inlägg
  • Ruggugglan

3 månader, torr på natten

vittra skrev 2010-05-03 21:40:10 följande:
    Vill bara påpeka att det finns gott om forskning som tar upp det faktum att barn redan från födseln har möjlighet att känna av och till viss del kontrollera sina tömningsfunktioner. Det är ingenting konstigt, och än idag finns det flertalet kulturer där man inte har blöja alls utan nyttjar bebisens förmåga till att kontrollera detta själva redan från början. Att påstå att en 3-månaders inte kan vara mogen är i mina ögon ett väldigt okunnigt uttalande, och jag undrar vad du alls grundar det på? Att blöjindustrin idag har sett till att det blivit normalt för barn att gå med blöja ända till 3-4 års åldern? Problemet blir i mina ögon det omvända om man låter barnen gå med blöja år ut och år in, barnen tappar förmågan att känna av och kontrollera funktionerna och går dessutom in en vana att ha blöja. Klart som f*n det blir jobbigt då när man efter 3 år helt plötsligt ska lära om på nytt och plötsligt vara utan blöja. Det var bara ca 30 år sedan barn generellt slutade med blöja redan vid ca 1½ års ålder. Idag slutar majoriteten av barn vid 4 år. För 100 år sedan slutade man ännu tidigare. Så vad bygger denna utveckling på? Mognar barn senare idag? Knappast... det är ju föräldrarna (i förlängningen marknaden) som styr blöjanvändandet. Låter man istället barnen styra så kan jag garantera dig att inte en unge i hela världen skulle ha blöja vid 4-5 års ålder...
    Men sängvätare då? Hur förklaras det att sedan länge blöjfria barn kissar i sängen?
  • Ruggugglan
    vittra skrev 2010-05-03 23:17:15 följande:
    De flesta anser väl numera att sängväteri har psykiska orsaker och beror inte på att barnet fysiskt sett inte har förmågan att kontrollera blåsan...
    Okej? Märkligt. Jag var sängvätare som liten och jag kan inte påstå att det skulle finnas några psykiska orsaker.. Jag var i kontakt med flera läkare och de flesta var överens om att det var på grund av mitt sömndjup. Jag hade larm som började tjuta när den kände av väta, men jag vaknade inte. Däremot så gjorde min familj det och grannarna. Jag provade mkt för att försöka få bort problemet. Medicinering, ingen dricka sent på kvällen osv. Det försvann när jag kom in i puberteten.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2917

Och nej. De flesta tror inte på psykiska orsaker.
  • Ruggugglan
    vittra skrev 2010-05-03 23:44:22 följande:
    Vad är bullshit? Tror du alla i hela världen använder blöja lika länge som svenskar eller? Vi tog bort blöjan helt för vår tjej då hon var drygt 1 år, minns inte exakt. Dock var hon torr betydligt tidigare nattetid (med tanke på diskussionens inriktning) och hon var inte alls särskilt gammal när vi tog bort blöjan på natten... men egentligen är det oviktigt, principen är inte egentligen att få bort blöjan så fort som möjligt utan ta tillvara på de tillfällen som faktiskt dyker upp när man märker att barnen är i fas med denna utveckling.
    Håller jag med om. Jag är övertygad om att kroppen och hjärnan ställer in sig på att "nu har jag blöja på mig så jag slipper hålla mig".

Det tog många par trosor och byxor innan dottern blev helt torr (hon var nästan tre år innan hon var helt torr). Men på så sätt lärde hon sig! Hon är inte helt torr på natten än (hon är 4år), men det går framåt. Fler och fler torra nätter.

Men det gäller att inte stressa fram. Det verkar ha blivit någon jävla tävling om vems barn som klarar olika saker först.
  • Ruggugglan
    Bellini skrev 2010-05-04 09:06:42 följande:
    Det handlar om mognad i hjärnan i samband med hormoner, samt vissa psykologiska aspekter som vittra skrev. Du får väl läsa på om det där!! Ska delge något pinsamt om mej själv. Jag kissade i sängen från o till tills jag var 12 år gammal. Mina föräldrar sökte o sökte..tillslut fick jag prova en pip madrass som pep när jag kissade...men då var de ju redan blött i sängen när den pep.... Ha ha..ja ja kan säga att jag växte ifrån det o lillan brås inte på sin mamma iallafall!!!
    Jag hade samma problem, och var 12 när jag växte ifrån det. Det är vanligare än vad man tror. Skämdes grymt mkt över det..
  • Ruggugglan
    vittra skrev 2010-05-04 11:33:57 följande:
    När jag skrev mitt första inlägg så hade jag mindre barn i åtanke som dessutom framförallt redan haft långa perioder av torrhet (återgå och kika på grundfrågan). Och som sagt så beror det i allra högsta grad på psykiska orsaker i det läget. Det står ju även på länkarna du bifogade. Dock verkar det som att man bara kallar det för sängvätning om barnet är äldre än 5 år, det visste jag däremot inte. De metoder du pratar om har jag aldrig någonsin hört talas om jag låter mycket skrämmande. Men det är också väldigt inskränkt av dig att tro eller påstå att alla som får barn torra tidigt binder fast dem vid pottorna... så gjorde man inte generellt förr och man gör det inte nu för tiden heller i alla de kulturer där barnen faktiskt blir torra tidigt. Så att du förklarar torra barn med aga och fastbindning är rätt absurt faktiskt. Kan iaf säga att vi aldrig band fast vår tjej vid pottan, och vi smiskade henne inte heller. Lika lite som jag själv och mina syskon blev fastbundna eller smiskade när vi var små, och vi var torra vid ca 1½ år. I princip alla blev torra i den åldern förr, och det beror inte på agan
    Men min fråga handlade om äldre barn som var sängvätare.
  • Ruggugglan
    vittra skrev 2010-05-04 14:07:25 följande:
    Ok, det framkom inte. Men nu har du helt klart fått svar på frågan Sängväteri som handlar om barn äldre än 5-6 år och som har sjukdomar/fysiska tillstånd som påverkar blåsans kapacitet etc kan väl inte på något sätt räknas till denna diskussion...
    Jag frågade: "Men sängvätare då? Hur förklaras det att sedan länge blöjfria barn kissar i sängen?". Jag trodde det framgick ganska tydligt vad jag menade.
  • Ruggugglan
    augustisten skrev 2010-05-04 21:42:11 följande:
    Jag har aldrig påstått att man måste använda sådana metoder för att få barn torra tidigt. Däremot kan man inte hävda att alla barn har förmåga att bli torra tidigt och hänvisa till att alla barn var det på femtiotalet. Det var då min mamma var liten och hon blev torr med en sådan metod (och den var inte ovanlig då). Om du läser meningen efter skriver jag tydligt att det är bra att ta tillvara tillfällen när barn själva tar initiativ till att bli torra, och hhittar man bra metoder är det ju bara positivt med tidigt torra barn. Därifrån till att hävda att ALLA barn kan bli torra tidigt - speciellt på natten - är det långt. Jag vet familjer som EC:at från start och vars barn blev dagtorra först vid treårsåldern. Barn är olika. Att skriva att det oftast ligger psykiska problem bakom sängväteri tycker jag är direkt elakt och det var det jag reagerade kraftigt på.
    Personer som aldrig har suttit i situationen har ofta väldigt lätt för att ge råd och tro sig veta bäst. Jag antar att om vittra hade haft ett sängvätande barn så hade hon troligtvis haft andra åsikter och en annan uppfattning.
Svar på tråden 3 månader, torr på natten