Inlägg från: augustisten |Visa alla inlägg
  • augustisten

3 månader, torr på natten

vittra skrev 2010-05-03 23:17:15 följande:
    De flesta anser väl numera att sängväteri har psykiska orsaker och beror inte på att barnet fysiskt sett inte har förmågan att kontrollera blåsan...

Nej, det anser verkligen inte "de flesta". Har barnet inte tidigare varit nattorrt under minst ett halvår anses det tvärtom som mycket osannorlikt att det har psykologiska orsaker. http://vard.vgregion.se/sv/Teman1/Barn-och-Foraldrar/Sjukvardsradgivningen/?CatId=32617&print=true
     http://www.torrnatt.nu/?c=vad_aer_orsaken&i=psykologiska_orsaker 

Just när det gäller nattorrhet tycker jag att det är väldigt dumt att börja prata om psykologiska orsaker och annat eftersom det till stor del är hormonstyrt. http://www.torrnatt.nu/?c=vad_aer_orsaken&i=foer_lite_av_hormonet_vasopressin 

Det finns säkert barn som har den hormonregleringen från att de är några månader - vilket du och ts verkar ha. Själv fick jag den vid åttaårsåldern (jag tillhörde även de barn som sov väldigt djupt och inte vaknade av att jag kissade).

Att barn kan lära sig att kontrollera sina behov tidigare dagtid är det ju ingen tvekan om. Som du säger var barn torra tidigare förr. Däremot skulle jag personligen aldrig använda de metoder som ofta användes då. Min mamma och hennes systrar blev tex torra vid 1,5 år genom att bindas vid pottan och få smisk.

Hittar man däremot humana metoder som fungerar för hela familjen är det bara att gratulera. Jag håller med dig om att det är bra att ta tillvara på de tillfällen som ges.
  • augustisten
    vittra skrev 2010-05-04 11:33:57 följande:
    När jag skrev mitt första inlägg så hade jag mindre barn i åtanke som dessutom framförallt redan haft långa perioder av torrhet (återgå och kika på grundfrågan). Och som sagt så beror det i allra högsta grad på psykiska orsaker i det läget. Det står ju även på länkarna du bifogade. Dock verkar det som att man bara kallar det för sängvätning om barnet är äldre än 5 år, det visste jag däremot inte.De metoder du pratar om har jag aldrig någonsin hört talas om jag låter mycket skrämmande. Men det är också väldigt inskränkt av dig att tro eller påstå att alla som får barn torra tidigt binder fast dem vid pottorna... så gjorde man inte generellt förr och man gör det inte nu för tiden heller i alla de kulturer där barnen faktiskt blir torra tidigt. Så att du förklarar torra barn med aga och fastbindning är rätt absurt faktiskt.Kan iaf säga att vi aldrig band fast vår tjej vid pottan, och vi smiskade henne inte heller. Lika lite som jag själv och mina syskon blev fastbundna eller smiskade när vi var små, och vi var torra vid ca 1½ år. I princip alla blev torra i den åldern förr, och det beror inte på agan
    Jag citerar mig själv

"Hittar man däremot humana metoder som fungerar för hela familjen är det bara att gratulera. Jag håller med dig om att det är bra att ta tillvara på de tillfällen som ges."

Vi kan inte jämföra hur tidigt barn blev torra förr och nu. Jag har inte hävdat att alla använde samma metoder som min mormor, men tiderna var annorlunda och så också metoderna. Alla barn har inte förmåga att bli torra tidigt. Speciellt inte på natten. 

Angående att gå tillbaka till grundfrågan så förstår jag inte vad du menat. Det gäller ett tremånadersbarn som rimligen inte kan ha varit nattorrt i sex månader?
  • augustisten
    sirisdotter skrev 2010-05-04 20:30:05 följande:
    Vet inte hur gammal du är - jag kan garantera att jag inte använde en enda metod!  EC kände jag inte till i mitten av 80-talet.  En röd plastpotta fanns i vårt hem - BARNET BANDS ABSOLUT INTE VID DEN ELLER FICK SMISK.  Har ett foto där barnet sitter på pottan och ser nöjt ut - en annan bild när barnet stolt visar upp vad som hamnat i pottan.
    Jag har aldrig påstått att man måste använda sådana metoder för att få barn torra tidigt. Däremot kan man inte hävda att alla barn har förmåga att bli torra tidigt och hänvisa till att alla barn var det på femtiotalet. Det var då min mamma var liten och hon blev torr med en sådan metod (och den var inte ovanlig då).

Om du läser meningen efter skriver jag tydligt att det är bra att ta tillvara tillfällen när barn själva tar initiativ till att bli torra, och hhittar man bra metoder är det ju bara positivt med tidigt torra barn.

Därifrån till att hävda att ALLA barn kan bli torra tidigt - speciellt på natten - är det långt. Jag vet familjer som EC:at från start och vars barn blev dagtorra först vid treårsåldern. Barn är olika.

Att skriva att det oftast ligger psykiska problem bakom sängväteri tycker jag är direkt elakt och det var det jag reagerade kraftigt på.
  • augustisten
    Lady Dahmer skrev 2010-05-04 21:55:20 följande:
    oj. Mitt troll har varit rumsrent sen hon var drygt 1,5. Jag har inte tränat, smiskat, skällt eller på nåt sätt varit speciellt aktiv annat än erbjudit potta, tagit henne till toaletten vid olyckor samt haft henne naken mycket. Torr nattetid har hon varit sen hon var ett.
    Se gärna vad jag svarat vittra och sirisdotter.

Många barn blir torra tidigt andra blir det inte. Själv var jag dagtorr vid 1,5 men nattorr först när jag var åtta. Helt utan psykisk problematik.

Med min unge har jag gjort ungefär som du har gjort med din. Han blev dagtorr straxt innan han var tre år. Jag ser ingen prestige i att ha tidigt torra barn - och inte heller i det omvända.

Vad gäller min mormor och hennes metoder kan man ha viss förståelse när man ser till förutsättningarna. Hon hade tre barn på tre år. Ingen tvättmaskin, inget rinnande vatten, utedass, vävde och sydde alla blöjor (liksom alla kläder). Trots de förutsättningarna var min mor alltså inte torr vid 1,5 utan fick bindas på pottan. Det är för mig bevis på att alla barn inte blir torra tidigt bara för att man har tygblöjor och känner när man blir våt.
  • augustisten
    vittra skrev 2010-05-05 09:25:40 följande:
    Snacka om att vissa saker bara verkar vilja missuppfattas av somliga Nåja, för min del är diskussionen om sängvätning färdig sedan länge och denna tråd handlar om en 3 månaders som inte kissar på nätterna. Jag förutsätter att TS inte bundit fast sin unge vid en potta i sängen för att detta ska ske Förövrigt kände inte vi heller till EC när dottern var så liten, vi utgick ifrån hennes behov och signaler, och det var först flera månader senare (då jag började hänga här mer och mer) som jag ramlade över begreppet.

Jag gissar att du menar mig :)

Jag har egentligen inte alls svarat ts i tråden utan dig... så att mina svar är lite ot kan jag hålla med om. Däremot tror jag inte att jag kan ha missuppfattat din åsikt att de flesta barn skulle bli torra vid ca 1,5 års ålder om föräldrarna bara lade manken till - eftersom de blev det förr?

Det var det jag ville reflektera kring. Jag tror inte att det är så enkelt för alla. Dessutom ville jag svara på att det skulle vara vedertaget att det oftast finns psykiska orsaker bakom sängvätning (det skrev du faktiskt). Det tyckte jag var både felaktigt och en smula okänsligt för att uttrycka det milt (som gammal sängvätare :) ).

Annars håller jag med dig! Många barn kan bli torra tidigt och då är ju det jättebra. En vinst för både familjen och miljön. För ts är det bara att prova sig fram, men med tremånadersbarn är nog inte nattorrheten direkt huggen i sten.

Svar på tråden 3 månader, torr på natten