• Misslavinia

Kalvost/kalvdans

Ska överraska svärfar med att göra kalvost/kalvdans, hans barndoms favoritefterrätt. Men kan jag äta av den, någon som vet? Råmjölken jag har är ju opastöriserad (såklart) och det vet jag att man ska undvika som gravid. Men vad gör man när man pastöriserar, upphettar eller hur. Och kalvost ska ju vara i ugnen varmt och lääänge. Fast det kanske inte blir samma sak? Någon som vet?

förlovad 05, mamma 06, gift 07, mamma 08, blir mamma igen 10
  • Svar på tråden Kalvost/kalvdans
  • MBert

Visst är den pastoriserad när den upphettats i ugn!

Pastörisering, efter Louis Pasteur, är uppvärmning av vissa livsmedel, framför allt mjölkprodukter till en viss temperatur för att ta död på skadliga bakterier och mikroorganismer, men förstör också mjölkens enzymer. Pastörisering av mjölk sker på ett mejeri. Man skiljer på hög- och lågpastörisering. Vid lågpastörisering sker en kortvarig upphettning till 72-74 grader följt av snabb nerkylning. Vid lågpastörisering behålls smaken i större utsträckning än vid högpastörisering som sker vid 85 grader och som görs för att ge produkten högre hållbarhet.

• Misslavinia

Tack för svar MBert! Gjorde kalvosten redan den 3e. Jag tog det säkra före det osäkra och åt inte.

förlovad 05, mamma 06, gift 07, mamma 08, blir mamma igen 10
Svar på tråden Kalvost/kalvdans