• myran82

Hur delar ni upp nätterna när den ena jobbar och den andra är föräldraledig?

Jag är lite nyfiken på hur ni delar upp nätterna med mat & blöjbyte då den ena jobbar och den andra är föräldraledig?

Nu är det så att jag matar våran son och sambon fixar blöjbytet eftersom jag har ganska dåligt tålamod på nätterna när han trilskas.

Frågan riktar sig till de som matar med flaska eftersom amningen är det ju bara mamman som kan sköta.

• Svar på tråden Hur delar ni upp nätterna när den ena jobbar och den andra är föräldraledig?
  • luckyme83

jag matade och bytte blöja på natten måndag till fredag...men sambon matade alltid tidigt på morgonen innan han gick till jobbet...
    han slutade äta på natten när han var 6 veckor, så efter det går vi bägge upp på natten om han vaknar, då det oftast räcker att stoppa i nappen. ja inte samtidigt då men kanske varannan natt =)

• Yariija

När vi hade första barnet tog jag allt för då hon sov kunde jag sova, nu när vi fått andra så hjälper han under helgerna då han jobbar korta dagar och jag får sova minst 8 sammanhängande timmar 2 nätter i rad.

Smärta är oundvikligt men lidandet är valfritt...
  • Mälaröbo

Vi har sällan eller aldrig bytt blöjor på nätterna. De valde helt enkelt att inte bajsa då och kissblöjor har enbart bytts om de läckt, vilket SÄLLAN hänt (i så fall har vi bytt i sängen). När det gäller nattmaten har den som varit föräldraledig skött det på vardagarna. Maken, som klarar lite avbruten sömn, gick gärna upp och blandade ersättning och gav. Jag, som blir GALEN av att inte snabbt får somna om, valde att ha färdiga tetror på sängkanten som jag bara öppnade och gav rumstempade. På helgerna var det oftast maken som skötte nattmaten oavsett om han jobbat i veckan eller var föräldraledig.

• TessaS

Theo åt två gånger per natt fram till han var 4 månader, och då tog jag ena matningen och min man den andra... bytte blöja samtidigt.
    Sedan var det en gång per natt och då tog jag de flesta, men min man tog nästan alltid tre nätten i veckan... bytte blöja samtidigt.
    Från han var ca 6 månader så vaknade han sällan på nätterna och de gånger han gjorde det så åt han inte, men vi turades om att gå upp och natta om. Det har alltid gått väldigt smidigt, så det har inte varit så krångligt att dela.

• sarsparis

För mig var det självklart att den som jobbar ska få sova. Så den som var hemma skötte allt på natten och var vi ledig tog vi varann natt.

• Kazeer

Den som jobbar sover på natten.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • SötFlöt

Jag skötte detta till 90 % då min sambo jobbade borta på veckorna och bara kom hem på helgerna..

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • gullunge1

hos oss är det jag som är hemma som tar hand om det.
    jag får ju ändå "lön" för att vara hemma, killen måste ju ändå orka upp och jobba + att jag har mycket lättare att komma upp ur sängen mitt i natten o är lätt väckt=)
    men då brukar han natta henna så ja kan gå o somna tidigare på kvällen. Sen tar han henne självklart nån natt om ja behöver få sova lite mer, men de är så svårt som man ändå hör när hon vaknar och så

Tova 100317
  • La Lola
    Kazeer skrev 2010-05-03 19:48:59 följande:
    Den som jobbar sover på natten.
    Så funkar det här oxå.
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mälaröbo

Får man fråga varför ni som bytt blöja på natten har gjort det?? Har ni använt tygblöjor eller bara "gjort som man gjorde förr" när blöjorna hade usel kvalitet?

Svar på tråden Hur delar ni upp nätterna när den ena jobbar och den andra är föräldraledig?