• hoppfull trots allt

järnsprutor?

Hejsan!
    Jag undrar om någon vet vad dom brukar ha för gräns för att få järnsprutor? Går dom enbart på blodvärdet (hb) eller även på järndepåerna (ferritinet)?
    Jag har dåligt blodvärde men även dåligt järnvärde och har sedan några veckor inte klarat av mina järnmediciner alls då magen totalt har sagt upp sig med enorma magsmärtor och diarre nattetid.. Trötthetten och andfåddheten är så jobbig, ska till bm nu på onsdag, skulle vilja ha lite på fötterna om vad som generellt gäller för järnsprutor då. Har gått in i v 35 nu men skulle verkligen behöva lite mer energi inför vad som komma skall..

• Svar på tråden järnsprutor?
  • Lexikon

De bör gå på både hb och ferritin. Hb säger egentligen inte mycket alls och kan variera ganska kraftigt på kort tid.

Inför förlossningen är det fördelaktigt att ligga högt i både hb och ferritin, risken för komplikationer som depressioner efter förlossningen ökar.

Vad exakt ligger du på för värden? Vad man tolkar som okej är olika från landsting till landsting, men också olika mellan olika läkare.

Det finns mycket man kan göra för att kroppen lättare ska acceptera stora doser järn i maten; ta tabletten i samband med måltid som innehåller kött eller fisk (behöver inte vara stora mängder), drick 1-2 dl proviva om dagen, ät havregrynsgröt som kokat i mer än 7 min (då får man tillsätta mer vatten efter hand) och se till att dricka ordentligt.

Gör du allt rätt så kräv behandling. Berätta hur dåligt du mår och att det inte är acceptabelt. (Många verkar tycka att det är okej att hb och ferritin går ner under graviditeten, varför? Be dem motivera varför det är okej att du ska må dåligt.)

• hoppfull trots allt

jag har prövat det mesta sen jag var i v 16 och jaf klarar inte av det.. numera tar jag duroferon, är ordinerad 3 om dagen men fixar att ta 1 var 3e dag för magen.. Dricker även ferronol av och till men det är ju inte tillräckligt.. Kämpar också väldigt med "rätt" mat så jag hoppas det räcker en bit på väg
    Bm vet om min situation, jag berättade att jag bestämt mig för att mer eller mindre lägga ner det hon ordinerat då jag verkligen blev sjuk av det och att sitta uppe på nätterna med sånt magknip och diarre när man har hand om en 15 månaders tjej ensam (sambon veckopendlar) fungerar inte.. Ska ta nya prover till onsdag, ferritinet tar ju ett par dagar att få veta, så då får jag se hur jag går vidare då.. Är en lite för stöning tjej, som pressar mig lite för länge innan jag kastar in handuken men nu har jag stönat tillräckligt..
    Fick även en uvi för några v sen som jag fick medicin mot, där stod visserligen att man inte skulle käka den om man hade blodbrist men fick inte tag i bm så jag åt den som ordinerat men funderar lite på om den sänkt mig ytterligare i värde men det lär visa sig..
    Låg på 112 i hb och 7 i ferritin för ca 8 veckor sen och då käkade jag fortfarande järntab
    Resonerar väl lite som så att ha jag inte fått upp värdet hittills så lär jag inte hinna med det sista tiden heller då jag inte klara av att må så dåligt av tab, men man kanske mår dåligt av sprutorna också?

• Lexikon

Man kan få lite ont i armen av sprutorna/droppet men de påverkar inte magen och liknande. Däremot borde du märka en stor skillnad i hur du mår; du borde bli piggare, mer koncentrerad, slippa huvudvärk och förmodligen mindre frusen om du lider av det.

Som sagt säger alla olika kring vilka gränsvärden som är okej (detta eftersom att man bör utgå från personens symtom och normalvärden, om man normalt ligger på 160 är man anemisk vid 140). Någon kanske tycker att ditt hb är lagom, andra för lågt. Jag hade sagt att det var alldeles för lågt och att kring 130-140 är mer lagom inför en förlossning.

Ferritin likaså. Absolut nedersta gräns är satt till 9. Men det är extremt lågt. Du har definitivt brist på järn. Det är fördelaktigt om det åtminstone ligger kring 50-60.

Begär dropp eller spruta. Gärna ett par behandlingar. Och skriv in i förlossningsbrevet att barnet skall avnavlas sent (annars riskerar barnet järnbrist vid 4-6 månaders ålder) då mellan 30 och 50% av barnets blod blir kvar i navelsträng och moderkaka vid tidig avnavling.

Hos barn som avnavlas sent är järnbrist i stort sett ett obekant fenomen.

• hoppfull trots allt

tack för infon och svaren, får se hur det går i morgon hos bm..

• Lilla V

Jag träffade en tjej i väntrummet på förlossningen som tog järn-sprutor, men hon betalade de själv. Så det verkar ju va ett alternativ om man inte går under välden hit o dit!

• hoppfull trots allt

tror faktiskt man måste ha remiss av bm/läkare oavsett om man betalar själv eller inte..

• mape81

Jag är inte gravid, men har fått järndropp av andra orsaker.

Droppet består av någon typ av saltlösning och ett ämne som man hämtar ut på apoteket i små ampuller. 
    Alltså, man hämtar ut och betalar droppet själv (inom högkostnads skyddet), precis som all annan medicin. 
    Droppet blandas till på plats strax innan man får det, när jag fick var man tvungen att vara på ett akututrustat sjukhus för att få järndropp, det fanns risk för andningssvårigheter under behandlingen sa de. Enda biverkningen som jag fick var huvudvärk men den satt oxå i upp till 2 dygn efter varje behandling...
  • hoppfull trots allt

har nu varit hos bm och ska ta full blosstatus (?) så får vi se vad det visar.. Förutom hb och järn skulle det kollas storlek på blodplättar bla och något mer som jag inte kommer ihåg.. Får ju inte svar förräns till veckan.
    Bm tyckte att det kanske vore läge för sprutor men att dom är hårda på att man ska ha väldigt lågt värde sa hon och att det är läkaren som har sista ordet så vi får väl se vad som händer men någon form av energi som funkar måste jag ha innan förlossningen..

Svar på tråden järnsprutor?