• Alexi

Tips på bra leksaker för 1,5-åring på flyg, tåg och restaurang

Nästa vecka ska vi flyga med vår dotter på snart 1,5 år, vi ska på storstadssemester med hela min familj och några veckor senare ska vi åka tåg 6 timmar med henne. Jag undrar vad andra haft för leksaker och kul överraskningar att roa med på flyg och tåg och även om man ska om möjligt få henne att vilja sitta fem minuter på en restaurang vore toppen.
    hon är aktiv av sig, inte någon som sitter och pysslar direkt, men hon leker ju en hel del med klossar, tillbehör till leksaksspisen osv hemma. Vi bläddrar i böcker (i två minuter), lyssnar på musik osv. Jag hade gärna köpt några nya leksaker att överraska med men vill ha tips på vad.
    Vi har en bärbar dvd-spelare och lite barnfilmer men hon är inte så intresserad av dem så det är tveksamt om hon kommer viljta titta någon längre stund, även om vi ska testa på flyget och tåget.

Tips!?

• Svar på tråden Tips på bra leksaker för 1,5-åring på flyg, tåg och restaurang
  • Spiro

pussel, uttjänt mobil ("riktiga" saker brukar ju vara roligast), play-dooh

• Kodia

Fingerdockor är roligt, och tar nästan ingen plats. Kanske finns det medresenärer (barn eller vuxna) som tycker det är roligt att roa henne med dem också.

• Tow2Mater

Olika former av snacks. T ex cheerios, kakor, russin i små askar som kan pillas med, godisaskar.

• Demyra

Läste lite om att resa med barn idag då vi planerar en resa till nästa år.
    Hittade en jätte fin ideé att laga ett häfte med utklippta bilder från resakataloger/turisbroschyrer.

Kan man ju göra före resan tillsammans med barnet och förklara lite om flygplan och hur man sitter där, vad man äter och över vilka städer man flyger.
    Och sen när man är på resan kan man ta fram häftet som underhållning.

• Alexi

Ätbart kommer vi ha med, inte minst då det är middagsdags när flyget går, så då blir det nog plockmat. Böcker kommer vi ha med.

Jag vet inte om min dotter är sen men det känns inte aktuellt på ett bra tag med kritor, lera osv. Brukar barn på 1,5 leka med sånt? (Hon är 17 månader prick nu)

att förklara om flygplan tror jag vore lite överkurs, tror inte hon är redo för att lära sig om sånt ännu...

• Spiro

min son började på dagis när han var 17 månader. Blev mäkta förvånad när jag kom och hämtade och han satt och lekte med play-dooh! Det är inte så mycket skapade direkt utan jag tror mest han gillade känslan av att ta i leran och banka med den.

• Tow2Mater
    Alexi skrev 2010-05-04 18:50:09 följande:
     Jag vet inte om min dotter är sen men det känns inte aktuellt på ett bra tag med kritor, lera osv. Brukar barn på 1,5 leka med sånt?
    Jag introducerade kritor vid 1.5 år, nu två mån gillar han att måla, men han gillar ännu mera att tugga på kritorna! Lera har han ännu inte provat på. Misstänker det åker in i munnen. Ska ta medoch introducera lera på vår flygresa i Juni.
  • Tow2Mater

Menade: Jag introducerade kritor vid 1.5 år, nu två mån senare gillar han att måla, men han gillar ännu mera att tugga på kritorna! Lera har han ännu inte provat på

• Rootsler

Vi reste med våran son när han var 19 månader, långresa till Thailand.. Något ansträngande, måste jag erkänna! Men rittavla var en stor hit! Och på ena flyget fick han av flygvärdinnorna ett block med "klistermärken" i (Nalle Puh), som man kan klistra om och om igen, det var också en supergrej som höll ett tag. Hoppas det går bra för er!

• Alexi

Vad är en rittavla?

Rootsler skrev 2010-05-04 20:11:05 följande:
    Vi reste med våran son när han var 19 månader, långresa till Thailand.. Något ansträngande, måste jag erkänna! Men rittavla var en stor hit! Och på ena flyget fick han av flygvärdinnorna ett block med "klistermärken" i (Nalle Puh), som man kan klistra om och om igen, det var också en supergrej som höll ett tag. Hoppas det går bra för er!
  • Rootsler

En rittavla, du vet en sådan tavla med någon sorts magnetiska spån i som man ritar på med en magnetpenna, så kan man sudda ut och rita om och om igen. Bästa bonusen är att det inte kan komma tusch eller krita någonstans

• Lindis07

Hej, vi har flyger ett antal gånger per år med vår dotter (drygt 2 år) eftersom vi bor och har bott utomlands hela tiden.
    Klistermärken är ett bra tips, gärna med en bok till där det går att klistra samma klistermärken om och om igen. Böcker med ljud och luckor att öppna. Favoritleksaken med ett snöre... Leksakerna har en förmåga att försvinna... :) Fingerdockor fungerar också (IKEA säljer 10-pack). Vår dotter kan absolut inte sitta still på en restaurang, men flygningarna har alltid fungerat hur bra som helst (peppar peppar... vi ska flyga i morgon också på storstads weekend)

Hoppas ni får en härlig semester!

• framsteg

Ang filmer - har ni testat Teletubbies? Må vara lite pain in the ass för vuxna men vår son sitter klistrad en stund iaf! Vet att min kusins dotter som liten (1-2 år) aldrig, aldrig, aldrig satt still en sekund - förutom om de satte på Teletubbies.

Svar på tråden Tips på bra leksaker för 1,5-åring på flyg, tåg och restaurang