• Hallonmumsan

mango, hjälp mig

jag köpte mango idag men viste inte alls hur man ser att den är mogen.
    jag köpte iallafall två och tänkte att jag skulle smaka på en ikväll. men jag tror inte den var mogen. för den var lite hård och smakade surt.

hur skär man den? jag trode den gick att skära rätt igenom men den är ju hårt i mitten.
    fy vad dumm jag verkar som inte ens kan äta en mango. jag får väl skylla på att det mest exotiska jag åt som liten var apelsin

• Svar på tråden mango, hjälp mig
  • mormor56

Den ska vara ganska mjuk och söt.
    Jag brukar skala den med potatisskalaren och sen skära skivor runt om - den har en stor kärna i mitten.
    Kärnan kan du tvätta och låta torka lite och sen sätta i jord . har du tur får du en planta med fint bladverk.

• Hallonmumsan

jag antog att det var en kärna i.
    nu har jag skärt en bit ur den och den var syrlig så den var ju inte mogen. måste jag slänga den eller är den helt förstörd nu. hur lng tid brukar den ta att mogna? är det lite som avokado

• mormor56

Nej du kan låta den ligga någon dag men snittyttan blir brunaktig - annars kan du tärna ner den i en sallad - då gör det inget om den är lite syrlig tycker jag.

• Hallonmumsan
    mormor56 skrev 2010-05-03 20:59:49 följande:
    Nej du kan låta den ligga någon dag men snittyttan blir brunaktig - annars kan du tärna ner den i en sallad - då gör det inget om den är lite syrlig tycker jag.
    jag är ju alltid gottesugen på kvällen och försöker sluta med småätandet så tyckte mango kunde va en bra ide plus att lillkillen har tröttnat på bannan så tänkte testa ge honom mango
  • mormor56

Kör den i mixer ( utan kärna tilsammans med banan som kan nog äta den  - blir ju lite sött av bananen.

• Miralicia
    Hallonmumsan skrev 2010-05-03 21:01:23 följande:
    jag är ju alltid gottesugen på kvällen och försöker sluta med småätandet så tyckte mango kunde va en bra ide plus att lillkillen har tröttnat på bannan så tänkte testa ge honom mango
    Finns även mango i frysdisken - både Ica & Willys vet jag har i eget märke (250/300g för ca 17-20:-/förpackning ungefär). Alltid mogen och söt, inget svinn i form av skal och kärna. I halvsmå tärningar som perfekt plock-tilltugg istället för godis.
  • Hallonmumsan
    Miralicia skrev 2010-05-04 20:54:59 följande:
    Finns även mango i frysdisken - både Ica & Willys vet jag har i eget märke (250/300g för ca 17-20:-/förpackning ungefär). Alltid mogen och söt, inget svinn i form av skal och kärna. I halvsmå tärningar som perfekt plock-tilltugg istället för godis.
    jo det vet jag men det känns bara inte lika läskande med frust frukt. så är det med all frukt och bär. det duger mest till bakning.

nu hade dom halva priset på färsk mango dessutom så jag betalade 5 kr styck tror jag det var
  • vackrastarflow

Mangon ska vara ganska mjuk när du trycker på den. Inte lika mjuk som en avokado men nästan.

Du skär den lättast genom att skära längs med kärnan (dock så är fruktköttet närmast kärnan ibland träigt) så att du får två halvor. Kärnan är ganska platt men rätt bred, så du kär en cm ut från mitten. Sen kan du skära i skivor som typ med äpple (äpple är bra att jämföra med, tänk hur du skär ett äpple när du ska ha den i klyftor, och tänk dig att kärnhuset är stenhårt) och så äter du allt utom skalet.

Jag tycker mango är jättegott, men den måste vara mogen

• fiisan

Sitter här och skrattar lite för mig själv. Jag var och handlade igår och hittade mango på extra pris, det kan lillen få efter middagen tänkte jag. Jag har aldrig ätit eller hanterat mango innan så glad ihågen kommer jag iaf hem och sätter kniven i, stenhårt. Jag vet inte heller hur man gör ;) Så när jag går in här idag så hittar jag denna tråden i senste uppdaterade. Lite skoj. Min mago ligger i soptunnan för den var stenhård och smakade skit. Har en till på bänken som får ligga till sig några dagar {#lang_emotions_smile}

• Hallonmumsan
    fiisan skrev 2010-05-05 09:52:05 följande:
    Sitter här och skrattar lite för mig själv. Jag var och handlade igår och hittade mango på extra pris, det kan lillen få efter middagen tänkte jag. Jag har aldrig ätit eller hanterat mango innan så glad ihågen kommer jag iaf hem och sätter kniven i, stenhårt. Jag vet inte heller hur man gör ;) Så när jag går in här idag så hittar jag denna tråden i senste uppdaterade. Lite skoj. Min mago ligger i soptunnan för den var stenhård och smakade skit. Har en till på bänken som får ligga till sig några dagar
    jag går och klämmer å mina men det verkar ta låång tid innan den blir mogen.
    det är väl som när man är sugen på avokado och man får vänta tre dagar innan den går att äta.
Svar på tråden mango, hjälp mig