• rulltårtan

Får man verkligen ha körkort kvar om.....

Jo jag undrar om man får köra bil o ha sitt körkort kvar om man har beviljad färdtjänst?

Vet om en person som har färdtjänst men som forfarande kör bil och nu har råkat ut för en olycka i trafiken som denna själv orsakat..
    Tycker det låtet konstigt att man kan få beviljad färdtjänst om man ändå fortsätter köra bil..
    Färdtjänst får man ju för att man inte ens kan åka med vanlig kollektivtrafik.

• Svar på tråden Får man verkligen ha körkort kvar om.....
  • Trollsländan

Jodå det får man. Arbetar inom äldrevården där inte ens dementa blivit av med sina körkort, läkaren ville bara att de skulle lova att inte köra bil mer!

• Blå Flygare

Färdtjänstfår man om man inte kan åka kollektivt, man kan ha hinderför det men ändå kunna köra egen bil.

Läkare har ansvar att återkalla körkort om personen harmedicinska hinder mot att köra bil (t.ex. demens), men läk ogillar att tillämpa detta eftersom det ofta skadar läkarens relation till patienten.

• Blå Flygare
    rulltårtan skrev 2010-05-03 21:34:24 följande:
    men hon bor ju i mitt i en större stad så kollektivtrafik finns det ju gott om..
    Relevans? Om steget till bussen är för högt men bilen är låg nog? Eller om avståndet till hållplatsen är längre än till handikapp-parkeringen? Eller om bussen kör för ryckigt för den onda ryggen? Eller tusen andra orsaker till att bil/färdtjänst funkar men inte kollektivtrafiken.
    Sen vet jag inte varför just din vän har färdtjänst eller du anser att hon inte kan köra bil, men det beror ju bara på att jag inte läst hennes journal
  • rulltårtan

okej ja då förstår jag..är inte så insatt i ämnet utan tyckte det var mest det var konstigt att få ha både och.
    Men då är det inte så konstigt..Men tycker det är dåligt överlag att inte läkare "vågar" dra in körkort föt tex dementa för att de inte vill skada sin relation till patienten..Kan ju sluta i hemska olyckor..

• Blå Flygare
    rulltårtan skrev 2010-05-03 21:53:16 följande:
    okej ja då förstår jag..är inte så insatt i ämnet utan tyckte det var mest det var konstigt att få ha både och. Men då är det inte så konstigt..Men tycker det är dåligt överlag att inte läkare "vågar" dra in körkort föt tex dementa för att de inte vill skada sin relation till patienten..Kan ju sluta i hemska olyckor..
    Ja det håller jag med om!
  • Colisa

Läkare har väl inte befogenhet att dra in någons körkort, de anmäler väl till länsstyrelsen om en person är olämplig? Eller om det är Transportstyrelsen?

• Blitz

Jobbade på ett äldreboende med dementa där vissa män hade sina körkort kvar i plånböckerna, det gav dem nån sorts säkerhet och utan körkortet kunde personen bli stirrig och tro han blivit bestulen. Att ta körkortet vore att omyndigförklara personen och han kände sig då låst när han inte kunde köra bil.

Nu var det visserligen en låst avdelning så dom körde ju knappast iväg. Men ja tror det kan vara lite så att man inte vill beröva personen ifråga på sin "frihet"

Fast om man är väldigt dement så bör man ju inte bo ensam,, än mindre köra bil.

• skorpionen80

Sen finns det ju också de som har färdtjänst tillfälligt, pga skada/sjukdom. Ska de ta om körkortet då när de inte behöver färdtjänst längre tycker du?

• Trollsländan
    Blitz skrev 2010-05-04 02:56:48 följande:
    Jobbade på ett äldreboende med dementa där vissa män hade sina körkort kvar i plånböckerna, det gav dem nån sorts säkerhet och utan körkortet kunde personen bli stirrig och tro han blivit bestulen. Att ta körkortet vore att omyndigförklara personen och han kände sig då låst när han inte kunde köra bil.Nu var det visserligen en låst avdelning så dom körde ju knappast iväg. Men ja tror det kan vara lite så att man inte vill beröva personen ifråga på sin "frihet" Fast om man är väldigt dement så bör man ju inte bo ensam,, än mindre köra bil.
    Har full förståelse för att en dement person kan få ha kvar sitt körkort på en låst avdelning. Jag jobbar i hemtjänsten och det bor många dementa i sina egna hem, de kan ha både bil och körkort kvar! Nu tror jag inte att chansen är så stor att de kör iväg men det räcker ju med en gång!
  • skorpionen80
    Trollsländan skrev 2010-05-04 09:01:57 följande:
    Har full förståelse för att en dement person kan få ha kvar sitt körkort på en låst avdelning. Jag jobbar i hemtjänsten och det bor många dementa i sina egna hem, de kan ha både bil och körkort kvar! Nu tror jag inte att chansen är så stor att de kör iväg men det räcker ju med en gång!
    Tror du att indraget körkort hade hindrat dem från att köra iväg? Är de såpass "medvetna"?
  • Kjell2

Kan hålla med om att många läkare är lite för långsamma att avråda att köra respektive rapportera att någon är olämplig att köra.

Samtidigt kan jag förstå läkaren. Det är viktigt att patienten litar på läkaren och berättar om problem. Om patienten är rädd att läkaren skall rapportera  till lst och de då riskerar att bli av med körkortet kanske de inte berättar allt om sitt häslotillstånd.

• Trollsländan
    skorpionen80 skrev 2010-05-04 09:04:04 följande:
    Tror du att indraget körkort hade hindrat dem från att köra iväg? Är de såpass "medvetna"?
    Kanske det kan ju jag omöjligt veta, dessutom beror det på var i sjukdomen de befinner sig. Jag anser i vart fall att är man dement och bor kvar hemma så ska man inte ha körkort!
  • bakeacake

Ja, det får man..

Man blir inte förklarad som oförmögen att köra för att man har färdtjänst, har en kompis som har både och, dock är hon 25 år...

Det är ju läkare och transportstyrelsen som utreder om det finns skäl att dra in körkortet pga olämplighet vid hög ålder.. något dom gör vääääldigt sällan..

Min morfar har sitt körkort kvar och har färdtjänst, men han skulle aldrig köra bil för han vet att han inte klarar av det..

• bakeacake
    rulltårtan skrev 2010-05-03 21:53:16 följande:
    okej ja då förstår jag..är inte så insatt i ämnet utan tyckte det var mest det var konstigt att få ha både och.Men då är det inte så konstigt..Men tycker det är dåligt överlag att inte läkare "vågar" dra in körkort föt tex dementa för att de inte vill skada sin relation till patienten..Kan ju sluta i hemska olyckor..
    Nu är ju inte färdtjänst enbart till för dementa och äldre.. personen i fråga kan ju har fått färdtjänsten beviljad av en annan orsak som tex reumatism osv.. det har INGET med personens förmåga att tänka klart eller framför ett fordon...
Svar på tråden Får man verkligen ha körkort kvar om.....