• Anonym (orolig)

Knöl i magen

Jag är så sjukt orolig då jag har en hård knöl på höger sida i nedre delen av magen som jag måste kolla upp...
    Har kännt knölen ganska så länge men tänkt att det är inget att oroa sig för men nu känns det som att den har blivit större
    Har haft problem med min mage till och från under ca 2 år nu, får kramper i magen och kräks och har varit på VC vid några tillfällen och fått konstaterat att det är magkatarr. Men nu börjar jag undra om det kan vara nåt annat då jag känner knölen tydligare än tidigare. Den sitter som fast och är hård så det kan inte vara en fettknöl.
    Det jobbigaste är att min mormor fick tjocktarmscancer och avled 5 månader efter sitt besked så ni kan ju tänka er hur orolig jag är
    Ska ringa VC imorgon för en koll av knölen - som säkerligen är helt ofarlig- så att allt känns bättre. Men just nu är jag ett nervvrak..!
    Var på ett UL för ca ett år sen för att kolla om jag hade gallsten eller njursten efter ett av mina anfall och då syntes nog inte knölen för den borde har upptäckts då så vi får se vad de säger på VC. Hoppas på att jag får en tid redan imorgon...

• Svar på tråden Knöl i magen
  • Anonym (T)

Håller tummarna för dig!

• Anonym (o)

Vart sitter den? I navelhöjd? mitt i magen?

• Anonym (orolig)

Tack för tummarna, de behövs!

Den sitter på höger sida, snett nedanför naveln...

• Anonym (orolig)

tog mod till mig och ringde VC idag och fick en tid direkt..
    Läkaren var superbra och tog mig på allvar, fick berätta min historia och sen kände hon på magen och visst kände hon knölen ordentligt.
    Hon tyckte att den var ganska stor och sa att den självklart ska kollas upp noggrant. Så imorgon ska jag tillbaks för att ta prover och sen skickar hon en remiss för en skiktröngten så snabbt som möjligt.
    Jag blev inte direkt lugn av besöket utan har gråtit flera gånger av oro idag men känner mig ändå nöjd med att jag äntligen ringde VC för att få det kollat..
    OM det är någonting så får jag iaf hjälp och OM det inte är nåt att oroa sig för ja då vet jag ju det och släppa det hela.
    Men ska jag var ärlig så känns det inte så bra just nu

• Towanda
    Anonym (orolig) skrev 2010-05-04 22:56:41 följande:
    tog mod till mig och ringde VC idag och fick en tid direkt.. Läkaren var superbra och tog mig på allvar, fick berätta min historia och sen kände hon på magen och visst kände hon knölen ordentligt. Hon tyckte att den var ganska stor och sa att den självklart ska kollas upp noggrant. Så imorgon ska jag tillbaks för att ta prover och sen skickar hon en remiss för en skiktröngten så snabbt som möjligt. Jag blev inte direkt lugn av besöket utan har gråtit flera gånger av oro idag men känner mig ändå nöjd med att jag äntligen ringde VC för att få det kollat.. OM det är någonting så får jag iaf hjälp och OM det inte är nåt att oroa sig för ja då vet jag ju det och släppa det hela. Men ska jag var ärlig så känns det inte så bra just nu
    Här är en till som håller alla tummarna för dig! Bra gjort att du tog dig till vårdcentralen, det är ett första steg till att jobba på att bli frisk eller utesluta sjukdom. Gå och lägg dig och sov nu, och jag hoppas att det går bra i morgon och på skiktröntgen! God natt.
  • Anonym (T)

Bra att du tog kontakt med VC.

Fortsätter hålla tummarna för dig.

• Anonym (?)

Hur har det gått för dig TS?

• Anonym (orolig)

hej!

jag var på skiktröntgen tidigare i veckan och var tillbaks hos min läkare idag för ett till besök. Hon kunde fortfarande inte säga vad det var, det var iaf inget bråck eller liknande. Hon ville kolla min mage ytterligare en gång till för att kontrollera mer exakt hur den sitter så att hon skulle veta vart hon skulle skicka mig vidare hädanefter. Så nu är en remiss skickat till ett sjukhus här i stan för att göra en biopsi.
    Känner mig inte lugnare men heller inte oroligare konstigt nog, känner mig nog mest bara likgiltig inför allt som händer. Mådde fruktansvärt dåligt för 2 dagar sen och bröt ihop totalt så nu känner jag mig bara slut..
    Hatar att behöva vänta hela tiden, gissar på att jag kommer att få vänta ett bra tag på att få göra biopsin, jag har hört att det är långa väntetider på sjukhusen här :(

Får se vad som händer här framöver, kan ju inte göra så mkt mer än att vänta och hoppas på en snabb tid.

tack för att du tänker på mig :)

• Anonym (undrar)

Hur har det gått för dig TS?

• Anonym (orolig)

Hej!

Allt har gått bra :)

Jag gjorde en biopsi ca 3 veckor efter att kallelsen skickades och det visade sig att knölen jag hade var en endomerioshärd. Så jag har Endometrios som jag nu får behandling för.
    Jag blev så lättad då jag väntade mig det värsta - cancer - så det känns bra :)

Nog för att Endometrios inte är någon rolig sjukdom att ha, jag har mått riktigt risigt till och från men nu har jag iaf fått svar på varför jag har haft ont i magen i så många år och får all hjälp jag kan få :)

• Anonym (undrar)
    Anonym (orolig) skrev 2011-06-25 21:41:45 följande:
    Hej!

Allt har gått bra :)

Jag gjorde en biopsi ca 3 veckor efter att kallelsen skickades och det visade sig att knölen jag hade var en endomerioshärd. Så jag har Endometrios som jag nu får behandling för.
    Jag blev så lättad då jag väntade mig det värsta - cancer - så det känns bra :)

Nog för att Endometrios inte är någon rolig sjukdom att ha, jag har mått riktigt risigt till och från men nu har jag iaf fått svar på varför jag har haft ont i magen i så många år och får all hjälp jag kan få :)
    Var satt din knöl mer exakt och växte den eller?
    Vilka symptom hade du?
  • Anonym (orolig)

Knölen sitter på höger sida snett nedanför naveln. Den känns ordentligt och var från början liten som en ärta men växte lite då och då,
    Mina symptom har pågått under flera år men jag har varit hos läkare flera ggr som sagt att jag har magkatarr vilket jag fick tabletter mot. Men det hjälpte inte så bra utan jag hade ont i magen nästan dagligen..

Svar på tråden Knöl i magen