Inbeordrad på jobbet?! Tvingad mer eller mindre!
Måste få höra av er, ska givitvis ringa och kolla med facket också om detta stämmer.
Jag jobbar inom ett privat äldreboende, och igår frågade min gruppchef ifall jag och en tjej till kunde stanna kvar och även jobba kvällen. VI sa båda nej, vi háde annat för oss. Då sa hon, att hon var tvungen att beordra in oss!
Så sagt och gjort så fick jobba 13h under dagen igår. Och sen fick vi jobba som vanligt under veckan.
För denna vecka fick vi INTE ta ut någon ledighet, utan nästa vecka. Som kompensation för att vi stallde upp igår kväll.
Vi var måttligt sura!
Vi har en stor personalbrist och går med två vakanta rader, de anställer ingen! Varit så i över 3mån. Det är riktigt jobbigt för oss personal ibland att inte veta vem man ska jobba med o.s.v
Och när det blir någon sjuk ja då får vi ordinarier hoppa in, vi som är anställda just nu är 100% Så de ät tufft!
Men till frågorna. Får man beordra in någon fast man inte vill? Som vi som går 100 har redan ett tufft schema, jag själv ska jobba 6 av 7 dagar varav den 7e dagen är utbildning... så ser fram emot nästa vecka!
Hur länge får de ha vakanta rader som inte är tillsatta?? Har fått för mig att de är 3 eller 6mån sen måste dom sättas ut? HAr jag fel?
Jag är också super nervös inför sommaren, jag kommer då arbeta själv med 2 vikarier... Och man undrar givitvis HUR de kommer hitta vikarier till sommaren! Då vi knappt har några timmisar!