• Mimmi86

Inbeordrad på jobbet?! Tvingad mer eller mindre!

Måste få höra av er, ska givitvis ringa och kolla med facket också om detta stämmer.

Jag jobbar inom ett privat äldreboende, och igår frågade min gruppchef ifall jag och en tjej till kunde stanna kvar och även jobba kvällen. VI sa båda nej, vi háde annat för oss. Då sa hon, att hon var tvungen att beordra in oss!
    Så sagt och gjort så fick jobba 13h under dagen igår. Och sen fick vi jobba som vanligt under veckan.
    För denna vecka fick vi INTE ta ut någon ledighet, utan nästa vecka. Som kompensation för att vi stallde upp igår kväll.
    Vi var måttligt sura!
    Vi har en stor personalbrist och går med två vakanta rader, de anställer ingen! Varit så i över 3mån. Det är riktigt jobbigt för oss personal ibland att inte veta vem man ska jobba med o.s.v
    Och när det blir någon sjuk  ja då får vi ordinarier hoppa in, vi som är anställda just nu är 100% Så de ät tufft!

Men till frågorna. Får man beordra in någon fast man inte vill? Som vi som går 100 har redan ett tufft schema, jag själv ska jobba 6 av 7 dagar varav den 7e dagen är utbildning... så ser fram emot nästa vecka!

Hur länge får de ha vakanta rader som inte är tillsatta?? Har fått för mig att de är 3 eller 6mån sen måste dom sättas ut? HAr jag fel?

Jag är också super nervös inför sommaren, jag kommer då arbeta själv med 2 vikarier... Och man undrar givitvis HUR de kommer hitta vikarier till sommaren! Då vi knappt har några timmisar!

• Svar på tråden Inbeordrad på jobbet?! Tvingad mer eller mindre!
  • sjöberg75

Jobbar själv inom vården, landstinget o där förekommer oxå inbeodring.
    Jag har vid ett tillfälle blivit inbeodrad trots att jag hade en semsterdag just den dagen, fick ingen kompensation för det utan bara tillbaka min sem-dag.

Kan inte "reglerna" runt detta men tycker du ska ringa facket, inte meningen att ni som redan jobbar så mkt ska täcka luckorna för vakanser.
    Jobbig situation ni har o det tär på en.

• Kjell2

Ja - man kan beordra in personal mot deras vilja. Exakta reglerna som framförhållning, ersättäningsnivåer, kompenstaionledigheter mm kring detta variera lite baserat på kollektivavtal.

Ofta finns det en maxgräns per år hur mycket övertid man får arbete samt att man har rätt till förhöjd lön under de timmarna, övertidsersättning.

Kolla era avtal, lokala och kollektiva.

/Kjell

• jassikan

Säger som de andra - Ja, de kan beordra övertid.

Det finns även en arbetstidslag som ger arbetsgivaren rätt att beordra övertid. Så om det inte finns något skrivet kring detta i kollektivavtalet, vilket det brukar finnas, eller om det inte finns något kollektivavtal hos arbetsgivaren så gäller den.
    Men det som vanligtvis finns i kollektivavtal om övertid brukar handla om ev. övertidsbetalning/kompensationsledighet och i vissa fall även ett lägre tak för antal övertidstimmar per år och liknande.
    Arbetstidslagen säger bara att arbetstagaren har rätt till kompensationsledigt.

Utöver arbetstidslagen kan arbetsgivaren ansöka hos arbetsmiljöverket om att få utöka övertiden med ytterliggare 150 timmar på ett kalenderår.

http://www.notisum.se/RNP/SLS/lag/19820673.htm
    Övertid
    7 § Med övertid förstås sådan arbetstid som överstiger ordinarie arbetstid enligt 5 § och jourtid enligt 6 §. Om annan ordinarie arbetstid eller jourtid gäller på grund av kollektivavtal som har tillkommit i den ordning som anges i 3 § första stycket, eller på grund av medgivande om avvikelse av Arbetsmiljöverket enligt 19 § 1, skall med övertid i stället förstås sådan arbetstid som vid heltidsarbete överstiger ordinarie arbetstid och jourtid enligt avtalet eller medgivandet.
       Vid beräkning av övertid skall kompensationsledighet eller annan ledighet som förläggs till arbetstagarens ordinarie arbetstid eller jourtid likställas med fullgjord ordinarie arbetstid respektive jourtid. Lag (2000:766).

8 § När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får övertid tas ut med högst 48 timmar under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår (allmän övertid).

13 § Alla arbetstagare skall ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila). Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet.
       I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till skall tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelse får göras, om arbetet med hänsyn till dess art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter måste bedrivas mellan midnatt och klockan 5.

• sara1981

Jag jobbar själv privat inom vården och går under vårdföretagarnas kollektivavtal (gäller bl.a. attendo, carema) och är arbetsplatsombud.

Ja, som de andra skriver så får arbetsgivaren beordra in dig att arbeta vid behov.
    I vårat kollektivavtal ska detta då ersättas med Kvalificerad övertid, absolut inte tid mot tid (att du får ledigt en annan dag).
    Om du ska få ledighet så ska den räknas upp så att den motsvarar Kval, vilket jag tror (har inte avtalet i närheten) är 2 eller 2,5 gånger tiden. Alltså om du jobbade  5 timmar extra så ska du få vara ledig 10 eller 12,5 timmar...

Amilia 2006 Max 2008
  • Kjell2

Några saker till. Om de inte har några specifika avtal med beställarnan kan arbetgivaren gå med vakanter nästan hur länge som helst och lösa det med övertid t ex. Övertid är dyrt för arbetsgivaren så någon perfekt lösning är det inte.

Angående sommaren så sök och se till att du får godkännd semster. Det är betydligt svårare att beordra hem någon från semestern. Oftast enklast med någon form av frivillig uppgörelse då.

• Anna Paulita

För framtiden vill jag bara tipsa om några "orsaker" som gör att de inte kan beodra in dig;

* Du är sjuk.
    * Ditt barn är sjukt.
    * Ditt barn har ingen barnomsorg.
    * Du har druckigt.

Dessa är väl sådant som är svårt att proppsa på om man väl är på jobbet, förutom barnomsorgen, men om de ringer upp på en ledig dag tex.

Och nej, det är väl inte helt okej att ljuga men om din arbetsgivare spelar med fula kort så tycker jag att man själv som arbetstagare också kan göra det, utan att skämmas.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • USB

Min chef brukar ibland beordra ut mig också för det har hon rätt till säger hon. Jag jobbar 97% men vi får alltid kvalificerad övertid när hon beordrar ut oss.

Svar på tråden Inbeordrad på jobbet?! Tvingad mer eller mindre!