Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Låta barn se Avatar

Jag skulle inte visa den för någon som är yngre än 11, eventuellt något tidigare med vuxen som kan förklara. Eventuellt senare. Det beror på barnet.
    Men jag skulle absolut vänta tills de kan hänga med och sätta sig in i handlingen på allvar. Alltså, förstå filmen på ett någotsånär avancerat plan. Förstå inte bara att sakerna händer i handlingen, utan varför det händer. Vad är annars meningen med det, vad får de ut av den? Förutom något fint att titta på? Min sexåring är smart, men hon har inte en vuxens hjärna och förförståelse.

Vad barn "klarar av" när det gäller läskiga saker beror ju dels på hur "härdade" de är (och jag vill inte att mina barn ska vara för härdade) samt naturligtvis på barnet. Det kan ju vara olika i olika åldrar med samma barn. Min sexårig såg snuttar av Sagan om Ringen i typ treårsåldern och var inte rädd alls. Nu skulle hon få mardrömmar av samma filmsnuttar. Hon drömmer mardrömmar om hon råkat se någram inter av teknade Batman, typ.

• Veladis
    Kinya skrev 2010-05-09 11:39:10 följande:
    Ni som inte skulle låta era barn se Avatar: Hur gör ni när det är nyheter på TV? I mina ögon är nyheterna värre eftersom det är på riktigt.
    Mina barn tittar inte på nyheter, förutm "Lilla aktuellt". Men vi pratar om vad som händer i världen ändå.
  • Veladis
    BillyX skrev 2010-05-09 13:20:12 följande:
    Handlingen i Avatar är väl av den enklaste sorten...? Onda människor som vill ta deras mark, infödingar som blir ledsna och försvarar sig.
    Grundhandlingen, ja, men det är svårt för yngre barn att uppfatta det mer subtila i filmen.
    Barnen kan ju lika gärna se Pocahontas, för det är ju typ samma film. Fast den är också rätt läskig...
  • Veladis

Alltså, jag känner så här, åldersgränser på bio finns av en anledning. Barn blir inte "små monster" av att titta på läskiga filmer, men det är klart att det kan påverka dem! De får en massa intryck som deras hjärna har svårt att bearbeta. De får en massa "överinformation" som de inte vet var de ska göra av eftersom de inte kan relatera denna till sin egen värld.

• Veladis

Jag tycker inte Tom&Jerry är bra för barn heller. Eller för någon öht. Jag väljer vilka filmer vi ser på bio, vilka filmer vi köper och vilka kanaler och program vi tittar på här hemma. Självklart i samråd med barnen, jag är inte helt diktatorisk. Men om jag säger "nej, det här tittar vi inte på, det är för vuxna/det är för otäckt osv, då köper de ju det utan vidare.

Det blir ju bara "värre" detta med underhållning för barn. När min mamma var liten tyckte skolbarn fortfarande att kasperteater var kul. Nu rynkar 7-åringarna på näsan och vill se orcher slakta alver i Sagan om Ringen, typ. Eller, ja, just den filmne kanske är ute, jag vet inte, men ni fattar...

Och ju mer man visar demav detta, destå mer härdade blir de ju. I den här takten kommer ju nästa generation vara framme vid splatterfilmer redan när de fyller sju, typ. det tror jag inte för något direkt gott med sig. Filmer som är läskiga och innehåller våld kan absolut vara OK och fylla sitt syfte, men måste ta det i lagom takt! Då är biogränserna rätt bra att rätta sig efter, om än inte slaviskt så i allafall som riktmärke.

• Veladis
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 16:51:43 följande:
    Det har blivit för mycket våld och nakenhet i dagens samhälle JA vanliga musikvideos går inte att titta på heller nuförtiden allt är jo bara string, skaka röven .osv och jag brukar själv vara noga med att inte låta dom se sånt men man kan inte förbjuda allt heller . Jag har själv kollat på Tom och Jerry när jag var liten och min dotter och ingen utav oss har påverkats negativt av det.
    Nej, man kan inte förbjuda allt. Och meningen är inte heller att "skydda" dem från allt heller, utan snarare att saker och ting får ske i en lugnare takt, i barnens takt. Frågar en fyra-femåring utan vidare efter att få se typ Avatar? Nej, det tror jag inte. Inte genom att vara genuint intresserad av filmne, möjligen genom att framsidan ser spännande ut (men det gör ju många framsidor) Så varför då som förälder göra ett sådant val att låta dem se just den filmen? Oavsett om de ser på tre filmer varje dag tills de är tio kommer inte barnfilmerna att ta slut...
  • Veladis
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 17:21:47 följande:
    Nu fyller min dotter sju snart , men ja det var hon som frågade om hon fick se den då hon hade sett den på reklam och tycktre den såg häftig ut. Så efter att jag och min man hade sett den så tyckte vi att hon oxå kunde se den. Vi kör i den takt som vi tycker vår dotter klarar av och Avatar filmen klarar hon väldigt bra av likaså Tom och Jerry, ronja rövardotter, batman , dexter o.sv. Men det är jo klart alla är vi olika annars hade det sett för tråkigt ut
    Min dotter har fått mardrömmar de gånger hon sett tecknade Batman. Hon är ett rätt tufft barn annars, modig, tar för sig, skinn på näsan, osv. Och tecknade Batman kan väl jag tycka till nöds (dvs i brist på annan underhållning) är OK för en nästan-sjuåring. Men just nu är hon inne i en känslig period med mycket funderingar och rädslor på kvällen när hon ska sova. Så då får hon inte titta på det. Grejen är ju också att barnen inte alltid kan avgöra själva vad de klarar av och inte. "Jag vill titta, jag tycker inte det är läskigt" säger min dotter bestämt, men sen kommer hon efteråt och gråter och kan inte sova för hon tänker bara på det där "spöket som åt själar" (!) på Batman...
  • Veladis
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 17:37:34 följande:
    Problemet med min dotter är ju att hon vill titta på Batman i allafall, fast hon grät över det dagen innan...
  • Veladis
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 18:12:02 följande:
    Ja det är jo alltid taskigt läge har hänt här oxå, men hjälper det om du tittar på den tillsammans med henne? Det brukar hjälpa här annars så brukar vi bara gå igenom en massa andra filmer som finns och då brukar hon ge med sig till slut
    Nä, det hjälper inte. Jag ser ofta TV tillsammans med barnen ändå. Vi har sagt stop till Batman tillsvidare, och hon förstår ju varför även om hon kan vara envis ändå. Det är ju liksom itne så att man inte klarar sig utan Batman, så vi skippar det.
  • Veladis
    Stårschan skrev 2010-05-09 22:30:08 följande:
    Märkligt att alla reagerar på skjutandet och dödandet. Min äldsta har nu fått börja se den. Att folk har skjutvapen och skjuter på saker är ju inte alls lika skrämmande för ett barn som scenerna där avatarerna blir jagade genom djungeln av vasstandade dinosaurieliknande monster, utan synlig utsikt att komma undan. DET är jag glad att vi inte lät lillasyster se. Sånt kan ju framkalla mardrömmar för lång tid framåt om man är liten.
    Vaddå "alla"?
    jag har sagt att filmen är ganska läskig och våldsam för små barn. Det involverar väl såväl våld från otäcka djur som våld från människor?
  • Veladis
    Stårschan skrev 2010-05-11 14:41:17 följande:
    På slutet, när det är fullt krig och de jagar varandra - tycker du att det är spännande då, eller är det sånt du gäspar åt? Jag blir nämligen vansinnigt söming av jakter och shoot-outs.
    Nämen vad lustigt, precis sådan är jag också! Somnar av actionfilmer...
Svar på tråden Låta barn se Avatar