• Bebis sugen

Användeer ert barn "fallhjälm"/lära gå hjälm?

Vår son har börjat försöka gå och han ramlar lite då och då, trots att jag är med nästan hela tiden.
    Funderar på att köpa en sk hjälm åt honom.
    Är det någon som har en sådan?
    Är dom bra?
    Var finns dom att köpa?

• Svar på tråden Användeer ert barn "fallhjälm"/lära gå hjälm?
  • Wry

Jag har sett såna hjälmar på babyproffsen. Så de är nog inte så svåra att få tag på. Har ingen själv, det känns som en onödig pryl. Å andra sidan har sonen inte börjat gå än...

• Linam370

Min son hade en när han var som vingligast. Han säger aldrig nåt om han slår i skallen eller nånting så vi hade en bara för säkerhets skull. Han verkar iten bry sig om när det gör ont.
    Köpte den på Babyproffsen. Men jag vet itne ärligt talat om de behövs egentligen.

• Disela

Nej verkligen inte! Så meningslöst och dessutom skitfult! Skulle barnet ha på sig den utomhus också? Faller barnet så är det oftast på rumpan.. Skulle aldrig sätta på mitt barn en sån.

• ninnione

vi hade en sån när dottern 6 månader började ställa sig upp men inte visste hur hon skulle ta sig ner utan de ofta blev knallfall bakåt...vi använde den en vecka sen hade hon lärt sig. i efterhand känsn den prylen väldigt onödig. de måste lära sig o de går oftast fortare än man tror.

• Linam370
    Disela skrev 2010-05-04 09:52:57 följande:
    Nej verkligen inte! Så meningslöst och dessutom skitfult! Skulle barnet ha på sig den utomhus också? Faller barnet så är det oftast på rumpan.. Skulle aldrig sätta på mitt barn en sån.
    Min son hade den bara inomhus.
    Odh itne för att han ramlade på rumpan utan för att han oftast INTE gjorde det. Han ramlade mot dörrkarmar och möbler och hundarna puttade omkull honom. Men, nej. snyggt är det INTE
  • Bebis sugen

Min son ramlade bakåt från sittande ner till liggande direkt på huvudet.
    Jag tycker det är så otäckt när han ramlar på huvudet.
    Men som ni skriver är det verkligen en sak man kommer använda?
    Kanske några gånger. Men jag vill ju skydda hans huvud också.

• Linam370
    Bebis sugen skrev 2010-05-04 09:54:37 följande:
    Min son ramlade bakåt från sittande ner till liggande direkt på huvudet.Jag tycker det är så otäckt när han ramlar på huvudet.Men som ni skriver är det verkligen en sak man kommer använda?Kanske några gånger. Men jag vill ju skydda hans huvud också.
    Vi hade den bara för säkerhets skull. Säkert väldigt onödigt egentligen, men han hade inget emot den och lite nytta lär den väl göra. Men vi använde den bara nån vecka
  • Saarraa

Jag hade ingen till min son, och skulle aldrig falla mig in att använda det till framtida barn heller.. så länge barnen är fysiskt friska och klarar fall.

Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • 071001

Nej, aldrig ens övervägt att ha hjälm.

• sessessa

Jag hade såna till mina
    Nu hade jag tvillingar så de var svårt att hålla koll på dem båda hela tiden då de började ta sig dit de ville.
    En tog sig till tvrumsbordet och ställde sig, ramlade omkull, och jag gick dit för att trösta, undertiden hann den andra in till köksbordet, ställde sig mot en stol ramla baklänges å slog huvudet.. osv osv
    Dock tyckte ingen av dem om hjälmarna, och så fort de förstod hur man skulle ta av dem, så var hjälmen aldrig på mer..
    Dyra var de också, så hade jag inte fått dem av min mor hade jag bittert ångrat de dyra köpet..

• Isalel

Jag skulle hellre investera i kantskydd och liknande, dom lär sig av att ramla och är det från deras egna höjd så är det sällan farligt, även om det kan göra ont så klart!
    Men blåmärken hör ju till på något sätt :)
    Skillnad om barnet har något funktionshinder! Då kan det vara befogat, enligt min åsikt :)

Svar på tråden Användeer ert barn "fallhjälm"/lära gå hjälm?