• Åsalind

Huvudstöd för sovande barn i bil

Så fort vår 2-åring somnar i sin bilstol så tappar hon huvudet åt sidan eller framåt, vilket både gör ont, och ser otäckt ut. Är det någon som vet om det finns extra stöd för barns huvud? Vi har försökt med ett uppblåsbart, sånt som vuxna ofta använder, men det är för klumpigt där bak. Hon verkar behöva nåt mer anpassat för barn och bilbarnstolar.

• Svar på tråden Huvudstöd för sovande barn i bil
  • thia79

Vi köpte en kudde på babyproffsen som man spänner runt bilstolen, sitter alltså inte runt barnets hals o nacke. Den fyller liksom ut glappet mellan deras huvud o bilstolen, dock kan de falla fram med huvudet men det brukar inte sonen göra, för det blir lätt så att huvudet faller åt sidan när han känner stödet därifrån!

• cicci85

Vilken bilstol har ni? Kanske kan luta den lite mer, precis så att huvudet inte faller ner?
    I twowayen tycker jag att britax huvudkudde som ger extra stöd runt huvudet funkar bäst. Kanske en som som thia79 har?
    I duoflexen har vi en aktagraco nackkudde som jag sätter framifrån, har även vanliga billigare nackkuddar som jag sätter framifrån emn de funkar inte lika bra tycker jag. 

• Åsalind

Vi har en som vi hyr från If - Be Safe Izi Kid. Felet med den är att hur man än monterar den så blir den så rak, den går liksom inte att tippa bakåt så att huvudet får mer stöd.

Jag ska kolla upp de ni föreslår, tack, för senast dottern tappade huvudet så vaknade hon och var helt förstörd efteråt. Det är ju inte särskilt skönt att sova med huvudet hängande åt nåt håll...

• MammanZ

Har en Izi Kid X3. Var tvungen att luta den i "översta" läget för att sonen inte skulle luta framåt. Ringde till de som tillverkar BeSafe, och de sa att om man har skålade säten så kan man "fylla ut" skålningen med en handuk eller dyligt. Så vi har köpt en lite hårdare sittkil och lagt under.
    Man måste också se till att stolen står tillräckligt långt framåt på sätet, så att den delen som ska sitta ner framför sätet inte hamnar ovanpå sätet då blir lutningen helt galen.
    Efter vi fixade de två sakerna sitter han nu bra i "lägsta" läget och sover bakåtlutad i det övre. Huvudet kan dock åka fram tillfälligt om någon gasar lite för häftigt =)

• Åsalind

FriNZ: det här låter intressant :) Jag undersökte nämligen vår stol grundligt och såg att den går att luta i olika lägen, men precis som du säger, sätter man stolen fel i bilen så vinner man inget på det ändå... Jag tror jag har satt för stor del av barnstolen på sätet, därför har dottern hamnat rakt upp, nästan framåtlutande med hela kroppen. Vi har en slags "arm" som sticker ut som ska luta mot bilsätets rygg. "Armen" har nåt slagt rött handtag. Den armen ska man, enligt instruktionen, justera så att den befinner sig vid ett stopp. Men gör man det, så hamnar hela barnstolen så långt ner i sätet att lutningen blir helt fel. Suck, instruktionsboken har inte hjälpt oss nåt vidare och man vill ju absolut inte montera fel, det handlar ju om barnens säkerhet.

• cicci85

Åk till stället där ni köpt stolen så hjälper de er med monteringen!

Svar på tråden Huvudstöd för sovande barn i bil