• Lindis87

PCO..?

Jag börjar misstänka att jag har PCO.. och jag börjar blir lite halv skraj,

Ni som har det, kan ni hjälpa mig hur jag ska gå till väga för att få reda på om det är PCO? eller inte då jag haft mens två gånger på ett helt år..

Jag är Livrädd att jag har nå allvarliga fel och inte kan få barn...

• Svar på tråden PCO..?
  • Beyond

Hej Lindis87!

Oroa dig inte, PCO är inte = du kan inte få barn. Jag känner många som har det och har fått barn, visst kan det bli lite svårare men det är ju från fall till fall. Vissa behöver endast 1 behandling med pergo tabletter andra lite mer , men oftast så händer det! Så oroa dig inte.
    Gå till din gyn (om du inte har någon så boka tid med en) och berätta att du endast har haft mens 2 gånger/år, så ser dom det direkt med ultradjud.
    Själv upptäckte jag att jag hade PCO för två år sedan när jag var 23 och nu vill jag och min man ha barn så vi går behandling och det första visade ingen resultat och nu börjar det gå väldigt bra! Så de finns lösningar!
    Försök boka tid så snabbt som möjligt så att du kan vara lugn, det är säkert inget allvarligt.
    Hoppas att det svarade lite på din fråga.
    Massa kramar!
    I väntan på dig...
  • Lindis87
    Beyond skrev 2010-05-04 15:34:14 följande:
    Hej Lindis87! Oroa dig inte, PCO är inte = du kan inte få barn. Jag känner många som har det och har fått barn, visst kan det bli lite svårare men det är ju från fall till fall. Vissa behöver endast 1 behandling med pergo tabletter andra lite mer , men oftast så händer det! Så oroa dig inte. Gå till din gyn (om du inte har någon så boka tid med en) och berätta att du endast har haft mens 2 gånger/år, så ser dom det direkt med ultradjud. Själv upptäckte jag att jag hade PCO för två år sedan när jag var 23 och nu vill jag och min man ha barn så vi går behandling och det första visade ingen resultat och nu börjar det gå väldigt bra! Så de finns lösningar! Försök boka tid så snabbt som möjligt så att du kan vara lugn, det är säkert inget allvarligt. Hoppas att det svarade lite på din fråga. Massa kramar!
    Tack så väldigt mycket för dit svar.
    jag fick svar på mina frågor,
     jag har haft kontakt med BM här där jag bor. jag bor en litet samhälle och vi har bara en BM,, hon trodde att det var för att jag bara gått upp i vikt att de därför inte kommit någon mens.. men som jag förstår så kan man öka i vikt vid PCO..??
    jag var hos BM några gånger på koll för jag hade med högt blodtryck, men enligt henne skullejag vänta ut mensen... å jag orkar inte vänta mer... detta tar alla min energi då jag och min pojkvän vill börja med bebisverkstaden nu....
  • bollanmollan

du borde försöka hitta en gyn som kan göra vul och ge dig en bra start.
    Jag har pco och en lite son på 16 månader, det gick fort när vi fick hjälp.

• sanna88a

slutade mensen komma varje månad efter att du slutat med preventivmedel såsom p-piller? när jag slutade med p-piller första gången tog det hela 9 månader innan jag fick min första mens.

• Lenk

Jag har också PCO, men vi blev med barn på naturlig väg ändå utan hjälpmedel. Min PCO upptäcktes när jag redan var gravid.

Och ja, det är lättare att gå upp i vikt och svårare att gå ned när man har PCO.

Jag tycker du ska säga till din barnmorska att du skulle vilja ha ett vul och att hon får lov att lyssna på din oro.

• Lindis87
    sanna88a skrev 2010-05-04 15:47:54 följande:
    slutade mensen komma varje månad efter att du slutat med preventivmedel såsom p-piller? när jag slutade med p-piller första gången tog det hela 9 månader innan jag fick min första mens.
    jag slutade för ca exakt ett år sedan och jag fick min första mens på julafton 09, sedan den 3 mars... nu inga som helst symtom på att den ska komma...
  • Lindis87
    Lenk skrev 2010-05-04 15:48:46 följande:
    Jag har också PCO, men vi blev med barn på naturlig väg ändå utan hjälpmedel. Min PCO upptäcktes när jag redan var gravid.Och ja, det är lättare att gå upp i vikt och svårare att gå ned när man har PCO.Jag tycker du ska säga till din barnmorska att du skulle vilja ha ett vul och att hon får lov att lyssna på din oro.
    Okej grattis till ditt underverk. :)
    jag ska försöka ta mig i kragen å ringa i morgon för hon har stängt nu.. :(
     detta går mig på nerverna,, det är jobbigt att inte veta om man har nå fel eller om det bara är någon inbillning, å det gör att jag tröstäter och då blir det ännu värre.... jag orkar inte mer nu... *tårarna rinner*
  • sanna88a
    Lindis87 skrev 2010-05-04 15:52:27 följande:
    jag slutade för ca exakt ett år sedan och jag fick min första mens på julafton 09, sedan den 3 mars... nu inga som helst symtom på att den ska komma...
    sådär var det för mig med, efter 3-4 gånger kom mensen igång någorlunda.
  • Lindis87
    sanna88a skrev 2010-05-04 15:55:33 följande:
    sådär var det för mig med, efter 3-4 gånger kom mensen igång någorlunda.
    okej... så din mens och ÄL är regelbunden nu??
  • sanna88a
    Lindis87 skrev 2010-05-04 16:05:27 följande:
    okej... så din mens och ÄL är regelbunden nu??
    just nu är jag gravid. men innan så var den någorlunda regelbunden. de senaste cyklarna såg typ ut såhär: 40 dagar mellan mensen
    35 dagar mellan mensen
    36 dagar mellan mensen
    25 dagar mellan mensen
    37 dagar mellan mensen
    39 dagar mellan mensen

,men jag kände alltid av när jag har ÄL (ömma bröstvårtor)
  • Lindis87
    sanna88a skrev 2010-05-04 16:07:18 följande:
    just nu är jag gravid. men innan så var den någorlunda regelbunden. de senaste cyklarna såg typ ut såhär: 40 dagar mellan mensen35 dagar mellan mensen36 dagar mellan mensen25 dagar mellan mensen 37 dagar mellan mensen39 dagar mellan mensen,men jag kände alltid av när jag har ÄL (ömma bröstvårtor)
    aha okej... tack för att du delar med dej... å grattis till den lilla.. :)
  • sanna88a
    Lindis87 skrev 2010-05-04 16:20:06 följande:
    aha okej... tack för att du delar med dej... å grattis till den lilla.. :)
    tack så hemskt mycket :) lycka till!
  • Lilla JJ

PCO blir ofta värre när man går upp i vikt. En liten viktnedgång på to.m 5 kg kan få en att få regelbunden mens igen. Så om du vill bli gravid så prova att gå ner i vikt och att motionera dagligen.
    JAg körde med 30 minuters promenad om dagen samt GI metoden(ganska strikt) gick ner 11 kg och fick regelbunden mens. Nu är jag gravid på egen hand utan hjälp.

Lill*n beräknas komma 2/8
  • Lindis87
    Lilla JJ skrev 2010-05-04 16:30:22 följande:
    PCO blir ofta värre när man går upp i vikt. En liten viktnedgång på to.m 5 kg kan få en att få regelbunden mens igen. Så om du vill bli gravid så prova att gå ner i vikt och att motionera dagligen. JAg körde med 30 minuters promenad om dagen samt GI metoden(ganska strikt) gick ner 11 kg och fick regelbunden mens. Nu är jag gravid på egen hand utan hjälp.
    det som är att jag har försökt och det händer ingenting.. så jag tappade motivationen helt... men jag vill ju så himla gärna ha barn... så jag måste försöka prova igen... 

Grattis till din mage.. :)
  • Lilla JJ

Det är mycket svårare att gå ner i vikt om man har pco. Men GI metoden fungerar för väldigt många. Vid pco har man nämigen svårt för att förbränna kolhydrater och därför är GI metoden passande som bantningsmetod. Hoppas att det fungerar för dig också. Fast har du inte haft mens mer än två gånger på ett år så kan du ju också få lite hjälp från gyn. Det finns ett läkemedel som heter Metformin som kan hjälpa till med viktnedgången.

Lill*n beräknas komma 2/8
  • Lindis87
    Lilla JJ skrev 2010-05-04 16:52:30 följande:
    Det är mycket svårare att gå ner i vikt om man har pco. Men GI metoden fungerar för väldigt många. Vid pco har man nämigen svårt för att förbränna kolhydrater och därför är GI metoden passande som bantningsmetod. Hoppas att det fungerar för dig också. Fast har du inte haft mens mer än två gånger på ett år så kan du ju också få lite hjälp från gyn. Det finns ett läkemedel som heter Metformin som kan hjälpa till med viktnedgången.
    okej. tack så mycket.... jag ska kolla upp lite med GI metoden... finns det någon bra sida på internet där det är både recept och hur man ska gå till väga????
  • Rosaasidenlakan

Kom gärna in och läs i min blogg där jag skriver om mitt liv med PCO/PCOS , vad & hur det är, tankar, känslor och vilken behandling jag får och hur den går .

www.nattstad.se/AttLevaMedPCOS

Kram

Svar på tråden PCO..?