• Asra

    Sen språkutveckling! 2,5 år

    Vårt andra barn är lite sen i sin språkutveckling han är snart 2,5 år och pratar bara några enstaka ord. Eller det kanske är ett 50 tal ord men han bygger inte meningar eller konverserar så mycket. Han verkar mest vara en observerare och inte jätteintresserad av att prata. Han pratar inte rent men vi förstår honom och han kan många språkljud.

    Vårt första barn var i stället mycket tidig i sin språkutveckling och pratade obehindrat i flerords meningar i denna åldern.

    Jag har inte varit så orolig innan utan tänkt att det sätter igång snart, men häromdagen såg jag en film ifrån när vårt första barn var strax under två år och pratade så påtagligt mycket bättre. Det är svårt att inte jämföra och undra varför.

    Jag vill gärna höra berättelser ifrån er som har upplevt barn med sen språkutveckling, kom de igång med talet, hur gick det sen hade de problem längre fram o.s.v.

    tack!

  • Svar på tråden Sen språkutveckling! 2,5 år
  • Siamüsen

    Jag har en som började prata nâr han var 4. Den andra började nâr han var 3. Inga problem senare.

  • Ledilnaan

    Min son som är 4 år var sen i talet, han började inte prata så att andra förstod förrän  han var lite drygt 3, men å andra sidan så kunde/kan han öppna alla barnlås, låsa upp och starta bilen mm.
    Med andra ord så var han inte så intresserad av att tala utan att göra andra saker istället.

  • Siamüsen
    Mrs West skrev 2010-05-05 08:56:34 följande:
    Siamusen, dina barn som började prata sent, var de även sena i annat?
    Den ena, men det är inte relaterat till hans språk. Den andra var tidig med allt.
  • Eisa

    Min son är 2 år men pratar inte heller mycket. Typ inte alls. Han har varit sen med allting annat också, utom att käka bitar

    Vad gör jag för feeeeeeeel???

    Nej men jag var själv sent utvecklad med gång och tal och sånt men är idag en representabel, lycklig och rätt skärpt tjej i mina bästa år.

    Det blir bra, jag lovar dig.

  • ErikaCC

    skönt att höra era erfarenheter. Jag har en kille på 19 mån som bara säger några ord än. Men han visar vad han vill på andra sätt och han förstår vad vi säger om det är nåt han ska göra. Typ hämta en bok så kan vi läsa, eller ta på skorna. (Han kan inte ta på dom själv ännu men han försöker;)

    Han är mycket duktig motoriskt och snappar väldigt fort upp saker vi gör och vill göra samma sak.
    Han är tydligen som sin pappa när han var liten.. en som observerar, pysslar, donar, plockar isär och sätter ihop... Han kan sitta länge själv och titta i en bok.
    Han har altid varit lugn av sig och kallas ofta ett snällt och nöjt barn av andra.
    Han går ofta omkring och trallar melodier :)) Älskar musik!

    Han är också försiktig och lite blyg av sig, men när han känner sig trygg i miljön och med människorna går det bara fint!! Men oerhört bestämd liten kille äre:D
    Han är den enda 1åringen på dagis som får leka med pärlor och smålego för han sitter och pysslar, (medan dom andra  småttingarna river ut haha :)

    Men när han vill han nåt  pekar han bara "däää" och förstår vi inte blir det gällare och gällare tills vi fattar :/ Öronproppar tack ;)

  • ErikaCC

    TS: Glömde skriva till dig, som alla andra säger, alla barn är olika!:)
    jag tror dom kommer hinna i kapp med talet. När dom väl kommer igång får vi nog inte tyst på dom :D

  • kmn2
    ErikaCC skrev 2010-05-06 13:16:13 följande:
    skönt att höra era erfarenheter. Jag har en kille på 19 mån som bara säger några ord än. Men han visar vad han vill på andra sätt och han förstår vad vi säger om det är nåt han ska göra. Typ hämta en bok så kan vi läsa, eller ta på skorna. (Han kan inte ta på dom själv ännu men han försöker;)Han är mycket duktig motoriskt och snappar väldigt fort upp saker vi gör och vill göra samma sak. Han är tydligen som sin pappa när han var liten.. en som observerar, pysslar, donar, plockar isär och sätter ihop... Han kan sitta länge själv och titta i en bok.Han har altid varit lugn av sig och kallas ofta ett snällt och nöjt barn av andra.Han går ofta omkring och trallar melodier :)) Älskar musik!Han är också försiktig och lite blyg av sig, men när han känner sig trygg i miljön och med människorna går det bara fint!! Men oerhört bestämd liten kille äre:DHan är den enda 1åringen på dagis som får leka med pärlor och smålego för han sitter och pysslar, (medan dom andra  småttingarna river ut haha :)Men när han vill han nåt  pekar han bara "däää" och förstår vi inte blir det gällare och gällare tills vi fattar :/ Öronproppar tack ;)
    Det låter precis som min jämngamla dotter. Känner igen "däää". , och precis att det visar på andra sätt vad de vill.
  • Asra

    Tack!

    Min son visar också vad han vill, tar instruktioner och förstår det mesta. Han pratar ju mer och mer men bara enordsmeningar.

    Jag var inte orolig runt två år utan tänkte att det kommer snart, nu är han snart 2,5 år och det har inte satt igång ordentligt ännu.

    Läser gärna om fler som har erfarenhet!

  • Life is Peachy

    Låter precis som min son som blir 3 i augusti.

    Nu har det börjat släppa mer och mer men fortfarande ligger han en bit talmässigt efter jämnåriga.
    Han förstår däremot allt man säger och är väldigt duktig på att göra sig förstådd med teckenspråk, något dom lär ut på dagis till barn som har svårt att göra sig förstådda för att "talproppen" inte ska hämma deras utveckling och bli en frustration när ingen förstår dom.
    Förr eller senare kommer talet och så länge de förstår vad man säger är det ingen större fara för då finns ordförrådet, dom vet bara inte hur man formulerar orden än.


    Förbäääänat.
  • Asra

    Tack Life is peachy!
    Du låter ganska laid back och lugn. Själv blir jag oroligare när jag surfar runt och läser om olika språkstörningar.

  • Trebarns far

    Hej

    Jag vill inte skrämma er men det är inte alltid talet kommer. Det kan därför vara bra att inte alltid bara vänta och se utan kanske få kontakt med en logoped och löser sig problem av sig själv är det jätte bra men om inte så har man kontakten och kan få hjälp tidigare. Vår äldsta dotter sa nu visserligen bara ett ord vid 2,5 år, men eftersom hon var så tidig motoriskt tyckte BVC att vi skulle vänta tills 4 års kontrollen innan de ville göra något. Nu motsatte vi oss detta och fick därför komma till en logoped som i sin tur skickade oss på en del utredningar bl.a. hörseln som vi var rätt övertygade om att det inte var något fel på då hon förstod instruktioner väldigt bra och hade ett väldigt välutecklat kroppsspråk, de kollade även om hon hade någon dold form av gomspalt mm. I efterhand är jag mycket glad att vi inte vänstade tills hon var fyra. När hon var fem fick vi en diagnos som heter perisylvärt syndrom. Det är en väldigt ovanlig hjärnskada. Det tog 2,5 år att få diagnosen, hade vi väntat tills hon var fyra hade hon med största sannolikhet pratat mycket sämre idag. Det är bättre att göra en utredning för mycket än en för lite. Det är också bättre om barnen börjar tal- och språktäna tidigt för att de ska lära sig så mycket som möjligt ju senare man börja dessto svårare är det att lära sig.

  • sarsparis

    Barnet kan ju ändå många ord. Min son som är 2 år 3 mån kan kanske 10 ord. Sen har han sitt eget språk. har pratat med förskolepersonalen om detta och de tycker inte att det är konstigt, däremot brukar de börja uppmärksamma det när barnet närmar sig 3 år.

    Sen kan det även vara så att de hör dåligt. har erat barn haft många öroninflammationer? Får vår son en till öroninflammation en gång till kommer det att utredas vidare och man kommer senare även göra ett hörseltest isåfall.

    Vi tar det hela med ro.

  • Asra

    Trebarns far och Sarisparis, tack för era svar!

    Jag har faktiskt kontaktat en barnlogoped som vi ska träffa snart, om inte annat för att lugna ner mig själv lite. Hoppas jag i alla fall!

    Trebarns far jag har läst lite om er dotter i olika trådar här på FL och jag tror inte vi har en liknande problematik. Ditt råd är bra, bättre att kolla upp en gång för mycket än inte alls.

  • NadiaNhari

    Min son är nu 2.5 år och är också lite sen i språket. hemma talas svenska, arabiska och tyvärr en del engelska som vi försöker få bort då det är en gammal vana mellan min man o mig när vi träffades. De sägs ju att flerspråkiga barn kan ta längre tid på sig att börja tala i meningar, som ni beskriver också så kan min son många ord och visar o säger vill ha o pekar på det han vill. Han är väldigt aktiv och cyklar redan, springer runt och har inte tid med att sitta ner och prata, gillar inte böcker men sjunger mkt , melodierna på sångerna kan han men han uttalar inte alla ord utan sjunger med sitt eget språk.. Han förstår allt vi säger till honom på både svenska och arabiska. På dagis säger de att vi bara ska prata arabiska hemma men det tycker jag är lite konstigt, det är ju ändå svenska språket som han måste lära sig riktigt först men det tycker dom han talar och lär sig på dagis...hmmm vad tror ni om detta??
    har han inte prata vid 4års åldern så kommer jag kontakta logopeden, innan dess ska jag bara vara uppmärksam o se om det blir bättre.


    Nadia
  • N82
    ErikaCC skrev 2010-05-06 13:17:29 följande:
    TS: Glömde skriva till dig, som alla andra säger, alla barn är olika!:)jag tror dom kommer hinna i kapp med talet. När dom väl kommer igång får vi nog inte tyst på dom :D
    ErikaCC skrev 2010-05-06 13:16:13 följande:
    skönt att höra era erfarenheter. Jag har en kille på 19 mån som bara säger några ord än. Men han visar vad han vill på andra sätt och han förstår vad vi säger om det är nåt han ska göra. Typ hämta en bok så kan vi läsa, eller ta på skorna. (Han kan inte ta på dom själv ännu men han försöker;)Han är mycket duktig motoriskt och snappar väldigt fort upp saker vi gör och vill göra samma sak. Han är tydligen som sin pappa när han var liten.. en som observerar, pysslar, donar, plockar isär och sätter ihop... Han kan sitta länge själv och titta i en bok.Han har altid varit lugn av sig och kallas ofta ett snällt och nöjt barn av andra.Han går ofta omkring och trallar melodier :)) Älskar musik!Han är också försiktig och lite blyg av sig, men när han känner sig trygg i miljön och med människorna går det bara fint!! Men oerhört bestämd liten kille äre:DHan är den enda 1åringen på dagis som får leka med pärlor och smålego för han sitter och pysslar, (medan dom andra  småttingarna river ut haha :)Men när han vill han nåt  pekar han bara "däää" och förstår vi inte blir det gällare och gällare tills vi fattar :/ Öronproppar tack ;)

    Låter som min son. Han är 20månader. Nå, en vacker dag är dom små pratkvarnar.. Alla är olika och utvecklas olika som sagt
Svar på tråden Sen språkutveckling! 2,5 år