• bananflugan82

Nystagmus hos bebis/barn

Vi har varit hos läkaren med våra två killar på snart 4 månader och han misstänker nystagmus då dom inte riktigt kan fokusera eller hålla blicken stilla. Vi ska få remiss till ögonläkare för mer undersökning. Någon annan vars bebis eller barn har detta? Hur går det för er?

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • Svar på tråden Nystagmus hos bebis/barn
  • cruz

Jag fick veta att min tre-åring har nystagmus igår av barnläkaren. Jag tycker det är konstigt att ögondoktorn som vi går till pga av sonens skelning inte har upptäckt det. Själva har vi inte märkt någonting konstigt med sonens syn. Han har autism och hans lite udda beteende när det gäller vissa synintryck har vi trott bero på autismen. Jag ska försöka få tag på ögondoktorn och höra vad hon säger.

(Kul med tvillingar. Har också det).

• Hillur

Viktor har det. Han är även översynt med brytningsfel. När han var bebis så läkaren att nystagmus inte blir bättre med åren, men det tycker vi låter konstigt, för nu när han är fyra år har "ögondallret"(som nystagmus är) nästan gått bort helt? 

/Helena

• bananflugan82
    Hillur skrev 2010-05-05 11:57:15 följande:
    Viktor har det. Han är även översynt med brytningsfel. När han var bebis så läkaren att nystagmus inte blir bättre med åren, men det tycker vi låter konstigt, för nu när han är fyra år har "ögondallret"(som nystagmus är) nästan gått bort helt?  /Helena
    Vår läkare igår sa tvärtom, att det kan försvinna med åren. Eller iaf bli bättre. Låter konstigt att er läkare sagt så. Speciellt då ni själva nu märkt att det nästan är borta.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • Hillur

Eller hur!!! Eller så kanske vi missförstod helt enkelt!
    Ska fråga nästa gång vi är där!

• bananflugan82
    Hillur skrev 2010-05-05 13:16:27 följande:
    Eller hur!!! Eller så kanske vi missförstod helt enkelt! Ska fråga nästa gång vi är där!
    Vilken underbart söt kille han är förresten! Var inne och kikade hos dig. Han är ju lika ljus i håret som mina killar är. Har han alltid varit det?
  • mallan 1983

Smiter in här jag med...har en son snart 6 mån, vi fick red på att han hade nystagmus när han var ca 3,5 månad...efter det så har vi varit hos ögonläkaren en gång till o sen har vi gjort ul på hjärnan föör o se vad nystagmusen kan bero på...o imorron ska vi även göra en magnetröntgen...känns bra att dom går igenom allt, men jag tror inte att det finns nått bakomliggande..han är världens piggaste o gladaste o rörligaste pojke..

• bananflugan82
    mallan 1983 skrev 2010-05-05 20:15:07 följande:
    Smiter in här jag med...har en son snart 6 mån, vi fick red på att han hade nystagmus när han var ca 3,5 månad...efter det så har vi varit hos ögonläkaren en gång till o sen har vi gjort ul på hjärnan föör o se vad nystagmusen kan bero på...o imorron ska vi även göra en magnetröntgen...känns bra att dom går igenom allt, men jag tror inte att det finns nått bakomliggande..han är världens piggaste o gladaste o rörligaste pojke..
    Våra är också jättepigga, och sprattlar och sparkar och fäktas för fullt. Läkaren trodde inte heller att det ligger något sånt bakom, eftersom dom fått ok på tester som gjorts av både honom och av läkarna när vi låg på neonatalen. Men man vet ju aldrig...

Hur "illa" är nystagmusen för era barn? Rör sig ögonen mycket? På vilket sett?
  • Hillur
    bananflugan82 skrev 2010-05-05 13:18:34 följande:
    Vilken underbart söt kille han är förresten! Var inne och kikade hos dig. Han är ju lika ljus i håret som mina killar är. Har han alltid varit det?
    Tack! Ja, han är en riktig solstråle och lintott!! Har alltid varit det!
  • bananflugan82
    Hillur skrev 2010-05-06 12:07:02 följande:
    Tack! Ja, han är en riktig solstråle och lintott!! Har alltid varit det!
    Ja, det syns på bilderna! Diggar den där han inte får av strumpan.
  • StaffenAssar

Min yngste son hade nystagmus som upptäcktes när han var ca 6 månader, nu är han snart 2 år och den är i princip borta. Det var ffa på ena ögat han hade. Han är sen med synutvecklingen, som med all annan utveckling, pga att han har en kromosomavvikelse. Synen fungerar bra och han har inga problem med den som vi märker, men han följs fortfarande av ögonläkare, främst pga att de ännu inte (efter 8 undersökningar) lyckats se synnerven på ena ögat.

• Jonna 78

Har ni varit hos ögonläkare och har han/hon isåfall nämnt diagnosen albinism? Har själv fyra barn varav två med albinism och era små gossar ser ut som om det skulle kunna vara en möjlig diagnos. Jag är ingen läkare själv och ska absolut inte försöka diagnostiseraera era barn utfrån en enda bild.
    Albinism är en genetisk kromosomsjukdom som innebär avsaknad av pigment och synnedsättning där nystagmus är en del av synproblematiken. Extrem ljuskänslighet i ögonen är ett annat typiskt symtom. För mer detaljerad information så har socialstyrelsen en skrift om albinism. Det är kanske inte direkt någon underhålklande läsning men den är detaljerad och korrekt.
    Nystagmus kan man ha av flera olika anledningar, skulle nystagmusen bero på albinism så försvinner den inte med åldern, men ibland kan barnen lära sig att i viss mån "lugna ner" den så att den inyte är lika intensiv hela tiden.
    Hoppas att ni snart får reda på anledningen till nysatgmusen så att ni vet vad som gäller.
    Våran 4-åring är det äldsta av våra "albiono-barn och det går alldeles utmärkt för honom trots dålig syn och nystagmus!
    För övrigt är era pojkar alldeles underbart söta!
    Mvh
    Jonna stolt albinomamma

• Nibb

Detta är verkligen spännande att läsa om. Jag har en dotter som är 2 år gammal och hon har nystagmus. Vi har inte fått någon information om nystagmus så jag har googla det. Jag är från Norge och letar efter någon att dela upplevelsen med. någon som fortfarande följer denna tråden?

Svar på tråden Nystagmus hos bebis/barn