Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Nystagmus hos bebis/barn

Vi har varit hos läkaren med våra två killar på snart 4 månader och han misstänker nystagmus då dom inte riktigt kan fokusera eller hålla blicken stilla. Vi ska få remiss till ögonläkare för mer undersökning. Någon annan vars bebis eller barn har detta? Hur går det för er?

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • Svar på tråden Nystagmus hos bebis/barn
  • bananflugan82
    Hillur skrev 2010-05-05 11:57:15 följande:
    Viktor har det. Han är även översynt med brytningsfel. När han var bebis så läkaren att nystagmus inte blir bättre med åren, men det tycker vi låter konstigt, för nu när han är fyra år har "ögondallret"(som nystagmus är) nästan gått bort helt?  /Helena
    Vår läkare igår sa tvärtom, att det kan försvinna med åren. Eller iaf bli bättre. Låter konstigt att er läkare sagt så. Speciellt då ni själva nu märkt att det nästan är borta.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • bananflugan82
    Hillur skrev 2010-05-05 13:16:27 följande:
    Eller hur!!! Eller så kanske vi missförstod helt enkelt! Ska fråga nästa gång vi är där!
    Vilken underbart söt kille han är förresten! Var inne och kikade hos dig. Han är ju lika ljus i håret som mina killar är. Har han alltid varit det?
  • bananflugan82
    mallan 1983 skrev 2010-05-05 20:15:07 följande:
    Smiter in här jag med...har en son snart 6 mån, vi fick red på att han hade nystagmus när han var ca 3,5 månad...efter det så har vi varit hos ögonläkaren en gång till o sen har vi gjort ul på hjärnan föör o se vad nystagmusen kan bero på...o imorron ska vi även göra en magnetröntgen...känns bra att dom går igenom allt, men jag tror inte att det finns nått bakomliggande..han är världens piggaste o gladaste o rörligaste pojke..
    Våra är också jättepigga, och sprattlar och sparkar och fäktas för fullt. Läkaren trodde inte heller att det ligger något sånt bakom, eftersom dom fått ok på tester som gjorts av både honom och av läkarna när vi låg på neonatalen. Men man vet ju aldrig...

Hur "illa" är nystagmusen för era barn? Rör sig ögonen mycket? På vilket sett?
  • bananflugan82
    Hillur skrev 2010-05-06 12:07:02 följande:
    Tack! Ja, han är en riktig solstråle och lintott!! Har alltid varit det!
    Ja, det syns på bilderna! Diggar den där han inte får av strumpan.
Svar på tråden Nystagmus hos bebis/barn