• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Erase

TYVÄRR verkar hon inte ha några större ambitioner varken att söka jobb eller flytta hemifrån !  Hon är nog ganska nöjd som det är.....Visst är det trevligt att "barnen" trivs hemma, men vi har ingen som helst möjlighet att försörja ett vuxet barn bara för att hon inte "orkar" (?) jobba ! Det skapar bara irritation hemma & ännu värre blir det när man tar upp det nästan obefintliga jobbsökandet med henne. "Det finns inga jobb " svarar hon.... Hon är utbildad florist men inser nog inte att man får ta det som finns.Hon har blivit alldeles för bekväm helt enkelt !
    Ni som skriver att ni aldrig skulle kunna ta betalt av era barn, GRATTIS...eller inte !
    Lycka till när ni har era vuxna barn boendes gratis hemma sen......

• Erase
    Hannah76 skrev 2010-05-05 13:02:47 följande:
    Jag skulle inte ta pengarna, utan spara dem till barnet. Skulle absolut inte ta ut några fantasisummor. Vísst ska barn lära sig hur verkligheten är, det börja man ju med när de är små. Men jag tycker även att man ska få njuta så länge som möjligt av att vara just barn.
    Hur länge är de BARN menar du ???  Så min dotter på 20 år räknas som ett barn ??
  • Erase
    En del av era svar tyder på att ni inte har fattat min ursprungliga fråga.
    Era åsikter är helt ointressanta, men skriv era inlägg ni....
    NATURLIGTVIS ÄR hon mitt barn oavsett ålder, men hon RÄKNAS som vuxen . Här handlar det inte om att vara så elak som möjligt och ta så mycket pengar som möjligt. Så länge man inte är miljonär eller vill leva som en fattig kyrkråtta, anser jag det fullt naturligt att VUXNA barn betalar hemma. Frågan var bara HUR mycket. VI har iallafall inte råd att
    försörja en vuxen människa hur länge som helst.

Tack för tipsen om konsumentverket !
  • Erase
    Hannah76 skrev 2010-05-05 13:36:06 följande:
    DU borde kanske har preciserat att du enbart vill ha statestik  och siffror, för det framgick inte. Eller så kunde du ha googlat?
    Jag menade inte enbart statistik och siffror, då hade jag skrivit det !
    Vad jag däremot inte behöver är påhopp om att "JAG skulle AAAALDRIG kunna ta betalt av mitt eget barn !" osv. Nää, det är ju upp till den som väljer att göra så, DET skiter jag ärligt talat i. Jag ville veta vad en normalfamilj tycker är rimligt att en VUXEN familjemedlem ska betala hemma.
  • Erase
    Hannah76 skrev 2010-05-05 13:54:18 följande:
    Tar man ut hyra, måste man inte skatta på det då?
    Jag vet inte vad DITT problem är, men det börjar likna sandlådenivå här !
  • Erase
    Hannah76 skrev 2010-05-05 14:03:01 följande:
    Menade inte att det skulle vara sandlåda, jag undrade uppriktigt om man inte behövde skatta på det.
    ...så på vilket sätt har det med min fråga att göra ???
  • Erase
    Hannah76 skrev 2010-05-05 14:18:16 följande:
    Det har väl mycket med din fråga att göra, om man måste skatta?
    Varför då ?? Det är väl inte ditt problem isåfall ?
    Dessutom ser vi inte henne som en inneboende. Hon ska vara med och dela på hushållets kostnader, för redan skattade pengar. Precis som vi vuxna föräldrar.
    Det är inte fråga om att tjäna en hacka på att dottern betalar hemma, en inneboende skulle man kanske vilja tjäna på, vad vet jag !
    Du måste väl ändå se skillnaden där ???
  • Erase
    Verkar mest vara Hannah76 och Vässlan som retar upp sig på denna tråd.
    Jag säger bara lycka till när ni har era 30-åriga BARN boendes gratis hemma ! Kanske till och med några söta barnbarn och make/fru kan få "lyxa" till det lite hemma hos er ???  Det blir säkert mysigt för er alla !{#lang_emotions_money_mouth}

MEN nu var det som sagt inte någon FÖR eller EMOT fråga jag ställde...
    Jag har fått massa bra svar och tips, de tackar jag för !
    {#lang_emotions_flower}
  • Erase
    vässlan skrev 2010-05-05 15:17:47 följande:
    ett så fult barn har jag ej. tror min lilla tjej charmar benen av de flesta killar och vill flytta ut rätt tidigt. bara spekulationer. anyways, fattar inte varför alla föräldrar är så pengakåta? so what om man älskar sitt barn mera än årliga thailandssemestern.
    ....Jag skulle lätt kunna dra igång en diskussion om den första meningen du just skrev. Det handlar väl för f-n inte om fulhet eller inte ?????
    Att du dessutom antyder att man inte skulle älska sitt barn...Du kan inte vara riktigt frisk i huvudet !!!!!!!!!
    Kan tillägga att vi varken åker till Thailand eller annan "lyxresa", vi försöker LEVA VARDAGSLIV !!!!!!!!!!!!!!  J-a idiot
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?