Hannah76 skrev 2010-05-05 13:02:47 följande:
Jag skulle inte ta pengarna, utan spara dem till barnet. Skulle absolut inte ta ut några fantasisummor. Vísst ska barn lära sig hur verkligheten är, det börja man ju med när de är små. Men jag tycker även att man ska få njuta så länge som möjligt av att vara just barn.
Jösses - en 20-åring är
inget barn. Hon/han är en vuxen individ och skall betala sitt boende och sin mat själv. Bo gratis när man jobbar i den åldern betyder att de inte får en susning i att en del av lönen försvinner i boende, försäkringar, mat, el, tv och allt vad det innebär. Det är nu, innan flytt hemifrån, de skall lära sig vad lönen går till. Lära sig göra en budget. Lära sig vad det faktiskt kostar.
Jag satte mig ner och skrev upp vad allt kostar i hemmet. Och lade upp en budget med dom, månad för månad. För tre år sen flyttade min son - och han sköter sin ekonomi perfekt. Nu precis har min dotter flyttat. Och jag ser med stolthet hur de sköter sin hyra, sin ekonomi, hur de lägger upp budget och hur de sparar.
Jag känner i alla fall verkligen ingen skuld att jag "tvingade" mina barn att betala hemma och lära sig hur man lägger upp en budget och sparande.