Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

BillyX skrev 2010-05-05 11:52:07 följande:
    30 % av hennes inkomst kanske?
    Låter bra. Mina ungar betalade 2000 resp 3000 beroende på inkomst. I detta ingick allt utom egna kläder och nöjen. Tjänar ungen 20 000 efter skatt (som mina gör idag), anser jag inte 5000 kr vara för mycket. Behöver du inte alla pengarna så sätt in på ett sparkonto till henne.
  • Birgitta2
    tjötas skrev 2010-05-05 11:58:15 följande:
    På min tid kollade pappa alltid konsumentverket för riktlinjerna för boende, måltider (beroende på hur många man äter hemma osv) och jag tror att jag betalade 2700 i månaden, för 12-13 år sen.
    Tror det ligger på 3.500 kr idag.
  • Birgitta2
    Hannah76 skrev 2010-05-05 12:46:16 följande:
    Jag skulle inte kunna ta betalt av mina barn.
    När du ev sitter som ensamstående med en dyr hyra (ett boende som man MÅSTE ha för att hysa en person till), och en 20-åring tjänar en hel del pengar, så är det väl självklart att barnet skall hjälpa till med försörjningen. De skall inte äta och bo gratis. Man gör ungen en björntjänst om man låter dem ha hela nettolönen som fickpeng.
  • Birgitta2
    Bedelia skrev 2010-05-05 12:54:44 följande:
    Man gör dem en jäkla otjänst att inte lära dem hur verkligheten utanför det trygga hemmets curlande 4 väggar ser ut den dagen de väl hamnar där...
    Jepp, det var det jag skrev. Mina barn har fått betala hemma från dag 1 då de började jobba. Varför skall jag betala 7000 i hyra på min lilla lön när de tjänar mer än jag? Samt äta gratis. Tanken svindlar. Jag hade gått i konkurs för länge sen.
  • Birgitta2
    Hannah76 skrev 2010-05-05 13:02:47 följande:
    Jag skulle inte ta pengarna, utan spara dem till barnet. Skulle absolut inte ta ut några fantasisummor. Vísst ska barn lära sig hur verkligheten är, det börja man ju med när de är små. Men jag tycker även att man ska få njuta så länge som möjligt av att vara just barn.
    Jösses - en 20-åring är inget barn. Hon/han är en vuxen individ och skall betala sitt boende och sin mat själv. Bo gratis när man jobbar i den åldern betyder att de inte får en susning i att en del av lönen försvinner i boende, försäkringar, mat, el, tv och allt vad det innebär. Det är nu, innan flytt hemifrån, de skall lära sig vad lönen går till. Lära sig göra en budget. Lära sig vad det faktiskt kostar.

Jag satte mig ner och skrev upp vad allt kostar i hemmet. Och lade upp en budget med dom, månad för månad. För tre år sen flyttade min son - och han sköter sin ekonomi perfekt. Nu precis har min dotter flyttat. Och jag ser med stolthet hur de sköter sin hyra, sin ekonomi, hur de lägger upp budget och hur de sparar.

Jag känner i alla fall verkligen ingen skuld att jag "tvingade" mina barn att betala hemma och lära sig hur man lägger upp en budget och sparande.
  • Birgitta2
    skorpionen80 skrev 2010-05-05 13:12:12 följande:
    Hon räknas förhoppningsvis som DITT barn. Eller?
    Alla föräldrar räknar väl sina vuxna barn som ens barn. Men att vara ens barn, eller att vara barn är två skilda saker. Vår uppgift är ju att förbereda barnen för vuxenlivet, och det gör vi knappast om vi curlar dom hela tiden. Vi skall vara en mjuk plats att trilla på, men vi skall inte göra allt arbete för dom. INNAN de flyttar skall de ha totalkoll på vad som förväntas av dom. Och det funkar inte om vi behandlar dom som 5-åringar när de är 20.
  • Birgitta2
    Hannah76 skrev 2010-05-05 14:18:16 följande:
    Det har väl mycket med din fråga att göra, om man måste skatta?
    Nej, barn som betalar för att bo hemma ingår i fostran av barnet. Man skattar INTE.
  • Birgitta2

Åh så din tråd spårade ur TS. Jag tycker du skall gå efter vad DU tycker är rimligt. Gå efter konsumentverkets rekommendationer, och ställ deras rekommendationer mot vad din dotter tjänar. Det positiva med att hon får betala hemma är att hon kanske får ändan ur vagnen och faktiskt börjar söka jobb

Lycka till - det blir nog ordning på den tösen med. Det blev det med mina ungar.

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?