• Bedelia

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

2000 - 3000 kr tycker jag kan vara rimligt.

Jag fick själv betala hemma efter att jag slutat gymnasiet, och ser det som en självklarighet för mina barn när de når den åldern också.

Tyckte man fick lära sig att livet inte är gratis och lära sig vad saker och ting kostar.

Om man som förälder ej egentligen "behöver" de pengarna tycker jag ändå att man kan "ta betalt" för att spara dessa och sedan ev ge dem till barnet när de tex behöver köpa ett bohag för att flytta hemifrån eller något annat större, men det är nyttigt att lära sig att det kostar att leva och vad det kostar.

• Bedelia
    Birgitta2 skrev 2010-05-05 12:53:18 följande:
    När du ev sitter som ensamstående med en dyr hyra (ett boende som man MÅSTE ha för att hysa en person till), och en 20-åring tjänar en hel del pengar, så är det väl självklart att barnet skall hjälpa till med försörjningen. De skall inte äta och bo gratis. Man gör ungen en björntjänst om man låter dem ha hela nettolönen som fickpeng.
    Man gör dem en jäkla otjänst att inte lära dem hur verkligheten utanför det trygga hemmets curlande 4 väggar ser ut den dagen de väl hamnar där...
  • Bedelia
    Birgitta2 skrev 2010-05-05 13:15:26 följande:
    Alla föräldrar räknar väl sina vuxna barn som ens barn. Men att vara ens barn, eller att vara barn är två skilda saker. Vår uppgift är ju att förbereda barnen för vuxenlivet, och det gör vi knappast om vi curlar dom hela tiden. Vi skall vara en mjuk plats att trilla på, men vi skall inte göra allt arbete för dom. INNAN de flyttar skall de ha totalkoll på vad som förväntas av dom. Och det funkar inte om vi behandlar dom som 5-åringar när de är 20.
    Amen! Håller med dig till punkt och pricka!
  • Bedelia
    Hannah76 skrev 2010-05-05 13:36:06 följande:
    DU borde kanske har preciserat att du enbart vill ha statestik  och siffror, för det framgick inte. Eller så kunde du ha googlat?
    Frågan var väl ganska tydlig? Om inget annat så i rubriken?
  • Bedelia
    Hannah76 skrev 2010-05-05 13:54:18 följande:
    Tar man ut hyra, måste man inte skatta på det då?
    Om man som sambor delar på hyran - måste någon av dem skatta på det?
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?