Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
Vi satt och diskuterade sånt här jag och min sambo i helgen, vi väntar vårt första barn nu. Man har ju ingen aning om hur det blir i framtiden men vi tycker båda två att om barnet vill bo kvar hemma efter att gått ut gymnasiet så ska han/hon betala egen mat, kläder och förbrukningsvaror. Måste man som förälder ha en större lägenhet än vad man velat ha pga att ens barn vill bo kvar hemma tycker jag man dessutom kan begära en slant för den extra kostnaden. Vi som bor i hus (gör nu iaf) kanske inte skulle ta betalt för hyra för det gör ju ingen skillnad för oss i hyra. Sen kan man ju även ta mer ansvar för städ, tvätt, disk osv om man ska bo kvar längre.
När vi pratar om sånt här så handlar det ju inte om att tjäna pengar på sina barn eller vara elaka utan för att förbereda dom vuxenlivet. jga flyttade hemifrån när jag var 16 men fick mycket stöd från mina föräldrar och det gjorde mig ärligt talat lite lat vilket jag iofs växt i från nu men jag vill absolut inte förslappa mina barn utan uppmuntra dom till att se att konsekvensen med att skaffa ett jobb är att man får pengar i plånboken.
Min sambo berättade en skräckhistoria om en tjej på hans jobb som bott hemma tills hon var 25 eller nått och alltid jobbat och haft en bra lön och hennes pappa tog hela hennes lön och hon fick bara fickpengar, sånt är hemskt utnyttjande tycker jag men att lära sin abarn att det kostar pengar att leva är det inget fel i.
Hoppas ni hittar en bra lösning för er :)