Inlägg från: mammasgullar |Visa alla inlägg
  • mammasgullar

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Som någon innan sa, kolla på kosumentverkets hemsida.
    Och bry dig inte om människorna som gnäller på att de inte kan ta betalt av sina barn, mina föräldrar gjorde precis likadant, dock flyttade jag innan jag tog studenten och "slapp" detta, men min syster betalade, dock tror jag dom tog en viss % av hennes lön, vet inte hur mycket dock.

Men just för att hon skulle betala så mycket hon hade råd, men tror det var minst 1000-1500, men tror summan ligger nånstanns mellan 3000-3500kr.

• mammasgullar
    Hannah76 skrev 2010-05-05 14:56:49 följande:
    Så man gnäller för att man tycker olika? Kan man inte bara ha olika åsikter?
    Jo men jag brukar inte komma med nedlåtande kommentarer åt någon som ber om råd. Vare sig jag tycker som personen eller inte.
  • mammasgullar

Handlar ju inte om att vara pengakåt eller inte.
    Handlar om att barnen måste lära sig ta ansvar, och när man har gått ur skolan, och jobbar. Varför skulle man inte betala för sig?

Alla människor har det inte så jätte gott ställt med pengar och om man då ska försörja ett barn som inte vill flytta ut, eller inte har någon lägenhet så hjälper ju inte det ekonomin precis.

Om man har ett heltidsjobb, och kanske tjänar runt 12.000 efter skatt, varför ska man då inte hjälpa till ekonomiskt

• mammasgullar
    vässlan skrev 2010-05-05 15:28:57 följande:
    För att barnen har väl rätt att fylla på sparbössan lite? de flesta vill säkerligen flytta ut men redan att köpa basic inredningsgrejor kostar en del. genom att tvinga sitt barn att betala åt sin förälder (skulle förövrigt aldrig acceptera pengar av mitt barn) så fördröjer man hela utflyttningsprocessen.
    Man tvingar inte barnet att betala åt sin förälder utan att betala för sig själv!
    Och man skulle ju aldrig tvinga barnet att betala en sådan summa att dom inte har några pengar för sig själv, så man har råd att köpa inredningssaker, så de kan flytta hemifrån och även spara pengar.

Om de inte klarar av att betala för sig hemma, vilket egentligen är en väldigt liten summa om de har heltidsjobb, hur ska de då klara av att betala för sig själva när de inte har någon annan som betalar för dom?

Tänker du betala ditt barns mobilräkningar och kläder vid 20 års ålder också?
  • mammasgullar
    vässlan skrev 2010-05-05 15:40:44 följande:
    men förstår du ej, att om barnet betalar 3000 kr i månaden t.ex. så fördröjer man ju helt klart att barnet flyttar hemifrån eftersom sparbössan ej fylls lika snabbt. på sista frågan svarar jag positivt om det verkligen behövs. jag vill inte att mitt barn ska gå runt i trasor och äta knäckebröd. sedan när mitt barn har en stabil ekonomi får barnet klara det ekonomiska själv. kanske det bara är jag som är väldigt mån om mitt barn..
    Men herregud, tror du att barnen går runt i trasor och äter knäckebröd?
    Jag är väldigt mån om min son också, men inte tänker jag låta honom leva på min ekonomi om jag har det knapert om han har jobb, och gott och väl kan betala för sig själv.

Jag köper nästan aldrig kläder och jag går inte runt i trasor, och möbler o div. saker kan man som sagt hitta "billigare" för att sedan byta ut och köpa nytt när man har råd.
    Man måste inte ha allting nytt på en gång.

Men du får helt göra som du vill med ditt barn, ingen som kommer tvinga dig till annorlunda.

Men kom aldrig och säg att dom som låter barnen betala för sig, inte är måna om sina barn.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?