• vässlan

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

dethär är ju helt sjukt! det är ju trots allt ens eget barn! enligt mig ska ens barn få stanna hemma så länge tills det känner att det är dags att flyga ut ur boet så att säga. varför vara så girig?

• vässlan
    Michisen skrev 2010-05-05 14:43:01 följande:
    Jo, men det är ju du som tycker så.Rent allmänt så tror jag att de flesta anser att det är rätt bra att ens barn lär sig att man inte kan bo och äta gratis.Det finns orsaker till att försörjningsplikten upphör när man gått ut gymnasiet/fyllt 21 om man fortfarande går i gymnasiet då.Förr eller senare går man ju över från barn till vuxen. Själv skulle jag skämmas för att snylta på mina föräldrar - som du säger, varför vara så girig så man utnyttjar dem?
    "de flesta", är det alltid så att "de flesta" har alltid rätt? man övergår kanske från barn till vuxen men ditt eget barn upphör aldrig att vara ditt barn. att betala räkningar och sådant lär man väl sig förr eller senare?

nä, låt barnet leva lite lyx innan vuxenlivet börjar. en trygg grund ger oftast upphov till en trygg tillvaro även senare :)
  • vässlan
    Michisen skrev 2010-05-05 14:54:04 följande:
    Ja, du tycker det, men där håller jag inte med dig alls.Visst, mitt barn upphör aldrig att vara mitt barn i betydelsen att jag fött det, men det betyder ju inte att det inte kommer att bli vuxet, mitt jobb är ju att se till att mina barn klarar sig själva som vuxna människor. Jag flyttade hemifrån som sextonåring och blev försörjd enligt riksnormen av mina föräldrar tills jag slutade gymnasiet och kan säga att jag är jäkligt glad att de inte lät mig lyxa på något sätt, jag fick istället lära mig att om jag ville ha extra pengar så fick jag helt enkelt jobba för att få dem och det gjorde jag också. För min del anser jag att man gör sina barn en otjänst genom att curla dem och låta dem leva "lyxliv" innan man kastar ut dem i den hårda verkligheten.Den trygga grunden kan de ha när de är barn, men någon som fyller tjugo i vinter är inte längre ett barn, från och med artonårsdagen förväntar jag mig att mina barn kommer att förstå att de är myndiga, med allt vad det innebär. Går de fortfarande i gymnasiet så får de naturligtvis bo kvar hemma tills de gått ut, men när de skaffar jobb så får de börja ta del av att betala för boende, mat och så vidare.Det är ju tanken att barnen ska bli självständiga individer.
    okej, jag levde hemma tills jag fyllde 20 och var inte tvungen att betala någonting alls. däremot sparade jag mina inkomster inför kommande studier, jag anser att ett "barns" vidare studier är mera viktigt t.ex. än att bidra med hyra. Jag klarade mig helt bra när jag åkte iväg för att studera, inga problem alls! Artonårsdagen är väldigt överskattad, alla mognas vi olika och somliga kanske inte är beredda att möta den hårda verkligeheten (som inte alls är så hård).
  • vässlan
    Erase skrev 2010-05-05 15:13:45 följande:
    Verkar mest vara Hannah76 och Vässlan som retar upp sig på denna tråd.Jag säger bara lycka till när ni har era 30-åriga BARN boendes gratis hemma ! Kanske till och med några söta barnbarn och make/fru kan få "lyxa" till det lite hemma hos er ???  Det blir säkert mysigt för er alla !MEN nu var det som sagt inte någon FÖR eller EMOT fråga jag ställde...Jag har fått massa bra svar och tips, de tackar jag för !
    ett så fult barn har jag ej. tror min lilla tjej charmar benen av de flesta killar och vill flytta ut rätt tidigt. bara spekulationer. anyways, fattar inte varför alla föräldrar är så pengakåta? so what om man älskar sitt barn mera än årliga thailandssemestern.
  • vässlan
    AronsMamma skrev 2010-05-05 15:20:55 följande:
    Handlar ju inte om att vara pengakåt eller inte.Handlar om att barnen måste lära sig ta ansvar, och när man har gått ur skolan, och jobbar. Varför skulle man inte betala för sig?Alla människor har det inte så jätte gott ställt med pengar och om man då ska försörja ett barn som inte vill flytta ut, eller inte har någon lägenhet så hjälper ju inte det ekonomin precis.Om man har ett heltidsjobb, och kanske tjänar runt 12.000 efter skatt, varför ska man då inte hjälpa till ekonomiskt
    För att barnen har väl rätt att fylla på sparbössan lite? de flesta vill säkerligen flytta ut men redan att köpa basic inredningsgrejor kostar en del. genom att tvinga sitt barn att betala åt sin förälder (skulle förövrigt aldrig acceptera pengar av mitt barn) så fördröjer man hela utflyttningsprocessen.
  • vässlan
    AronsMamma skrev 2010-05-05 15:33:20 följande:
    Man tvingar inte barnet att betala åt sin förälder utan att betala för sig själv! Och man skulle ju aldrig tvinga barnet att betala en sådan summa att dom inte har några pengar för sig själv, så man har råd att köpa inredningssaker, så de kan flytta hemifrån och även spara pengar. Om de inte klarar av att betala för sig hemma, vilket egentligen är en väldigt liten summa om de har heltidsjobb, hur ska de då klara av att betala för sig själva när de inte har någon annan som betalar för dom?Tänker du betala ditt barns mobilräkningar och kläder vid 20 års ålder också?
    men förstår du ej, att om barnet betalar 3000 kr i månaden t.ex. så fördröjer man ju helt klart att barnet flyttar hemifrån eftersom sparbössan ej fylls lika snabbt. på sista frågan svarar jag positivt om det verkligen behövs. jag vill inte att mitt barn ska gå runt i trasor och äta knäckebröd. sedan när mitt barn har en stabil ekonomi får barnet klara det ekonomiska själv. kanske det bara är jag som är väldigt mån om mitt barn..
  • vässlan
    Scarlett77 skrev 2010-05-05 15:48:19 följande:
    Den där vässlan måste väl vara ett skämt eller?  Ingen vuxen människa kan väl missförstå så grovt vad tråden handlar om..........Det finns ett ställe som heter Lunarstorm för sådana som har svårt att hålla sig på en respektfull och vuxen nivå.....
    nej, och det är väl onödigt med personliga påhopp. Jag förstår till punkt och pricka vad tråden handlar om och har kommit med mina personliga åsikter. Det räcker med en punkt efter meningar här på familjeliv.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?