• kalin

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

For mig har det alltid varit vikktigt att kunna klarar mig sjalv. Tycker det ar att man ska betala nar man slutat gymnasiet, sjalvklart beroende pa hur mycket man tjanar. Det bad jag mina foraldrar att fa gora sa fort jag gick ut gymnastiet eftsom jag var trott pa att bli forsorjd av mamma och pappa. Nar jag sedan flyttade hemifran efter nagot ar inredde jag med billigt med mestadels begagnade mobler. Jag var jatteglad och nojd med mig sjalv. Ar overtygad om att jag inte kanns mig alls lika glad om jag inrett med fina mobler som mina foraldrar hade betalalt for. Tror man gor barnen en javla otjanst om man skammer bort for mycket, bade for sjalvfortroendet och for man maste lara sig att sta pa egna ben.

• kalin
    Vik hädan skrev 2010-05-05 21:51:53 följande:
    Jag har aldrig varit bortskämd, men mina föräldrar gjorde klart för oss redan från start att det var VÅRT gemensamma hem, inte deras hem som vi bara hade tillåtelse att bo i tills vi blev myndiga. Som jag skrev så har jag aldrig fått allt jag pekat på, och i  vårt hem var jag och mina syskon en del av familjen med samma rättigheter som de vuxna, men även skyldigheter. Vi lade också in mycket tid på saker som skulle skötas hemma. Vi donade i trädgården, målade, var med och tvättade bilar, gjorde mat, städade - precis som mamma och pappa. Vi fick ingen veckopeng i princip, och när vi blev vuxna så köpte vi våra egna kläder och använde egna pengar till nöjen. Men HEMMET var fortfarande vårt hem, och där skulle mina föräldrar aldrig ens drömma om att ta betalt av oss för att låta oss stanna kvar. Om du anser att det gör mig till en bortskämd snorunge - fine. Tyck det. Och jag tycker att du är en snål otrevlig typ om du ska kräva pengar av din dotter.
    Samma skyldigheter hade ni knappast. Som vuxen ar man skyldig att bidra med pengar till hushallet. Farstar inte det konstiga med att hjalpa till att bidra nar man borjar tjana pangar. Mina foraldrar kravde aldrig att jag skulle bidra med natt men jag ville. Hade kannt mig javligt misslyckad om jag fortfrande snyltade pa mina foraldrar nar jag var over 20. Vill inte unga klara sig sjlav langre?
  • kalin
    Pigeon skrev 2010-05-06 14:55:48 följande:
    Ja, vi har ett gästrum inne i huset och en gäststuga på tomten. Vi vill gärna att våra syskon med familjer ska ha möjlighet att komma och hälsa på oss ofta! MEN jag förstår självklart att alla inte har råd och möjlighet till det. Samma med föräldragenerationen, de kan ju ha mkt låga inkomster. Självklart ska de ha ett boende som de har råd med. Det jag menar är att vissa kanske går ner i boende för att spara pengar, som de sen kanske använder till resor och dyligt. Då skulle jag hellre behålla mitt boende för jag tycker det är viktigare att ha en bra och tät kontalt med barn och barnbarn än att ha råd med dyra resor. Om man inte har råd med extrarum tycker jag man som förälder inte ska dra sig för att t.ex erbjuda sitt eget sovrum åt barnen om de vill hälsa på, och kanske ligga på soffan någon natt. De allra flesta som är så gamla att de har barnbarn har väl åtminstone en 3:a? Då borde det ju också gå att ordna ett extrarum. Man kanske inte måste använda extrarummet som arbetsrum eller dyl, utan kanske kan inreda det t.ex med en bäddsoffa? Eller kanske man kan bo i ett lgh-område där det finns gästrum att hyra, så gör min farmor. Henne hälsar vi också på ofta.
    Javlig konstiga forvantningar folk har pa sina foraldrar. Nar man blir aldre ska man sluta tanka pa sig sjalv och helt och hallet leva for sina barn och barnbarn? Mina foraldrar salde de hus jag och mina syskon vaxt upp i for att kunna ha rad med resor och annat. Saker som dom dommt om hela livet men aldrig haft rad med tidagre. Jag tycker det ar skitbra och jag ar jatteglad att dom antligen unnar det. Har en jattebra relation till mina foraldrar, vi halsar ofta pa varndra trots att vi bor langt ifran varan. Har inga problem med att sova pa en soffan nagra natter om aret, det ar abslout inget som paverkar mina relationen till mina foraldrar . Tycker vore javligt egoistiskt att ens tanka att dom ska dra ner pa sant dom alltid drommt om att gora for att jag sak ha ett rum med en sang att sova i nar jag ar dar nagra natter varje ar. 
  • kalin
    Jemima: Sa som du beskriver det later de som det ar erat fel att ni har en samre realtion till din mans pappa. Det ar ju ni som valjer bort honom pga att han inte erbjuder lika fint boende. Tycker man har ratt taskig installning om man resonerar pa det sattet. Varfor ar det sa himla omstandigt att sova pa soffan eller golvet? Min systers barn tycker det ar jatteroligt. Jag ar jatteglad att mina foraldrar lever ett eget liv och inte sitter hemma i sitt stora hus och vantar pa att jag ska komma och halsa pa.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?