Inlägg från: Pix Ladin |Visa alla inlägg
  • Pix Ladin

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Det rimliga är att hon flyttar hemifrån.
    OM ni är överrens om att hon ska bo kvar hemma så tycker jag åtminstone att hon kan betala 3000 för mat och husrum.

• Pix Ladin

Men hm... 10 procent är ju ingenting. Om hon tjänar 5000, ska hon bara betala 500 spänn då?. Det är ju löjligt. Bättre att hon skaffar sig en egen lägenhet och lär sig att hushålla med sina pengar.

• Pix Ladin
    vampyria2 skrev 2010-05-05 19:22:16 följande:
    Men att ta i så de flyttar hemmi från tycker jag låter konstigt, varför vill man det? Är det inte bättre att de bor hemma så länge som de kan så de kan spara pengar m.m så de får det bra när de flyttar?
    De behöver ju inte få det dåligt bara därför att de inte har sparade pengar. En vuxen människa som ju en 20-åring faktiskt är måste lära sig att leva vuxenliv.
  • Pix Ladin

Grejen är att det inte handlar om "hemmaboende barn" utan om vuxna barn som bor hemma hos sina föräldrar.

• Pix Ladin
    ääni skrev 2010-05-05 19:36:41 följande:
    Pix Ladin: En kronologisk ålder på 19-20 år betyder inte att man är vuxen mentalt. Det är ett stort steg att bli ekonomiskt självständig och skaffa bostad. Det är inte så lätt för alla att göra detta snart efter studenten. Det är ett stort ansvar i jämförelse med det man hade under skoltiden (för många).
    Jo, du kanske har rätt. Men jag tror att många ungdomar behöver lite "påpushning". Mamma kan inte tvätta ens kläder och betala frukostgröten livet ut.

När är rätt tid att flytta hemifrån? Beror väl på vem man frågar. Frågar man en lat tjugoåring som lever bekvämt och gratis hos mamma så kan det säkerligen dröja många år. Om han eller hon själv får bestämma.
  • Pix Ladin

Det är ju dessutom föräldrars uppgift att hjälpa barnen framåt i livet, att ta nästa steg. Det gäller ju allt, inte bara att hålla ettåringen i handen uppför trappan så att hon vågar eller att hjälpa fyraåringen att lära sig cykla. Det ansvaret har man ju för alltid.

• Pix Ladin

vampyria och ääni:

Jag tror inte att det är fel att göra som ni förespråkar. Men jag tror att det blir fel om man som vuxen upplever det så. Om man känner att ens vuxna barn hemma blir en börda (ekonomiskt eller på annat vis) så är det antagligen därför att han eller hon är det.

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?