Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
När jag bodde hemma när jag var nitton betalade jag 1300, vilket var över halva min inkomst.. Tycker man kan ta så det känns, och så det blir värt det att flytta hemifrån...
När jag bodde hemma när jag var nitton betalade jag 1300, vilket var över halva min inkomst.. Tycker man kan ta så det känns, och så det blir värt det att flytta hemifrån...
På tal om att man förr i tiden bodde med sina föräldrar hela livet.
När man blev vuxen, vilket man ofta var tvungen till tidigare då, fick man ta samma ansvar som de andra vuxna i hushållet, jaga mat eller bygga hus eller va de nu kunde vara. Beror väl på hur långt bak man går antar jag.
Idag är det pengar man som vuxen måste dra in för att få hushållet att funka, tillsammans med övriga hushållssysslor dårå.
Men det är klart, skulle jag sitta på några miljoner och veta att de kommer försörja mina barn för resten av deras liv, så skulle jag väl köra på det jag med.
Hur kan man tycka att det är fel att låta vuxna människor ta ansvar? Betalar ni när de tagit sms-lån de inte kan betala också? Eller när de slarvar och hamnar hos kronofogden? Eller när de ringer lite för mycket på sitt mobilabonnemang som de skaffade utan inkomst? Det är sånt man gör när man vet att mamma/pappa fixar biffen om man klantar sig.
Det känns mer troligt att en person som alltid får sina ekonomiska problem lösta av någon annan, vem det än må vara, drar på sig skulder utan att veta att han/hon kommer kunna betala, än att en person som får lösa sina ekonomiska problem själv gör det.
Och baserat på vad jag sett hos bekanta och vänner och till och med syskon, eftersom jag och mina syskon inte blivit uppfostrade likadant, är att de som får sina problem lösta av andra skiter i att ta ansvar över sina egna beslut. Det löser sig till slut!
När man går ur gymnasiet ska man själv sträva efter att klara sig själv, och tänker man bo kvar hemma på obestämd framtid tycker jag att man ska göra rätt för sig. Ska man flytta efter tre eller fem månader kan man få möjlighet att spara ihop till ett startkapital till möbler eller vad man behöver. Ska man läsa vidare kan man bo kvar för en billig peng för att slippa låna pengar. Men orkar man bara inte ta tag i sitt liv, vill glida vidare utan att behöva ta ansvar, letar jobb sådär bra så behöver man en spark i arslet i rätt riktning. Sen att man som förälder vill att ens barn ska slippa alla problem i världen är en annan sak, och man hjälper ingen genom att fixa allt hela tiden.