Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

vampyria2 skrev 2010-05-05 19:03:03 följande:
    Jag skulle inte ta betalt av mina barn när de bor hemma, skulle tycka att det är bra att de får pengar så de kan spara och göra en hel del roliga saker...de kommer att få betala räkningar m.m resten av livet sen, så jag tycker de kan slippa när de bor hemma. MEN i och för sig så beror det på ekonomin i familjen, har resten av familjen det väldigt knapert och barnet har ett jobb så kan det ju faktiskt hjälpa till
    Så tycker jag också. Jag skulle aldrig ta betalt av hemmaboende barn, men däremot skulle jag tvinga dem att spara. JAg har aldrig betalt hemma, men har ändå vettig ekonomi.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Viccy skrev 2010-05-05 20:01:50 följande:
    Min tös är 18,5 år och har socialbidrag ca 3500 kr i månaden. Hon betalar ingenting hemma men däremot får hon betala ALLA sina grejor! Sin mat, sin pojkväns mat (om de äter här, sina kläder, sitt busskort, sin mobil, sina fivkpengar... ALLT utom typ tvättmedel, diskmedel o sånt. Hon köper hem sin egen mat och lagar den själv. Jag är jättenöjd med detta!
    Köper sin egen mat och lagar sin egen mat? Usch vad sniket det låter, har ni namnlappar på era smörpaket? Lås på brödburken? 
    Förstår inte hur man kan vara så snål mot sitt eget barn. Bjuder du henne på middag ibland, eller tar du betalt då? *ryser*
  • Linda1976
    Viccy skrev 2010-05-05 20:31:24 följande:
    *suck* Hon har valt detta själv. Hon är nöjd, jag är nöjd.... Pengarna räcker. Hon namnar sina grejor, jag namnar inte mina grejor. Det handlar inte om snålhet, det handlar om att klara sig själv. Att lära sig att hushålla med pengar medans man fortfarande bor hemma. Vi har inte ätit samma mat på flera år ändå, så att hon tar ansvar för sin mat och jag för min är väl inget fel.
    Jag tycker det är ett väldigt konstigt synsätt. Att behandla sina barn som inneboende är inget jag förstår. Man kan vara självständig även utan eget namnat smörpaket.
    Skulle min 18åriga dotter (som förhoppningsvis går i skolan då) vilja ha egen mat med namn på, så skulle jag faktiskt ta det som ett misslyckande, djisös, man är väl en familj. 
    Men men... bara ni är nöjda, men jag tycker det låter sorgligt.
  • Linda1976
    Mina föräldrar har då aldrig krävt mig eller mina syskon på pengar när vi som vuxna bott hemma. Snarare så har de bett oss bo kvar, när vi själva började fundera på att flytta till eget. 

Men så har jag också underbara och kärleksfulla föräldrar som faktiskt tyckte om att ha oss där, de är inga snåla jävlar som ser sina egna barn som nån börda som måste betala för sig själv.

Fy fan, fattar inte hur ni kan ta betalt av era egna barn, så jävla sniket. De slutar ju inte vara era barn bara för att de blir myndiga. Jag skulle ha känt mig så jävla sårad om mina föräldrar sagt att jag endast få¨r bo kvar om jag börjar betala, efter att jag fyllt 18. Då skulle jag känt mig som en hyresgäst bara, inte deras dotter.

Håller med dig till 100%!!! BRA SKRIVET!
  • Linda1976
    Viccy skrev 2010-05-05 20:43:26 följande:
    Hej. Jag är Viccys dotter. Ni får det att låta till vad ni vill, verkar det som. Men jag VILLE faktiskt ha soc-bidrag. Det är mycket bekvämare, enligt mig. Och jag ÄLSKAR att laga min egna mat. Mamma är inte snål alls! (Jag är lite bortskämd) Men jag ville kunna betala för min egna mat :) + att då kan jag bestämma själv. Jag flyttar ju ändå snart hemifrån och då vill jag kunna öva lite :) Mitt val! Och det är roligt!
    Du kanske inte ser det sorgliga i sammanhanget. VÄLJA socialbidrag... nä, det går inte ihop för mig.
    Skulle ALDRIG låta min 18åring gå på soc, det skulle inte hända.
  • Linda1976
    Carlhammar skrev 2010-05-05 20:47:22 följande:
    Hur kan man tycka att det är fel att låta vuxna människor ta ansvar? Betalar ni när de tagit sms-lån de inte kan betala också? Eller när de slarvar och hamnar hos kronofogden? Eller när de ringer lite för mycket på sitt mobilabonnemang som de skaffade utan inkomst? Det är sånt man gör när man vet att mamma/pappa fixar biffen om man klantar sig.
    Man uppfostrar sina barn att INTE hamna i skiten.
    Ekonomiskt stöd och hjälp från föräldrar innebär inte att barnen per automatik hamnar hos fogden...
  • Linda1976
    Mithrill skrev 2010-05-05 20:49:19 följande:
    Haha, alltså tro inte på mig då :) Jag orkar inte tjaffsa med folk som inte förstår vad jag menar. Jag vill faktiskt! Inte för att det är "toppen" att leva på soc, men det är bättre för mig. PS! JAG ÄR VICCYS DOTTER. Gå in och kolla hennes foton om ni inte tror på det heller.
    Det är bättre att snylta på samhället, än att din mamma försörjer dig. Ok.
  • Linda1976
    Carlhammar skrev 2010-05-05 20:51:06 följande:
    Det känns mer troligt att en person som alltid får sina ekonomiska problem lösta av någon annan, vem det än må vara, drar på sig skulder utan att veta att han/hon kommer kunna betala, än att en person som får lösa sina ekonomiska problem själv gör det. 
    Det beror som sagt på uppfostran, inte på den ekonomiska hjälpen. Där har generösa föräldrar ett stort ansvar.
  • Linda1976
    Mithrill skrev 2010-05-05 20:51:56 följande:
    AJJEMÄN!
    stackars dig.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?