• ääni

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Hon är alltså 19 år nu, snart 20. Tog studenten förra året?

Jag tycker inte det låter som om det är någon större brådska för henne att bli "vuxen". Fram tills hon tog studenten hade ju ni försörjningsansvar. En övergångsperiod är väl inte fel? Jag skulle nog ha svårt att ta något betalt alls av en 19-20-åring men jag vet ju inte hur ni har det. Kanske 1500 som ni sagt är ganska lagom till att börja med?

Det finns andra sätt att stötta sina barn att bli självständiga än att ta betalt. Även om din dotter snart är 20 så kan det vara svårt att ta steget in i vuxenvärlden. Har ni diskuterat framtiden? Vad har hon för förhoppningar och förväntningar? Hjälp henne att söka jobb. Lär henne hur man gör. Hjälps åt att skriva CV och brev och titta på annonser eller möjliga arbetsplatser. Diskutera boendefrågan. Vad vill hon? Vad tycker hon är rimligt?

• ääni

Pix Ladin: En kronologisk ålder på 19-20 år betyder inte att man är vuxen mentalt. Det är ett stort steg att bli ekonomiskt självständig och skaffa bostad. Det är inte så lätt för alla att göra detta snart efter studenten. Det är ett stort ansvar i jämförelse med det man hade under skoltiden (för många).

• ääni
    vampyria2 skrev 2010-05-05 19:22:16 följande:
    Men att ta i så de flyttar hemmi från tycker jag låter konstigt, varför vill man det? Är det inte bättre att de bor hemma så länge som de kan så de kan spara pengar m.m så de får det bra när de flyttar?
    Ja, kan väl inte vara fel att få en bra start? Jag skulle gärna vilja att mina barn bodde hemma och jobbade ett par år så att de sparade till något roligt. Det är ju ekonomiskt ur deras synvinkel i alla fall.
  • ääni

Pix Ladin: Jag kan inte citera dig. Konstigt. I alla fall: Självklart, är man normalbegåvad och fullt frisk så mår man bra av att bli vuxen. Jag tror bara inte det är bråttom.

I vår rika världen idag finns så många valmöjligheter för ungdomar. De vill prova sig fram och känna efter. Många reser, provar lite olika jobb och utbildningar. Det dröjer ett tag innan man når en stabilitet och med det vill jag bara säga att jag tycker inte att man ska ställa för höga krav på sina ungdomar.

Däremot kan stöttning helt klart behövas. De flesta vill nog bli vuxna och självständiga, eller? Man kan stötta på olika sätt längs vägen.

Jag som inte har vuxna barn men är ganska ung önskar att jag hade sparat lite mer pengar när jag bott hemma så att jag sluppit ta så mycket studielån alternativt haft lite extrapengar nu som student. Tror kanske det är bra stt spara istället för att ge mamma och pappa. Det är också ekonomiskt.

• ääni

Lajm88: Om en 25-åring inte hade en önskan om självständighet skulle jag fundera på varför.

• ääni
    Pix Ladin skrev 2010-05-05 19:45:22 följande:
    Det är ju dessutom föräldrars uppgift att hjälpa barnen framåt i livet, att ta nästa steg. Det gäller ju allt, inte bara att hålla ettåringen i handen uppför trappan så att hon vågar eller att hjälpa fyraåringen att lära sig cykla. Det ansvaret har man ju för alltid.
    Absolut! Det är det jag försöker säga... Men man kan ju göra det på olika sätt.
  • ääni

vampyria2: Brukar också jämföra med förr i tiden eller vissa kulturer. Inte behöver man flytta för att bli vuxen. Man kan gott bli ansvarsfull hemma i ursprungsfamiljen.

• ääni
    Lajm88 skrev 2010-05-05 20:01:33 följande:
    Då ska man alltså vänta på att ens barn mognar i sin egna takt utan att hjälpa till / pusha på något? Jag tror det är bra om ens barn förstår att pengar inte växer på träd och att mamma och pappa faktiskt arbetar hårt(?) för att få ihop pengarna. Det är inte billigt att ha en nyvuxen hemma, och den nyvuxna måste därför bidra med något precis som alla andra vuxna i familjen.
    Som jag skrev tycker jag att man ska hjälpa och stötta sina barn hela livet. Men det kan man göra på olika sätt. Det måste inte innebära att de som 20-åtingar betalar hyra och uppehälle. Man kan hjälpa dem att söka jobb, uppmuntra dem att plugga medan de ändå bor hemma, uppmuntra dem att spara pengar osv.  Vilken stöttning som är lämplig beror naturligtvis på individen (barnet) och familjen! Vi är ju alla olika, behöver olika stöttning och kan stötta på olika sätt. Självklart kan man förvänta sig att ungdomar hjälper till med hushållsarbetet efter bästa förmåga.
  • ääni
    Viccy skrev 2010-05-05 20:43:26 följande:
    Hej. Jag är Viccys dotter.Ni får det att låta till vad ni vill, verkar det som. Men jag VILLE faktiskt ha soc-bidrag. Det är mycket bekvämare, enligt mig. Och jag ÄLSKAR att laga min egna mat. Mamma är inte snål alls! (Jag är lite bortskämd) Men jag ville kunna betala för min egna mat :) + att då kan jag bestämma själv. Jag flyttar ju ändå snart hemifrån och då vill jag kunna öva lite :) Mitt val! Och det är roligt!
    OK

Det låter bra att ni hittat en stil som passar er!
  • ääni
    Ayyla skrev 2010-05-05 20:05:43 följande:
    Mina föräldrar körde med att så länge vi pluggade (även universitetsstudier) fick vi bo hemma gratis. Detta för att vi skulle slippa ta lån. Nu pluggar jag iförsig i annan stad så då får jag ju ta lån iallafall. Men jobbar vi och har inkomst får vi betala om vi vill bo hemma.
    Det låter som en lämplig lösning. Har många vänner som löst det så. Sen tycker jag i och för sig att det kanske hade varit bättre och spara pengarna om man bor hemma med inkomst.
  • ääni

piixelslyna: Tycker det låter vettigt! Visst är det så att alla inte kan lösa det på samma sätt.

• ääni
    Erase skrev 2010-05-05 23:25:03 följande:
    Tänk lite längre ? Skulle jag GISSA varför din brorsa bodde hemma så länge ? Det kunde ju lika gärna ha varit av bekvämlighet, eller hur ? KONSTIGT att ingen av er som så ihärdigt hävdar att det är så FEL att ta av "barnens" pengar, kan svara på en enkel fråga. HUR länge ska man försörja sina VUXNA barn, anser ni ?
    Det är väl för att den frågan inte är så enkel kanske. Det beror väl delvis på familjesituationen och barnets situation. 

Jag kommer alltid att stötta mina barn ekonomiskt så gott jag kan, hoppas jag, och jag vet inte om jag någonsin skulle kunna ta betalt av dem. Däremot så skulle jag kanske ta emot lite pengar om de spontant ville betala för något. Men visst, var de i 40-årsåldern så kanske...

Så mitt svar är väl i stort sett: Jag skulle aldrig ta betalt av barn som bor hemma. Men jag skulle uppmuntra dem att leva ett så bra liv som möjligt, förverkliga sig själva och sina drömmar...
  • ääni
    Azusephre skrev 2010-05-06 08:17:52 följande:
    Jag och min sambo bodde hemma hos mina föräldrar ett tag, kanske var för 3 år sedan. Min sambo hade försörjningsstöd och fick ut 4000 allt som allt, min bror som också bodde hemma tjänade mellan 20-25 000 :- efter skatt, jag bodde på folkhögskola under det året vi bodde där, så jag betalade 3500 i hyra + mat dit, både min bror och min sambo var tvungen att betala 3000, det är väl okej om man tjänar 20 000 efter skatt, men tyckte mina föräldrar var något giriga när dom tvingade min pojkvän betala lika mycket då han bara fick ut 4000.
    Ja, det var ju lite girigt. Men det var kanske för att din sambo inte är deras barn? Men fick inte din sambo mer än 4000? Ska det täcka boende, mat och allt?
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?