Vik hädan skrev 2010-05-05 21:51:53 följande:
Jag har aldrig varit bortskämd, men mina föräldrar gjorde klart för oss redan från start att det var VÅRT gemensamma hem, inte deras hem som vi bara hade tillåtelse att bo i tills vi blev myndiga. Som jag skrev så har jag aldrig fått allt jag pekat på, och i vårt hem var jag och mina syskon en del av familjen med samma rättigheter som de vuxna, men även skyldigheter. Vi lade också in mycket tid på saker som skulle skötas hemma. Vi donade i trädgården, målade, var med och tvättade bilar, gjorde mat, städade - precis som mamma och pappa. Vi fick ingen veckopeng i princip, och när vi blev vuxna så köpte vi våra egna kläder och använde egna pengar till nöjen. Men HEMMET var fortfarande vårt hem, och där skulle mina föräldrar aldrig ens drömma om att ta betalt av oss för att låta oss stanna kvar. Om du anser att det gör mig till en bortskämd snorunge - fine. Tyck det. Och jag tycker att du är en snål otrevlig typ om du ska kräva pengar av din dotter.
Många tycker att i ett gemensamt hem så bidrar alla som har inkomst till kostnaderna i hemmet. Det är att respektera sina föräldrar, att betala för sig om man kan. Påminner lite om en av de senaste lyxfällan när en tjej levde lugnt lattemamma-liv och hennes mamma jobbade dubbelt för att betala för dotterns nöjen och shopping.
Man betalar för sig så gott man kan. En vuxen, arbetande människa gör allt detta du beskriver för att det är ens hem, samtidigt som man betalar för sitt hem om man drar in pengar.
TS, jag tycker att 1500 kan vara ok, men det beror på vad ni har för kostnader och hur mycket pengar hon tjänar.