Inlägg från: Vik hädan |Visa alla inlägg
  • Vik hädan

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Mina föräldrar har då aldrig krävt mig eller mina syskon på pengar när vi som vuxna bott hemma. Snarare så har de bett oss bo kvar, när vi själva började fundera på att flytta till eget.

Men så har jag också underbara och kärleksfulla föräldrar som faktiskt tyckte om att ha oss där, de är inga snåla jävlar som ser sina egna barn som nån börda som måste betala för sig själv.

Fy fan, fattar inte hur ni kan ta betalt av era egna barn, så jävla sniket. De slutar ju inte vara era barn bara för att de blir myndiga. Jag skulle ha känt mig så jävla sårad om mina föräldrar sagt att jag endast få¨r bo kvar om jag börjar betala, efter att jag fyllt 18. Då skulle jag känt mig som en hyresgäst bara, inte deras dotter.

• Vik hädan

Inte för att jag tror en sekund på att det var Viccys dotter som skrev det där, men om det nu hade varit det, så ser jag faktiskt det som ganska hemskt att hon skriver att hon VILL gå på socialbidrag för att det är så "bekvämt". Herregud!

• Vik hädan
    Carlhammar skrev 2010-05-05 20:47:22 följande:
    Hur kan man tycka att det är fel att låta vuxna människor ta ansvar? Betalar ni när de tagit sms-lån de inte kan betala också? Eller när de slarvar och hamnar hos kronofogden? Eller när de ringer lite för mycket på sitt mobilabonnemang som de skaffade utan inkomst? Det är sånt man gör när man vet att mamma/pappa fixar biffen om man klantar sig.
    Bullshit. Jag och mina syskon är väldigt ansvarsfulla personer som sköter vår ekonomi väldigt bra, inga skulder eller anmärkningar. Våra föräldrar har lärt oss väl, och vi har aldrig varit bortskämda och fått vad vi än pekar på bara för att våra föräldrar inte tog betalt av oss.

Tror ni verkligen att man inte kommer kunna sköta sig själv och ta ansvar för sig själv, bara för att man inte betalar pengar åt sina föräldrar för att få bo i det gemensamma hemmet även efter att man fyllt 18? Jisses....

Jag tycker det snarare är så - baserat på vad jag själv sett bland mina vänner - att de av mina vänner som fick alternativen att flytta hemifrån eller börja betala hyra åt föräldrarna, är de som har uslast koll på sin ekonomi, som dras med stora lån och som har 13 kr kvar på kontot varje månad 1 vecka innan lönen kommer.
  • Vik hädan
    "Hej då, skrattretande, trögfattade kärringar!"

Ja, där ser man hur otroligt mogen och ansvarstagande man blir av att betala för att få bo kvar hemma... Levber på socialbidrag och skriver såhär fina inlägg på fl...

Bra jobbat!
  • Vik hädan
    Erase skrev 2010-05-05 21:34:59 följande:
    Du är bara för mycket !!  Vi tycker också om att ha våra barn hemma och vi ser dom inte som nån börda !!! Är det NÅGON här som har uttryckt att de ser sina barn som bördor ???? Vi har 2 goda skäl att kräva att vår äldsta dotter hjälper till med sin del av levnadskostnaden här hemma : 1. Vi KAN inte försörja henne livet ut ! Pengarna hon tjänar sparar hon inte ens, utan shoppar totalt meningslösa saker för. 2. Vi vill att hon ska vara medveten om att det faktiskt KOSTAR i verkliga livet, INGENTING är gratis tyvärr. Jag är 38 år, är det okej att bo gratis hemma då också eller var går gränsen tycker du ? Jag är ju fortfarande mina föräldrars dotter !! Nä, jag skulle kalla dig en bortskämd snorunge. Du resonerar som en sådan iallafall.
    Jag har aldrig varit bortskämd, men mina föräldrar gjorde klart för oss redan från start att det var VÅRT gemensamma hem, inte deras hem som vi bara hade tillåtelse att bo i tills vi blev myndiga. Som jag skrev så har jag aldrig fått allt jag pekat på, och i  vårt hem var jag och mina syskon en del av familjen med samma rättigheter som de vuxna, men även skyldigheter. Vi lade också in mycket tid på saker som skulle skötas hemma. Vi donade i trädgården, målade, var med och tvättade bilar, gjorde mat, städade - precis som mamma och pappa. Vi fick ingen veckopeng i princip, och när vi blev vuxna så köpte vi våra egna kläder och använde egna pengar till nöjen. Men HEMMET var fortfarande vårt hem, och där skulle mina föräldrar aldrig ens drömma om att ta betalt av oss för att låta oss stanna kvar. Om du anser att det gör mig till en bortskämd snorunge - fine. Tyck det. Och jag tycker att du är en snål otrevlig typ om du ska kräva pengar av din dotter.
  • Vik hädan
    Erase skrev 2010-05-05 22:14:28 följande:
    Hahahaaaaaaaaaaaa men det där låter ju som att dina föräldrar utnyttjade dig som barnarbetare, om man ska tolka det i dina ögon ?? Å ingen veckopeng ? Å så fick ni köpa era egna kläder ? Låter ju faktiskt som att du fortfarande bor hemma ... Vårt hem är lika mycket vår dotters, men hon är vuxen och får sådeles vara med och dela på såväl hem och sysslor som omkostnader. Du svarade aldrig på min fråga om vart DU tycker att gränsen går för hur länge man har "rätt" att leva på sina föräldrar ? Är det ens eget samvete som ska avgöra det, som VUXET barn ?
    Nej, jag känner verkligen inte att mina föräldrar utnyttjart mig som barnarbetskraft. Jag tycker det är självklart att barnen ska hjälpa till med hushållsarbete. Men du hävdade att jag är bortskämd och jag förklarade att så är fallet ej.

Jag har inte bott hemma sedan jag var 20. Och det är flera år sedan. Och vet du vad? TROTS att jag aldrig behövde betala hyra till mina föräldrar, för att få bo i VÅRT gemensamma hem, så klarar jag utmärkt av  att sköta min egen ekonomi och ta ansvar för mig själv.
  • Vik hädan
    Erase skrev 2010-05-05 22:51:07 följande:
    Okej, nu har vi kommit en liten bit ! Du tycker att det är självklart att barnen ska hjälpa till hemma, eller hur ? Jag tycker att det är självklart att de även ska betala en del hemma när de faktiskt är vuxna och tjänar pengar !  Vad är det som gör att du skulle ha mer rätt än mig ? Uppenbarligen, om man läser alla inlägg här, är vi fler som ser det fullkomligt vansinnigt att INTE begära att de vuxna hemmaboende barnen ska betala hemma ! Å ingenstans kan jag läsa att man skulle älska eller bry sig mindre om sina barn för det ! Kan du se att någon skrivit det, eller är det bara något du anser själv ? Och vet DU vad ? Jag är övertygad om att min dotter kommer klara sig ÄNNU bättre tack vare att hon fick chansen att känna pengars värde medan hon bodde hemma. Det går absolut ingen nöd på henne, varken ekonomiskt eller känslomässigt. Jag är definitivt varken girig eller snål. Inte heller är jag en sämre mamma än en som INTE kräver att ett vuxet barn ska vara med och dela på sina kostnader. Jag skulle med all säkerhet kunna säga att jag har mer livserfarenhet än dig, då jag sannolikt är många år äldre än dig. Känns löjligt att diskutera detta med nån som förmodligen bara är snäppet över 20 år. Kom igen med dina åsikter när du är i min situation, så får vi se om du har samma inställning !
    Jag är 26. Varför skulle jag ändra inställning när jag är i din situation? Det kommer jag f.ö. aldrig att vara eftersom jag inte skaffade barn som tonåring vilket du uppenbarligen gjorde om du är 38.

Jag kommer inte heller skaffa barn om jag tror att jag inte kommer ha råd att försörja dem i mer än 18 år. Mitt ansvar som förälder tar  inte slut bara för att barnen blir myndiga.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?