• dd2

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Personligen tycker jag ens barn inte skall behöva betala för att få bo hemma. Oavsett 0 eller 20 år.

Möjligen för mat då men några 1500 för eventuellt/månad  för sitt barn fyllt 20 kostar det knappast.

• dd2

Era ungar måste vara tjocka som äter för 1500kr/månad. Alternativ att ni som föräldrar är tjocka, matvrak snyltare och utnyttjar era barns situation.

Herregud, skaffa inte barn om ni inte kan försörja det. Varför skulle det vara större eller ens frågan om skillnader på en omyndig 17 åring och en 20 åring för det bor hemma?!

Herregud!! Dubbelmoral är det svårt att bli klok på! Irriterande dessutom :)

• dd2
    Carlhammar skrev 2010-05-05 20:28:47 följande:

Stackars människa som lever på mindre än 50 spänn om dan. Hej nudelsoppa!

Det beror på hur du behärskar pengar och köket. Tydligen besitts det dock inte allt för stor kunskap på området verkar det som. Dagens snorvalpar till mammor vet dock inte ens vad kök och laga mat är för något  :)

• dd2
    Linda1976 skrev 2010-05-05 20:25:55 följande:
    Förstår inte hur man kan vara så snål mot sitt eget barn. Bjuder du henne på middag ibland, eller tar du betalt då? *ryser*
    Håller fullt med, ryser är bara förnamnet :)
  • dd2

Carlhammar skrev 2010-05-05 20:39:11 följande:

Det går säkerligen att äta för femtio spänn om dan och mindre, frågan är väl hur varierande och överhuvudtaget kul kost man får.

50kr/dag är ca 1500kr/månad. Du verkar inte veta hur mycket mat det räcker till per månad bevittnar jag :)

Allvarligt talat, om det för dig inte går ihop så låt bli att ta något överhuvudtaget från ditt eget barn.  Betala själva eller lägg till. Fattar inte vad problemet är riktigt.

• dd2
    Linda1976 skrev 2010-05-05 20:43:19 följande:
    Att behandla sina barn som inneboende är inget jag förstår. Man kan vara självständig även utan eget namnat smörpaket. Skulle min 18åriga dotter (som förhoppningsvis går i skolan då) vilja ha egen mat med namn på, så skulle jag faktiskt ta det som ett misslyckande

Haha, håller helt med igen, verkligen misslyckade  :)

Förstår verkligen inte hur man kan behandla sina barn som innebonde eller någon slags gäst  eller ens komma på tanken – som jäklar i nama så skall allt minnsan betala för sig.

Men men, som sagt, bara de är nöjda :)

• dd2
    Anna med 3 trollungar skrev 2010-05-05 21:27:35 följande:
    när jag bodde hemma direkt efter gymnasiet fick jag betala 2000kr till mamma som var ensamstående. Men jag bodde bara hemma 6 månader efter gymnasiet innan jag flyttade.

Uschhhhh! Fruktansvärt! Hoppas du kommit över traumat. Inget barn skall behöva betala för att få bo hemma hos sina egna föräldrar. Spelar ingen roll ens om barnet oavsett är 0 eller 20 år.  

• dd2
    LyckligtSlut skrev 2010-05-05 21:48:16 följande:
    Har man inkomst så ska man väl bidra om man kan. Varför ska man förvänta sig bli försörjd av andra vuxna om man har inkomst?

Ingen har naturligtvis sagt andra vuxna. Jag säger bara att jag själv aldrig skulle ens komma på tanken att ta betalt av eget barn för någonting överhuvudtaget. Om sen om din mamma och pappa vill mjölka dig på dina stålar så är det väl upp till dem och inget som varken jag eller någon annan bryr sig speciellt mycket om.

Om du däremot skulle gästa här och hade inkomst så är det tyvärr en annan femma och skulle då kunna ta ett par tusen om din ekonomi skulle tillåta det. För hyra eventuellt ytterligare tiotal tusen. Förstår inte problemet riktigt.

• dd2
    Vik hädan skrev 2010-05-05 23:00:48 följande:
    Jag kommer inte heller skaffa barn om jag tror att jag inte kommer ha råd att försörja dem i mer än 18 år. Mitt ansvar som förälder tar  inte slut bara för att barnen blir myndiga.

Precis, lite som jag också tänker. Möjligen skulle jag i uppfostringssyfte kunna spela med och säga att nä, nu får du allt betala lite kulor till matkassan men knappast nåt man skulle sätta i system. Som vissa här verkar göra.

___

angående att hjälpa till med disk etc, såg det var nåt snack om det, så anser jag inte att det är till att utnyttja. Däremot tycker jag man inte ska tvinga någon och eventuellt hänvisa till gratis boende hem etc.

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?