• Volatile

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

När jag bodde hemma betalade jag enbart 1500 för mat men det var ingenting som de direkt krävde av mig men det var ett medvetet val från min sida.  Jag visste att mina föräldrar inte skulle kräva och då kände jag att det var min plats att ge för maten medan för hyran ville de inte ha något. De ville mer att man skulle i stället spara.

Det är mycket som påverkar. Jag kan förstå om man verkligen behöver hjälp av sina barn, då ska man kunna be om det om ett barn inte själv erbjuder sig. Om barnen bryr sig om den gemensamma ekonomin, om familjen  då kommer de att förstå att det kommer en tid då föräldrar också kan behöva stöd och hjälp.

• Volatile
    Suck och suck skrev 2010-05-05 23:08:40 följande:
    Jag är SÅ himla glad över att jag blev självständig tidigt, även om 16 år var lite väl tidigt. För mig har det bara varit en styrka!Tycker synd om unga, som är mambos så länge. Vad kommer det leda till???Men jag vill ju naturligtvis inte att min dotter ska flytta så tidigt som 16 år men jag tror att även jag är drabbad av trygghetsnarkomanins Sverige.Vad kommer det bli av dessa OTROLIGT omhuldade barn och ungdomar idag? De kommer ju aldrig bli vuxna.
    Du tar upp trygghetsnaromanins Sverige men när man tänker efter hur kan någon överleva alls utan trygghet, hur är det ens möjligt.

Jag tror det som sker är att människor speciellt unga människor inte längre är hoppfulla eller förväntar sig bra stöd från samhället utan man har börjat värdera familjen och hem på ett annat sätt i dag. Det handlar inte om något annat än överlevnad i ett samhälle där det är svårt med jobb därmed bostad för unga människor. Allt kommer sent i livet nu för tiden för att det så samhället ser ut om
    man inte nu har rätta kontakter, den turen på sin sida.
  • Volatile
    Suck och suck skrev 2010-05-05 23:33:32 följande:
    Jag tycker verkligen synd om de bortskämda barnen som inte får lära sig att bli självständiga tidigt!Bry dig inte om att argumentera med konstiga typer som har en sån bakvänd inställning ts.Barn BLIR verkligen "bakom flötet" med såna föräldrar. Det är bara att titta på "Roger" i "Bonde söker fru"!
    Tyck inte synd men ge någon av de ditt jobb för att få bostad måste man uppfylla en inkomstnorm.  :D
  • Volatile
    Vickanflickan skrev 2010-05-05 23:38:08 följande:
    En liten undran.. Om man ska gå efter att en förälder alltid ska betala för sitt barn för att räknas som en kärleksfull förälder. Betyder då det att min mamma kan flytta hem till min mormor? isåfall ska jag berätta det för henne. Hon är iofs 50år min mamma MEN som barn har hon ju rätt att få leva på sina föräldrar så länge hon vill, för dom är ju hennes föräldrar!!  
    Jag kan undra att just "leva på" kan vara ett gemensamt beslut om man är en ung människa med föräldrar som är helt okej eller om man inte är ung men helt enkelt har välbärgade föräldrar som inte har något emot att alla i familjen ska ta del av deras ekonomi i vissa tider i livet.

Jag tror inte att man ska döma de människor som har fattat ett gemensamt beslut i sin familj. Det är ingen rätt men det är ett beslut som människor fattar gemensamt utifrån det som de känner till om varandra och då anser jag att det är inte något som någon annan har att göra med och tro att det finns något som är rätt eller
    fel sätt. Det är rätt så länge alla är överrens, anser jag.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?