• Weyoun

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Min tös är 18,5 år och har socialbidrag ca 3500 kr i månaden. Hon betalar ingenting hemma men däremot får hon betala ALLA sina grejor! Sin mat, sin pojkväns mat (om de äter här, sina kläder, sitt busskort, sin mobil, sina fivkpengar... ALLT utom typ tvättmedel, diskmedel o sånt.

Hon köper hem sin egen mat och lagar den själv.

Jag är jättenöjd med detta!

• Weyoun
    Linda1976 skrev 2010-05-05 20:25:55 följande:
    *suck*

Hon har valt detta själv. Hon är nöjd, jag är nöjd.... Pengarna räcker. Hon namnar sina grejor, jag namnar inte mina grejor.

Det handlar inte om snålhet, det handlar om att klara sig själv. Att lära sig att hushålla med pengar medans man fortfarande bor hemma.

Vi har inte ätit samma mat på flera år ändå, så att hon tar ansvar för sin mat och jag för min är väl inget fel.
  • Weyoun

Hej. Jag är Viccys dotter.
    Ni får det att låta till vad ni vill, verkar det som. Men jag VILLE faktiskt ha soc-bidrag. Det är mycket bekvämare, enligt mig. Och jag ÄLSKAR att laga min egna mat.
    Mamma är inte snål alls! (Jag är lite bortskämd) Men jag ville kunna betala för min egna mat :) + att då kan jag bestämma själv. Jag flyttar ju ändå snart hemifrån och då vill jag kunna öva lite :) Mitt val! Och det är roligt!

• Weyoun

Eftersom ni tydligen tycker att vi gör jättefel hemma, så har jag startat en egen tråd. Det är hittills ingen som tycker att det är HEMSKT att en vuxen kvinna betalar sin egen mat och saker, istället för att betala hemma.

Hon har soc för att hennes LSS-handläggare föreslog det. Hennes Asperger gör att det är väldigt svårt att hitta/behålla jobb eller/och utbildning.

Hon (Mithrill) har själv försökt förklara det här för er, men det urartade. Hon blev förbannad för att ni hoppade på MIG om något som är hennes egna val.

www.familjeliv.se/Forum-5-89/m52374559.html

• Weyoun
    Suck och suck skrev 2010-05-05 23:33:32 följande:
    Jag tycker verkligen synd om de bortskämda barnen som inte får lära sig att bli självständiga tidigt! Bry dig inte om att argumentera med konstiga typer som har en sån bakvänd inställning ts. Barn BLIR verkligen "bakom flötet" med såna föräldrar. Det är bara att titta på "Roger" i "Bonde söker fru"!
    Jag med!
  • Weyoun
    //Hahaa en del av er ( ja de flesta) är bara för sköna ! {#lang_emotions_wink}
    Jag VET ju vilka som har helt snedvriden inställning till ekonomi här och vilka som har det faktiska livet för ögonen. Den här diskussionen kan fortsätta till död-dagar..( Men just det, vem sjutton ska försörja mina åldriga barn då, när jag dör ? )
    Tror jag ska starta en omröstningstråd i detta ämne ; försörja vuxna barn hela livet eller inte ? Undrar vilken röst som vinner...//

Ja, man kan ju undra  
  • Weyoun

nollåtta:

Jag har förklarat varför.
    Hon har väldigt legima skäl att göra det.
    Det ska inte vara så förevigt.

Nog nu!

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?