Inlägg från: vampyria2 |Visa alla inlägg
  • vampyria2

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Jag skulle inte ta betalt av mina barn när de bor hemma, skulle tycka att det är bra att de får pengar så de kan spara och göra en hel del roliga saker...de kommer att få betala räkningar m.m resten av livet sen, så jag tycker de kan slippa när de bor hemma.

MEN i och för sig så beror det på ekonomin i familjen, har resten av familjen det väldigt knapert och barnet har ett jobb så kan det ju faktiskt hjälpa till {#lang_emotions_dreamer}

• vampyria2

Men att ta i så de flyttar hemmi från tycker jag låter konstigt, varför vill man det? Är det inte bättre att de bor hemma så länge som de kan så de kan spara pengar m.m så de får det bra när de flyttar?

• vampyria2
    Carlhammar skrev 2010-05-05 19:26:08 följande:
    Alltså, jag tycker att när man jämför mellan att bo hemma hos sina föräldrar och få allt serverat, om än mot en avgift, och att bo i egen lägenhet så ska det andra alternativet locka mer. Så att man vill ta steget och bli en vuxen självständig människa. Det behöver man och man mår bra av att se att man klarar sig själv. 
    Då tycker vi olika {#lang_emotions_dreamer}  Jag hoppas mina barn bor hema länge och spar en massa pengar, åker på roliga resor m.m för även om de har bra utbildningar och kommer att tjäna bra med pengar, så kommer de aldrig kuna göra så mycket som de kan om de bor hemma.
    Jag tror också att barn/halv vuxna mår bra av att klara sig själva, men det kan de göra även om de bor hemma det ena behöver inte ute sluta det andra.
    Pix Ladin skrev 2010-05-05 19:29:26 följande:
    De behöver ju inte få det dåligt bara därför att de inte har sparade pengar. En vuxen människa som ju en 20-åring faktiskt är måste lära sig att leva vuxenliv.
    Nä det är klart att de inte behöver få det dåligt, men nog tusan blir livet lättare om man har en del pengar sparade {#lang_emotions_dreamer}  Sen vet inte jag hur ni behandlar era vuxna barn men mina är vuxna och har en hel del ansvar och måsten, fast att de bor hemma. Tids nog så kommer de att leva själva och vara tvugna att leva ett så kallat vuxen liv, så för mig är det bara bra så länge som de kan bo hemma...själva kommer e att bo resten av sina liv sen.
  • vampyria2
    Pix Ladin skrev 2010-05-05 19:45:22 följande:
    Det är ju dessutom föräldrars uppgift att hjälpa barnen framåt i livet, att ta nästa steg. Det gäller ju allt, inte bara att hålla ettåringen i handen uppför trappan så att hon vågar eller att hjälpa fyraåringen att lära sig cykla. Det ansvaret har man ju för alltid.
    Men varför måste de just flytta för att ta nästa steg? Förr i tiden så bodde man till sammans hela livet, var man mindre vuxen då {#lang_emotions_dreamer}
  • vampyria2
    ääni skrev 2010-05-05 19:58:45 följande:
    vampyria2: Brukar också jämföra med förr i tiden eller vissa kulturer. Inte behöver man flytta för att bli vuxen. Man kan gott bli ansvarsfull hemma i ursprungsfamiljen.
    Jaa mina barn är ganska stora och med åren så har deras ansvar för hemmet och familjen ökat och de är faktiskt väldigt duktiga på att se vad som behövs göras.
  • vampyria2
    Erase skrev 2010-05-05 23:41:58 följande:
    Hahaa en del av er ( ja de flesta) är bara för sköna ! Jag VET ju vilka som har helt snedvriden inställning till ekonomi här och vilka som har det faktiska livet för ögonen. Den här diskussionen kan fortsätta till död-dagar..( Men just det, vem sjutton ska försörja mina åldriga barn då, när jag dör ? ) Tror jag ska starta en omröstningstråd i detta ämne ; försörja vuxna barn hela livet eller inte ? Undrar vilken röst som vinner...
    Fast nu är det en 20 åring vi pratar om, som du skrev i TS inte hela livet. Sen så tycker jag att det låter kanon med en omröstning om du skriver rätt..

Jag har vuxna barn som bor hemma så jag vet vad jag pratar om. Sen om du har det dåligt ekonomisk så du inte klarar dig utan ditt barns pengar, som hon desutom inte verkar ha, så är det upp till dig. Men många andra tar inte betalt av sina barn om man inte måste pga ekonomisk kris.

Håller förövrigt med nollåtta, du låter som en barn unge när du diskuterar {#lang_emotions_undecided}
  • vampyria2
    För blinda själar är alla katter skrev 2010-05-06 08:45:11 följande:
    Det är några som tycker att de vuxna barnen med fast inkomst i ett hushåll inte ska "behöva" betala för sig hemma i familjens gemensamma hem. Men hur många av er hade tyckt att  det var OK den dagen ni själva skaffade sambo att denne inte betalade för "sin" del eller delade hushållssysslorna i ert gemensamma hem om ni båda hade inkomst?
    Även jag tycker att det är en helt annan sak, det är någon jag ska bygga min framtid med, mina barn är nån jag ska hjälpa att bygga sin egen framtid.

Sen så som vi har det här hemma just nu så har jag ingen inkomst alls, utan lever på min sambo. Det är ett beslut vi bådda har tagit, jag hade fast jobb men sa upp mig för att vara hemma med vårat barn...så för oss är det inget konstigt att den som har pengar betalar.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?