• TeaT

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

När jag var i samma ålder och bodde hemma hos min ensamstående mamma hade jag också svårigheter med att få en fast heltidsanställning. Vi löste det genom att jag varje månad betalade hälften av min inkomst till min mamma för att täcka allt utom kläder, mobil, nöjen och hygienartiklar (jag ville ha andra/dyrare varianter än vad min mamma köpte hem). När jag sedan fick en fast heltidsanställning så betalade jag 50% av de fasta kostnaderna inkl. mat, detta blen ca 5000kr/mån.

Jag skulle säga att det finns inget rätt eller fel i hur mycket man ska betala hemma, utan det är upp till varje familj att ta ställning till. Dock kan jag säga, att det är för mig en självklarhet att man ska betala för sig, man får som tonåring/ung vuxen en helt annan syn på pengars värde om man som min mor gjorde sätter sig tillsammans och går igenom vad allting kostar (kommer ihåg att jag fick en shock när jag fick reda på vad el kostade).

Slutligen så kan jag säga att om föräldrarna har ekonomisk möjlighet till att spara de pengar som barnen betalar tills den dagen då de flyttar hemifrån, så är det bara positivt eftersom att inreda ett hem kostar en del (kanske det till och med räcker till insats för att köpa ett boende).

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?