Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
Jag tycker som många andra att har barnet en inkomst och då inte studiemedel/lån så ska de hjälpa till att betala och även hjälpa till med hushållssysslor.
Min bror fick börja betala så fort han fick ett jobb, sen ganska snart flyttade han ut och skaffade eget bohag. Då kan också tilläggas att vi fick som lite yngre vara med och spara ihop pengar om vi ville ha en speciell möbel eller liknande.
Jag flyttade ut ganska snart efter gymnasiet för studier på annan ort, men fick tyvärr flytta hem igen på grund av att jag inte fick något jobb och hade inte råd att bo kvar i min lägenhet. Då fick jag bo hemma gratis, men hjälpte till med att handla mat, diska, städa, klippa gräs, tvätta osv. Dessa sysslor var också en del av vår uppväxt, vi har alltid hjälpt till hemma när det gäller hushållssysslor.
Jag tycker att har man ett jobb oavsett timjobb eller fast så ska man betala en liten summa för att bo hemma. Sen kan dessa pengar kanske som andra har skrivit hamna på ett sparkonto som "barnet" kan anvädna sig av när att till "flytta-hemmifrån-dagen" kommer.
Jag och min bror har inte lidit av att få hjälpa till hemma och betala, utan snarare har vi lärt oss att det kostar pengar att leva och att livet är inte gratis.