Inlägg från: DianaHeart |Visa alla inlägg
  • DianaHeart

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Glad att mina föräldrar tänkte på oss barn och att vi slapp betala hem någonting. Tack vare det kunde jag och brorsan studera våra långa utbildningar, utan att ta lån. Jobbat extra hela studietiden. Bodde hemma tills jag var 22 och brorsan till han var 28. Sålänge vi sparade pengar till vår framtid och var ekonomiska så ville de ej ha något från oss, trots deras ekonomi ej var så bra. Visst vi hjälpte till då och då, men de pengar tog de till ett sparkonto o köpte bilar till oss. Detta var inga pengagiriga föräldrar, utan de tänker på oss. Och inte har vi blivit oekonomiska eller dumma i huvet för vi ej blivit tvingade att betala hem, utan de litade på att de uppfostrat oss väl.
    Jag tycker de 1500kr hon betalar hem bör du spara i ett sparkonto till henne...är inte din dotter värd det? Har man inte råd med barn, varför skaffar man dem då:P?

• DianaHeart

Hejlis: nu pratar vi om den ekonomiska biten...och därav uppfostran som handlar om det.. TS: tänk lite längre, ja det finns en bra orsak till att brorsan var hemma så pass länge. Att du ens nämner det? Hur gammal din dotter än blir så är hon ändå ditt barn. Håller med Vik hädan: ..." Jag kommer inte heller skaffa barn om jag tror att jag inte kommer ha råd att försörja dem i mer än 18 år."...

• DianaHeart

Nu sjönk jag till din nivå. Förstår att du har taggarna utåt då du fått så mycket påhopp! Men ta det lugnt. Har du uppfostrat din dotter så dåligt att hon ska låta dig försörja henne tills hon är 38 år, ja då är något fel. Men jag tror hon lär flytta ut snart då hennes nya hyra kommer kosta ungefär lika mycket som du kräver av henne. Hur mycket kan din dotter tjäna på sitt extra jobb, då hon endast jobbar helger? Då är kanske 1500kr rätt mycket. Men det är du som är hennes förälder så we don't care. Lite av andras åsikter kan du väl tåla?
    Kan vara av ren bekvämlighet eller kanske pga av någon handikap eller något annat? Men oj så långt tänkte inte du. Men i detta fall finns det andra orsaker. Vad oroar du dig för det? Inte som om du försörjde honom då.

• DianaHeart

Din dotter är 19 år...ta ett år i taget och se vad som händer. Kommer ni till åldern 30 år, ta ett snack med henne då. Tror inte hon kommer vilja vara under samma tak som dig sålänge..så oroa dig ej:).
    Gonatt

• DianaHeart

Verkar som du uppfostrat din dotter fel...och du är rädd för att din dotter ska snylta på dig hur länge som helst.  Som jag skrev från början, mina föräldrar krävde inte ett öre från oss och ändå betalade vi hem för vi har hjärta att hjälpa föräldrarna, så blev vi uppfostrade. Hade du uppfostrat din dotter rätt så hade hon betalat från hjärtat och inte bara för ni kräver det.  Och de pengar vi betalade hem satte de i ett sparkonto till oss.

Finns inget svart eller vitt på hur länge en förälder ska försörja sina barn. Finns flera orsaker till att en förälder försörjer sina barn längre än tills då de fyllt 18 år.
    Att bo hemma tills man är 22, 23 år är inget fel, tycker jag...inte heller då man fyller 25 år osv. Varför vill inte föräldrarna tillåta sina barn att startar sina liv med att få betalda studier, ett bra startkapital och slippa csn-skuld.
    Så kommer jag göra för mina barn med.

Tack för din fina förklaring av vad "helger" betyder! Du är lustig! Borde nog bli snällare mot dig så du inte bits snart! Haha mycket roande är du iallafall! Känns så bra att man kan irritera dig;).
    Visst kan din dotter ha bättre timlön än dig, men får hon ut så mycket varje månad? Inte som påsk, jul och nyår är varje månad...jaja
    Lycka till med din dotter!

• DianaHeart

Respekt? Kolla vilken dagisnivå du håller i. Och ändå är du snart 40 år.
    Varför blir du så uppretad? Börjar tycka synd om dig...

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?