Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
Jag skulle inte ta betalt av mitt 20-åriga barn för att bo det villebo hemma, dock skulle jag nog aktivt förska hjälpa honom eller henne att hitta en egen bostad.
De flesta barn vill väl flytta hemifrån i den åldern? Jag minns att jag själv längtade tills jag skulle ta studenten och slippa bo hemma. Då är ändå mina föräldrar världens bästa, men jag längtade efter att få stå på egna ben!
Jag behövde aldrig hjälpa till hemma annat än med att städa mitt eget rum och ibland tvätta. Jag har aldrig haft något sommarjobb heller.
Trots det har jag haft en perfekt ekonomi, klarade mig som student utan att ta studielån eftersom jag jobbade vissa kvällar. Hade inga problem att sköta mitt hushåll och har till dags dato aldrig haft en enda betalningsanmärkning. Nu har jag hus, bil, barn, man och hela faderullan, inga problem.
Mina föräldrar har fortfarande principen att deras hem ska vara öppet för barnen. Så om jag vill hälsa på dem händer det allt som oftast att de t.o.m betalar resan. Och när min syster hade haft en jobbig separation med sin sambo fick hon bo hemma en tid fast hon då var över 20, gratis. De har dessutom ställt upp och lånat pengar till henne en hel del.
MEN allt beror självklart på föräldrarnas ekonomiska situation!
Har man som förlder dåligt med pengar samtidigt som barnet tjänar bra, tycker jag t.o.m tvärtom att barnet bör känna sig manad att hjälpa till att försörja sin förälder även om barnet inte bor hemma. Givetvis är det upp till barnet själv att fatta det beslutet, men jag vet att jag skulle göra det för mina föräldrar om de hamnade i ekomoisk knipa. På samma sätt är mitt hem öppet för dem om t.ex en av dem skulle dö och den andra inte vill bo ensam.
Jag tror på ömsesidig kärlek och respekt, inte för att man måste utan för att man vill!