Inlägg från: enny signatur |Visa alla inlägg
  • enny signatur

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Hurvida man vill ha pengar eller ej beror väl på om 1. man vill ha barnen boende där 2. Om det kostar en pengar (har man större lägenhet/hus för att barnet ska bo där och hur ens ekonomi ser ut 3.hur mycket barnet tjänar 4. om man av ideologiska skäl tror att barne tminsnan måste lära sig.

Om mitt barn tjänade mycket (så att den helt enkelt får det bättre än resten så hade jag tagit betalt jo (om det gått ut gymansiet/fyllt 18 och hoppat av) för att jag inte kan se att jag skulel tycka det var en rimlig deal.
    Spara till möbler, nja jag tycker att neda tar man betalt eller inte, man har inget att göra med övriga ekonomin. Hurvida man behöver nårga 20 tusen när man flyttar hemifrån kan man väl dividera om, men jag hade kunnat tapetsera mina vöggar med guld om jag spart den mägden, det är vad man gör det till helt enkelt.
  • enny signatur
    kokulan skrev 2010-05-06 12:54:34 följande:
    Stå på dig! Låt barnet betala minst 1500:-/mån eller 1/3 av lönen, det är det minsta man kan begära. Hur fan ska en unge som aldrig behövt betala för sig kunna klara sig i riktiga livet ??
    så om man tjänar mycket ska hyran då bli skithög? Det betyder väl verkligen att man inte vill ha barnen hemma?
    Candra skrev 2010-05-06 13:06:11 följande:
    Spara undan till sig själv? Ska barnet alltså bekosta föräldrarnas nöjen?
    eftersom de står för hyran så ja? samma som om de haft mindre hyra.
  • enny signatur
    Pigeon skrev 2010-05-06 13:11:51 följande:
    Det är bättre om barnen sparar till sig själva tycker jag. Nu har jag fortfarande små barn, men i min bekantskapskrets sparar mer eller mindre andra månatligen till sina barn. DET däremot har vi prioriterat bort för att vi inte har råd, men att låta barnen behålla sin egen inkomst och spara den för att t.ex kunna studera eller slippa topplån på ett framtida hus, tycker jag är en annan sak. Så hemskt mycket dyrare blir det inte att låta ett barn bo kvar hemma. Hyran skulle ju föräldrarna betalat ändå, även om inte barnet bodde där...
    nja det är väl inte säkert? många flyttar när barnen är utflygna. Hade vi haft en 3a om vi inte haft barn? Nja...
    Dessutom kan man göra andra saker med rummet annars. 
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?