Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
Hejsan TS!
Min mamma är i precis samma situation då med sonen (21) och han bor hemma gratis för tillfället.. (mamma jobbar för kommun + att hon har 1 son till på 19år, alltså ingen höjdarlön) Hon känner att sonen inte gör mycket för att söka jobb (om något alls) och även om det är hennes barn så kostar han henne eftersom hon bor dyrt pga de extra utrymmen som behövs, han äter mkt, använder bredband och telefoni, tv osv som hon aldrig nyttjar.
Hursom; jag tycker man kan tänka lite såhär:
1. Hur mkt tjänar tonåringen och bedöm hyra lite efter det, kanske är det inte lätt att få något jobb eller fler jobb där ni bor.
2. Hur ser DIN/ER situation ut förövrig, jag tycker det kan vara skäligt att betala lite mer om föräldrarna inte har det jättebra ekonomiskt. Har föräldrarna en bra inkomst känns det onödigt att dra in massa tusen från sina barn, kanske kan man pusha med att dem ska spara lite pengar till sig själva istället (ex till framtida lägenhet, körkort)
3. Berätta varför du faktiskt tar betalt, det är en bra början innan man kommer ut i den riktiga världen och faktiskt ska klara av en hyra, elräkning m.m själv. Det är lätt att bli naiv i den åldern.
4. Du gör detta för din tonåring självfallet, men finns där som stöd också. Jag har själv varit arbetslös en längre period på 7månader en gång och jag sökte jobb som en toka.. mitt självförtroende sjönk i botten och varje dag var nattsvart tillslut, jag förlorade mina rutiner och det var superjobbigt.
5. Kanske kan mer arbete i hemmet kompencera mot ev. utgifter.