Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
Pigeon skrev 2010-05-06 13:21:20 följande:
Fast DET tycker jag faktiskt inte man ska göra! Eller ja, jag kan ju inte bestämma hur andra ska göra. Men så här tänker iaf jag själv: Jag är mån om att mina barn ska kunna ha mitt hem som samlingsplats, även när de är utflugna. Det ska alltid finnas lediga rum till dem i mitt hus, alla ska kunna komma samtidigt t.ex på jul. Ett exempel: Min svärfar gjorde så, han slängde ju ut sonen och flyttade ihop med sin nya fru och hennes son i ett pyttehus utan extra rum. Resultatet har blivit att ingen av hans barn med familjer kan komma och hälsa på längre, då vi alla bor långt bort. Man kan ju inte resa 20-30 mil bara för att stanna över dagen... Min svärfar - barnens farfar, träffas nästan aldrig längre. Sååå trist! Ett annat exempel: Mina föräldrar har alla fyra barnen utflugna, trots det skaffade de ett hus som har 3 extra rum, som alltså inte används större delen av året. Resultatet: Vi barn med familjer och deras barnbarn kommer och hälsar på nästan varje månad och alla samlas där till jul, påsk mm. Mina föräldrar behöver inte oroa sig över att sitta ensamma när de blir gamla, för vi har en nära och god relation med varandra. Hur det ska gå med svärfar är ju mer osäkert! Hans barnbarn vet knappt vem han är.Är man 20 år och tjänar egna pengar är det ju inte mer än rätt att man betalar hemma, om inte annat för att få en mjukstart in i vuxenvärlden. Räkna ihop vad hon "kostar" i månaden med mat och allt och sitt ner och diskutera med henne vad hon tycker är skäligt att hon betalar, tror nog hon har kloka tankar själv. Om inte så bestämmer du!