• Bellsam

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Jag tycker att 1500:- låter rimligt, beroende på hur mycket hon tjänar. Det skulle kosta betydligt mycket mer än så om hon skulle bo i eget och vill hon spara undan pengar så kan hon göra det av resterande pengar hon har kvar istället för att bränna de enbart på nöjen, precis som man får göra när man flyttar hemifrån. Har hon fast jobb tycker jag att hon kan betala lite mer till och med.

• Bellsam
    Candra skrev 2010-05-06 13:06:11 följande:
    Spara undan till sig själv? Ska barnet alltså bekosta föräldrarnas nöjen?
    Fast man tjänar ju inte på att ha barnen boende hemma om man ger dom mat och sånt. Sen om barnen flyttar hemifrån så kan man flytta till ett mindre och billigare boende. El kostar också, vilket jag antar att dottern använder sig av. Samt vatten om man bor i hus.
  • Bellsam
    Pigeon skrev 2010-05-06 14:56:51 följande:
    Jag ska tillägga, att pga att vi vill ha ett extra gästrum delar två av barnen rum med varandra. Så det är helt klart en prioritering vi har gjort. Vi bor i ett hus på 97 kvm och har tre barn om nån undrar.
    För mig låter detta väldigt konstigt att låta barnen dela rum pga att man ska ha ett extra gästrum till någon kommer. Varför inte låta barnen få varsitt rum och när det kommer någon så får de dela rum under den helgen eller vad det kan handla om? Dra lott om vem som får "lämna sitt rum" tillfälligt?
  • Bellsam
    kalin skrev 2010-05-06 15:17:18 följande:
    Javlig konstiga forvantningar folk har pa sina foraldrar. Nar man blir aldre ska man sluta tanka pa sig sjalv och helt och hallet leva for sina barn och barnbarn? Mina foraldrar salde de hus jag och mina syskon vaxt upp i for att kunna ha rad med resor och annat. Saker som dom dommt om hela livet men aldrig haft rad med tidagre. Jag tycker det ar skitbra och jag ar jatteglad att dom antligen unnar det. Har en jattebra relation till mina foraldrar, vi halsar ofta pa varndra trots att vi bor langt ifran varan. Har inga problem med att sova pa en soffan nagra natter om aret, det ar abslout inget som paverkar mina relationen till mina foraldrar . Tycker vore javligt egoistiskt att ens tanka att dom ska dra ner pa sant dom alltid drommt om att gora for att jag sak ha ett rum med en sang att sova i nar jag ar dar nagra natter varje ar. 
    Jag håller med dig! Hellre att jag sover på soffan hos dom eller tar med mig luftmadrass eller något än att de ska "behöva bo kvar" i ett hus som egentligen är för stort för dom. Nej låt dom sälja det och resa runt eller vad dom nu vill göra.

Tycker det låter konstigt att man säger att man kommer tappa kontakten med sina föräldrar om de inte har ett rum som du kan komma och bo i när du känner för det. Är det så ni mäter kärleken till era föräldrar? Det måste väll ändå betyda massor att bara få träffa dom, även om man kanske får ligga på en luftmadrass ett par nätter.
  • Bellsam
    Pigeon skrev 2010-05-06 18:08:25 följande:
    Nej, om det vore så enkelt... men vi får inte plats i hans soffa, vi är ju 5 personer. Så länge vi bara hade ett barn gick det bra, nu går det inte. Och även om hela familjen sover på luftmadrasser funkar det inte eftersom då måste ju hela hushållet gå och lägga sig kl 7 samtidigt med barnen! För vardagsrummet är husets enda rum förutom hans och hans frus sovrum samt hennes sons rum. Ingen av hans barn hälsar på honom utom yngste sonen som inte har familj, och så vi då. Fast vi sover inte över. Men det beror på andra faktorer också, att de andra inte hälsar på. Ett av barnen är förbjuden att hälsa på, jag vill inte gå in på detaljer då det är känsligt. Vi erbjuder svärfar att hälsa på oss men han kommer aldrig. Vi försöker få till en bra relation men det är svårt när den ena parten vägrar bjuda till... Hade jag inte haft råd att ha ett extra rum till barn som hälsar på skulle jag åtminstone erbjuda mitt eget sovrum, så barnen kunde gå och lägga sig innan de vuxna. Men det kanske är för osjälviskt, enligt er?
    Kan ni inte fråga om ni får låna hennes sons rum när ni kommer dit och hälsar på? Då slipper ni lägga er samma tid? Om sonen är yngre kanske han kan sova hos sina föräldrar och är han äldre så kanske han kan ta vardagsrummet, sova hos en kompis eller lägga in en madrass i föräldrarnas sovrum?
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?