• Hannah76

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Vad tjänar hon?

• Hannah76
    Birgitta2 skrev 2010-05-05 12:53:18 följande:
    När du ev sitter som ensamstående med en dyr hyra (ett boende som man MÅSTE ha för att hysa en person till), och en 20-åring tjänar en hel del pengar, så är det väl självklart att barnet skall hjälpa till med försörjningen. De skall inte äta och bo gratis. Man gör ungen en björntjänst om man låter dem ha hela nettolönen som fickpeng.
    Jag skulle inte ta pengarna, utan spara dem till barnet. Skulle absolut inte ta ut några fantasisummor. Vísst ska barn lära sig hur verkligheten är, det börja man ju med när de är små. Men jag tycker även att man ska få njuta så länge som möjligt av att vara just barn.
  • Hannah76
    Erase skrev 2010-05-05 13:05:41 följande:
    Hur länge är de BARN menar du ???  Så min dotter på 20 år räknas som ett barn ??
    Mina barn kommer alltis att vara mina barn. Jag kommer att hjälpa dom genom hela livet, så mycket jag kan (och får).

Om de hjälper till hemma eller inte, det beror på uppfostran.
  • Hannah76
    Birgitta2 skrev 2010-05-05 13:09:42 följande:
    Jösses - en 20-åring är inget barn. Hon/han är en vuxen individ och skall betala sitt boende och sin mat själv. Bo gratis när man jobbar i den åldern betyder att de inte får en susning i att en del av lönen försvinner i boende, försäkringar, mat, el, tv och allt vad det innebär. Det är nu, innan flytt hemifrån, de skall lära sig vad lönen går till. Lära sig göra en budget. Lära sig vad det faktiskt kostar. Jag satte mig ner och skrev upp vad allt kostar i hemmet. Och lade upp en budget med dom, månad för månad. För tre år sen flyttade min son - och han sköter sin ekonomi perfekt. Nu precis har min dotter flyttat. Och jag ser med stolthet hur de sköter sin hyra, sin ekonomi, hur de lägger upp budget och hur de sparar. Jag känner i alla fall verkligen ingen skuld att jag "tvingade" mina barn att betala hemma och lära sig hur man lägger upp en budget och sparande.
    Det kan man lära sig ändå. Och det känns sent att lära sina barn ekonomi när de är 20 år. Vad är felet med att lägga undan de pengarna till sina barn, istället för att ta dem?
  • Hannah76

Att göra sina barn till ansvarsfulla vuxna som är ansvarfulla - det är väl det som hela uppfostran går ut på? om man måste ta den biten när de är 20 år och inte vill flytta hemifrån, är man nog ganska sent ute.

Skulle ni göra lika om ert barn ville plugga, och bo kvar hemme för att slippa skulder? Eller skulle det inte alls vara ok?

• Hannah76
    Erase skrev 2010-05-05 13:34:08 följande:
    En del av era svar tyder på att ni inte har fattat min ursprungliga fråga. Era åsikter är helt ointressanta, men skriv era inlägg ni.... NATURLIGTVIS ÄR hon mitt barn oavsett ålder, men hon RÄKNAS som vuxen . Här handlar det inte om att vara så elak som möjligt och ta så mycket pengar som möjligt. Så länge man inte är miljonär eller vill leva som en fattig kyrkråtta, anser jag det fullt naturligt att VUXNA barn betalar hemma. Frågan var bara HUR mycket. VI har iallafall inte råd att försörja en vuxen människa hur länge som helst. Tack för tipsen om konsumentverket !
    DU borde kanske har preciserat att du enbart vill ha statestik  och siffror, för det framgick inte. Eller så kunde du ha googlat?
  • Hannah76
    Bedelia skrev 2010-05-05 13:45:13 följande:
    Frågan var väl ganska tydlig? Om inget annat så i rubriken?
    Jag tolkade det som ts undrarde vad andra tyckte man  kunde ta och vad andra i samma sits tog.
  • Hannah76
    Bedelia skrev 2010-05-05 14:00:38 följande:
    Om man som sambor delar på hyran - måste någon av dem skatta på det?
    Nej, men om man har en inneboende.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?