Inlägg från: Virriga Vera |Visa alla inlägg
  • Virriga Vera

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

vässlan skrev 2010-05-05 14:38:29 följande:
    dethär är ju helt sjukt! det är ju trots allt ens eget barn! enligt mig ska ens barn få stanna hemma så länge tills det känner att det är dags att flyga ut ur boet så att säga. varför vara så girig?
    Det är väl knappast girigt att en vuxen person skall göra rätt för sig. Varför skall barnet ha mer pengar att röra sig med än föräldrarna? Är det rätt att jag och min man skall betala alla räntor&amorteringar, el, tele, bredband, vatten och mat. Jag tvättar och städar dessutom allt här hemma och för detta skall barnet inte betala något? Vi fick t.ex en elräkning i febr på 9000:-, där var vi 3 personer som hade använt el men tydligen skall bara 2 personer betala.
  • Virriga Vera
    Här hemma betalar sonen 2500:- i månaden för mat, boende, el, tele, bredband, tvätt och städning (han får fixa sitt eget rum, men resten städar jag) Jag tycker att han kommer billigt undan, men det är den överenskommelsen vi har.
  • Virriga Vera
    kittyclou skrev 2010-05-06 12:26:26 följande:
    Tack.... håller helt med dig! Har exakt samma tankebanor... Vi har satt dom till världen och det är vi som skall ta hand om dom, föräldrar som mjölkar sina barn på pengar eller tycker att dom ska ut ur huset när dom fyllt 18!!?? tycker det är skrämmande.. vad har vi i det svenska samhället för förhållande till vår familj och barn!! Blev paff då jag antog att Ts dotter inte betalde något eller hjälpte till alls... men du får ju över tusenlappen och hon hjälper till "ibland" vad mer kan man kräva!!!
    Så nu mjölkar vi barnen på pengar också. Varför skall inte en vuxen person försörja sig själv? Varför skall föräldrarna stå för försörjningen när de bor hemma?

Här hemma så kommer sonen att tjäna mer än vad jag gör om någon månad, min inkomst kommer att minska med 12000:-/mån, trots det så anser en hel del av er att vi fortfarande skall försörja sonen för att han bor hemma? Vi kommer inte att kunna spara undan pengar längre, det blir inga semesterresor, vi får dra in på en hel del nöjen, men huvudsaken är att sonen slipper betala.
  • Virriga Vera
    Candra skrev 2010-05-06 13:06:11 följande:
    Spara undan till sig själv? Ska barnet alltså bekosta föräldrarnas nöjen?
    Nej, de bekostar inte föräldrarnas nöje. Men de bör kanske bekosta sina egna levnadsomkostnader?
  • Virriga Vera
    kalin skrev 2010-05-06 15:17:18 följande:
    Javlig konstiga forvantningar folk har pa sina foraldrar. Nar man blir aldre ska man sluta tanka pa sig sjalv och helt och hallet leva for sina barn och barnbarn? Mina foraldrar salde de hus jag och mina syskon vaxt upp i for att kunna ha rad med resor och annat. Saker som dom dommt om hela livet men aldrig haft rad med tidagre. Jag tycker det ar skitbra och jag ar jatteglad att dom antligen unnar det. Har en jattebra relation till mina foraldrar, vi halsar ofta pa varndra trots att vi bor langt ifran varan. Har inga problem med att sova pa en soffan nagra natter om aret, det ar abslout inget som paverkar mina relationen till mina foraldrar . Tycker vore javligt egoistiskt att ens tanka att dom ska dra ner pa sant dom alltid drommt om att gora for att jag sak ha ett rum med en sang att sova i nar jag ar dar nagra natter varje ar. 
    Jag ser reklamen med den gamla damen som steker korv till alla sina besökare framför mig. Tanten är totalt slut, men barn och barnbarn kommer hem till henne och äter och äter.
  • Virriga Vera
    Pigeon skrev 2010-05-06 14:51:05 följande:
    Fast hur roligt är det, att tillbringa varje kväll ensam på sitt vandrarhemsrum? Det kanske kan funka när barnen är stora men nu pratar vi ju om småbarn. Jag tycker tvärom att det ligger i den äldre generationens intresse att möjliggöra för sina barn och barnbarn att hälsa på på ett smidigt sätt. Jag tycker lite grann att den generationen som börjar bli mormor/morfar/farmor/farfar är lite själviska ibland. De prioriterar sig själva, sina nöjen och resor, sitt sparande, sina jobb och sina pengar. Barn- och barnbarn får klara sig själv, och vill de ha en god relation är det typ upp till dem. När jag var liten var det inte ovanligt att mor- och farföräldrarna flyttade från hus och hem och ort för att komma närmare barnen och barnbarnen och kunna ställa uppsom t.ex barnvakt. De gav upp en del av sina egna liv, en del av sin egen komfort och lyx, för sina barns skull. Visst, det är ju självklart upp till var och en hur man vill göra, men jag tror att risken är att kontakten med barn- och barnbarn blir sporadisk och stel på det viset. En nära och bra relation med barnbarnen leder - tror jag - till att man slipper sitta ensam på ett ålderdomshem hela sin ålderdom utan besök. Annat än sporadiskt då...
    Tänk så annorlunda man ser på saker. Jag njuter nu när barnen är vuxna, för nu kan vi göra allt det som vi inte kunde eller hade råd med när barnen var små. Jag prioriterar mina barn in till en viss gräns, jag ställer upp för dem, men vägrar att bli utnyttjad. Detta är fortfarande deras hem, dottern som flyttat hemifrån har kvar sin nyckel, men har inget rum kvar. Sonen bor kvar hemma, men är vuxen nog att klara sig själv och framförallt försörja sig själv. Barnen tar ingen hänsyn till oss föräldrar när de tar sina beslut, bra eller dåliga. Men vi föräldrar skall resten av livet stå i givakt när barnen knackar på? När skall vi få njuta av friheten, när skall vi få njuta av pengarna so man kan få över?
  • Virriga Vera
    Åja81 skrev 2010-05-06 17:56:08 följande:
    Jag har själv suttit i den sitsen att min mamma inte längre såg mej som sitt barn, fast än jag gick sista åren på gymnasiet, jag skulle minsann betala för mej, och för min katt!! Jag fick ingenting av henne och behövde jag 20 kr för att mitt studiebidrag gick till henne, jag, då var jag på allvar skyldig henne 20 kr... Detta är en sak av många som gör att jag nog aldrig kan se min mamma som som man borde utan mer bara som jobbig och krävande, tjatig osv osv ... Enligt min åsikt så borde man inte skaffa barn om man inte är beredd att man har barn resten av sitt liv, när mina barn blir vuxna får dom bo här så länge dom behöver och inte ska dom behöva betala nånting!! Vi sparar hela deras barnbidrag men om vi har möjlighet ska vi betala deras körkort och hjälpa dom så lång i livet vi bara kan!! Det är ju våra barn och det upphör inte vid åldern av 20...
    Men är det inte en konstig inställning att du tycker att föräldraskapet upphör för att man tycker att barn med en inkomst skall försörja sig själv?
  • Virriga Vera
    Movie Freak skrev 2010-05-06 18:26:07 följande:
    Det jag reagerar på det är när man går in på räkning för räkning ex. elen eller tv. Du tittar på mkt tv så nu får du betala tv avgiften. En sak att man låter en 18-20 åring betala 1500-3000 spänn om de inte har ett "riktigit" jobb med normallön då kan man väl ta 3000-5000 kr. Men att sitta o räkna efter hur mkt el ens egna barn förbrukar eller där de skall betala 2000 kr + el osv är löjligt.
    Det beror väl på. Nu i vinter så tycker jag ärligt inte att det är löjligt att man exkl el och räknar den separat. Men annars så håller jag med.
  • Virriga Vera
    stor grön drake skrev 2010-05-06 18:25:23 följande:
    När jag flyttade hem till min mamma när jag var 20 betalade jag 3000,- för mat och husrum och jag tyckte att jag kom väldigt lindrigt undan Jag hjälpte till med det som behövde göras. Jag har inga minnen av att jag tvättade min egen tvätt, däremot är jag 100% säker på att jag gjorde det. Minns att det alltid var jag som hängde tvätten av någon anledning. Jag jobbade iof heltid, men betalade som sagt alla mina omkostnader själv, som kläder, nöjen, bensin, telefon m.m. Jag fick det betydligt sämre ställn när jag efter 3 månader blev erbjuden att hyra en lägenhet via kontakter, och hyran låg på just under 5000, men det var det värt. Vem i hela friden vill bo hema hos sina föräldrar när man passerat myndighetsåldern (här gör jag undantag för studerande, där ser jag en faktisk orsak som jag kan förstå)
    I vårt fall så handlar det inte om att sonen vill bo hemma, utan om bostadsbristen. Sonen har stått i bostadskö i 3 år och vi hoppas att han nu i höst skall bli erbjuden lägenhet.
  • Virriga Vera
    Åja81 skrev 2010-05-06 18:35:19 följande:
    Är den frågan till mej? För jag tycker absolut inte att ett föräldraskap upphör för att barnet tjänar egna pengar..jag har ju själv vart i den sitsen, haft en mamma som inte tyckte att det liksom var värt att kosta på mej så mycket eftersom jag ju hade studiebidraget, men dessutom skulle jag ju betala för mej oxå.. Mitt föräldraskap upphör aldrig, jag kommer att betala saker för mina barn även när dom är vuxna, förhoppningsvis så ska man själv ha kommit så långt med sitt hus och liv , att man tjänar bra och inte har några större utgifter så att man kan lägga en del pengar på sina barn som då kämpar med starten av sitt egna vuxna liv med egna hem, eller om dom behöver eller vill bo hemma lite längre än "medel. Vi sparar pengar till dom så gott vi kan nu så att dom ändå ska ha lite att komma med sen, men hjälpa till ekonomiskt hoppas jag kunna göra för mina barn, det skulle nog få vara bra dåligt om vi skulle kräva dom på pengar för att dom bor hemma..
    Men det var ju vad du skrev. Jag citerar en del av ditt inlägg nr 358.

"Det är ju våra barn och det upphör inte vid åldern av 20..."
    Men hur blev det nu fetstil och större text, det var ju inte alls meningen.
  • Virriga Vera
    Virriga Vera skrev 2010-05-06 19:20:30 följande:
    Men det var ju vad du skrev. Jag citerar en del av ditt inlägg nr 358. "Det är ju våra barn och det upphör inte vid åldern av 20..." Men hur blev det nu fetstil och större text, det var ju inte alls meningen.
    och det blev inte alls fetstil när jag publicerade det.
  • Virriga Vera
    stor grön drake skrev 2010-05-06 20:40:10 följande:
    Nej, men TS dotter vill uppenbarligen... De som inte hittar bostad sade jag ingenting om, de bor inte hemma för att de vill det.
    Spelar det någon roll av vilken anledning man bor kvar hemma?
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?