• Fiyali

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har hon inget jobb hade jag antagligen sagt såhär 1500 kronor betalas hem. Sen exempelvis på allt som hon tjänar över 4500(I en normal ekonomi har man ju sällan mer än 2 tredjedelar av lönen kvar att leva för när "allt" är betalt), ska 20% gå hem? Rörlig utgift för henne, baserad på hennes inkomst. Annars blir det väldigt bekvämt att bo hemma, jag personligen är 24 och har två döttrar, radhus etc, så att flytta hem och betala 1500 i hyra per månad låter som rena drömmen :)

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Fiyali

Så här planerar jag att göra:
    Mina barn ska efter studenten söka jobb eller börja plugga, de ska inte bo hemma och dra benen efter sig.
    Väljer barnen att studera så får de bo och leva gratis i hemmet. Jag vill inte vara delaktig i att skuldsätta mina barn.
    Men eventuella extra jobb under studietid, eller om de skaffar jobb och arbetar hel/deltid, skall 30% betalas hem. Dessa tänker jag inte bry mig ett dugg om ifall de gnäller om, tycker jag är orättvis eller såvidare, för det kostar att leva när man är "vuxen". Dessa pengar de får betala hem är ett slags investering å mina vägnar i deras utveckling, ett sätt att lära sig ta ansvar, ett sätta för mig att lära de ta ansvar.
    MEN, dessa pengar kommer jag inte själv att använda, utan sätta undan, och den dagen de flyttar hemifrån kommer de få denna "bonus" om en överraskning till att köpa möbler etc till sitt nya hem, det kommer vara "egentjänade" pengar och de kommer smaka bra.
    Anledningen till att jag inte kommer berätta detta på förhand för de, är att det är bara positivt om de samtidigt lär sig spara av sina tillgångar på egen hand, skulle de nu inte ha möjlighet att göra det, så kommer de ju få smaka frukten av hur det är att spara och skapa sig en buffert, och förhoppningsvis lär de sig något av det :)

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Fiyali
    MareyJ skrev 2010-05-07 07:10:50 följande:
    Jag blev lite fundersam när jag läste tråden. Tror ni att det kan spela någon roll vars i landet man bor?  dvs, synen på OM man ska betala. Eller åsikten att "det är gratis att bo hemma så jag stannar"? Av MIN erfarenhet så är det så att det är vanligare i större städer att man bor hemma längre. Misstolka mig rätt nu jag vet att det ofta är svårare att få ett jobb/extra jobb/vikariat och en lägenhet i en större stad. Men detta är inte lätt i en liten stad (som jag kommer ifrån) heller. Jag vet att man inte kan "skita" ut ett jobb och en lägenhet med bara positivt tänkande. Men många av dem jag känner och tagit disskutionen med har det låtit som att man kommer undan med att "inte växa upp" i se större stan än vad man gör i en mindre. Vad tror ni?   I min värld så känns det orimligt att en 20åring VILL bo hemma om det finns möjlighet att flytta ut men jag har fått det bevisat att så inte är fallet i många hem. När flyttade ni själv?
    Jag flyttade redan som 16. Men då hade jag redan läst hela gymnasiet (gick privat skola och läste dubbeltakt), och hade skaffat ett årsvikariat och ville inte alls bo hemma hos mamma längre.
    Ingen av mina vänner har "velat" bo hemma när de haft möjlighet att flytta, så det låter helt otänkbart för mig att någon skulle "vilja" det.
    Däremot har jag en fåtal bekanta som bor hemma för att de studerat vidare, och då handlar det ju om att inte behöva ta så höga lån, vilket verkar vettigt.
  • Fiyali
    Loreena skrev 2010-05-07 07:52:16 följande:
    7000 bör ett vuxet "barn" som bor hemma betala för att täcka allt.
    Jag vet inte vad dina barn kostar, men så mycket kostar INTE mina.
    Om vi säger att sjutusen ska täcka allt, så hos oss täcker det halva hyran, hela elen, hemtelefon, internet och tvn, samt dagis avgiften för ett barn. Känns lite skumt att barnet ska betala så mycket av "våra" utgifter. Jag vill inte direkt tjäna pengar på mina barn haha
  • Fiyali
    Pigeon skrev 2010-05-07 14:27:44 följande:
    Tycker det låter som en bra plan! Utom att jag skulle nog sagt direkt vad de 30% skulle gå till. Om inte annat blir det ju bara en överaskning för första barnet i vilket fall som helst.
    Jo anledningen till att jag inte vill säga det är ju mer för att de ska "tänka på" att spara själva, annars blir det rätt bekvämt. Plus att jag gärna vill att de ska inse det "sura" i att behöva betala, inte njuta av vetskapen att de får tillbaka pengarna sen.

Och nej, jag har tänkt ut en plan redan, det är två år mellan mina flickor, och när den som flyttar först får eventuellt undan stoppade pengar, så får den det bara om hon "lovar" att inte berätta det för nästa :)

Sen vat man ju aldrig, de kanske flyr mig och mitt hem direkt efter gymnasieslut :)
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?