Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Birgitta2 skrev 2010-05-05 13:09:42 följande:
    Jösses - en 20-åring är inget barn. Hon/han är en vuxen individ och skall betala sitt boende och sin mat själv. Bo gratis när man jobbar i den åldern betyder att de inte får en susning i att en del av lönen försvinner i boende, försäkringar, mat, el, tv och allt vad det innebär. Det är nu, innan flytt hemifrån, de skall lära sig vad lönen går till. Lära sig göra en budget. Lära sig vad det faktiskt kostar. Jag satte mig ner och skrev upp vad allt kostar i hemmet. Och lade upp en budget med dom, månad för månad. För tre år sen flyttade min son - och han sköter sin ekonomi perfekt. Nu precis har min dotter flyttat. Och jag ser med stolthet hur de sköter sin hyra, sin ekonomi, hur de lägger upp budget och hur de sparar. Jag känner i alla fall verkligen ingen skuld att jag "tvingade" mina barn att betala hemma och lära sig hur man lägger upp en budget och sparande.
    Min 20-åring måste också betala för sig hemma det år hon bad att få bo kvar efter studenten.  Hon fick inte mycket ersättning för sin praktikplats, men vi tittade på Konsumentverkets siffror och hon betalade efter det.  (min deltidslön var inte heller stor - hade troligen bett henne betala vilken lön jag än haft).  Tanken var bl a  att jag annars kunde ha skaffat mindre bostad med lägre hyra.

Efteråt har hon berättat att det var det året hon lärde sig pengars värde.  Kan tänka mig att hon tyckte jag var hård då; bredband osv hade jag ju ändå.  Vad jag förstår är det lärdomar hon har stor nytta av ute i livet, först genom att klara att leva på CSN i studentkorridor  (de flesta lär inte klara det utan bidrag från föräldrarna/extraarbete),  senare som småbarnsförälder i en familj med hittills låga inkomster.
  • sirisdotter
    Hannah76 skrev 2010-05-05 13:54:18 följande:
    Tar man ut hyra, måste man inte skatta på det då?
    Inom samma familj, om man delar på hyran, el, tv-avgift, bredband, telefon? 

I så fall missade vi det, både när jag levde med min man och när dottern bodde hemma ett år efter studenten.
  • sirisdotter
    vässlan skrev 2010-05-05 15:28:57 följande:
    För att barnen har väl rätt att fylla på sparbössan lite? de flesta vill säkerligen flytta ut men redan att köpa basic inredningsgrejor kostar en del. genom att tvinga sitt barn att betala åt sin förälder (skulle förövrigt aldrig acceptera pengar av mitt barn) så fördröjer man hela utflyttningsprocessen.
    Ofta har barn i 20-årsåldern ett eget rum med en säng och ett skrivbord;  grunden till det nya boendet.  Det finns företagssamma ungdomar som möblerar studentrummet i korridoren med det. 

Till första lägenheten kan man komplettera med begagnad soffa osv - det behöver inte kosta så mycket.
  • sirisdotter
    luvah33 skrev 2010-05-05 15:42:06 följande:
    Jag är född 1989, fyller 21 i november, och bor hemma. Vi bestämmer från månad till månad vad jag ska betala.. vissa månader blir det ingenting, vissa månader ett par tusen.Den här månaden fick jag in ca 10.000 och betalade 1500 kronor. I vintras fick jag runt 8000 i månaden och betalade 3000 hemma. Anledningen till att jag betalade såpass mycket under vintern var för att jag råkade säga att jag inte hade några planer på att spara pengar :P då krävde hon högre hyra och dom pengarna kommer gynna mig på ungefär samma sätt som sparpengar skulle gjort.. nån gång i framtiden.Vissa månader har jag inte ens haft råd att betala mina egna räkningar, då har mamma gjort det åt mig. En del har jag betalat tillbaks i efterskott, en del inte. (då har jag haft 0 i inkomst, inte ett öre till nöjen heller)
    Vad har du för räkningar när du bor hemma?

Mobiltelefon?
  • sirisdotter
    Pix Ladin skrev 2010-05-05 19:10:04 följande:
    Men hm... 10 procent är ju ingenting. Om hon tjänar 5000, ska hon bara betala 500 spänn då?. Det är ju löjligt. Bättre att hon skaffar sig en egen lägenhet och lär sig att hushålla med sina pengar.
  • sirisdotter
    rims skrev 2010-05-05 19:45:35 följande:
    När ja bodde hemma hos mamma betalade jag inget. jag va helt arbetslös.  när ja bodde hos pappa när ja fyllde 20 jobbade jag nån enstaka helg. Jag betalade inget då heller. dom sa att ja skulle spara pengarna. (jag höll på att ta körkort och fick de inte att gå runt) sedan flyttade jag till pojkvän och betalade hälften av hyran.
    Apropå tidigare inlägg - skattade pojkvännen för hyran du betalade...
  • sirisdotter
    Carlhammar skrev 2010-05-05 20:44:12 följande:
    Och du verkar vara en trevlig typ. Det går säkerligen att äta för femtio spänn om dan och mindre, frågan är väl hur varierande och överhuvudtaget kul kost man får. Hugaligen. 
    Klart att det går att äta varierat och nyttigt för 1 500 i månaden!  Har du aldrig sett Lyxfällan?  Och hur tror du kvinnor som tagit hand om sina barn ett par år hemma och sedan jobbat deltid ytterligare en tid klarar sig på sin pension?  Nog kan vi äta bra!
  • sirisdotter
    Schnauser skrev 2010-05-05 23:34:52 följande:
    Får jag låna spåkulan? Jag vill också veta mina ekonomiska förutsättningar om 20-30 år. För inte kommer det väl hända något som tex sjukdom, kraschat äktenskap, arbetslöshet etc?! 
  • sirisdotter
    Hannah76 skrev 2010-05-06 06:58:51 följande:
    Ni som upprepar att barnen måste lära sig att saker kostar, har ni inte börjat med det tidigare  än 20 år?Min 9-åring har en egen ekonomi som hon har koll på, just för att lära sig inför framtidien. Den ekonnomin kommer ju att växa och det blir mer ansvar i den i takt med att hon blir äldre. För mig är det en bättre väg än att helt plötsligt "kasta ut" dem i vuxenlivet. Likväl som att jag har lärt mina barn från det att de varit väldigt små (typ kunnat gå) att man hjälps åt hemma (duka, diska, laga mat osv osv osv)
    Bara för att man låter 20-åring som väljer att bo hemma efter studenten betala för sig betyder det inte att barnet inte tidigare har haft egna fickpengar att öva med!.  Och eget bankkonto, där studiebidraget kommit in (från 16 års ålder kunde föräldern välja det).  Underhållsstödet gick in på kontot från 18-årsdagen.

Mitt barn ansåg ändå att  året efter studenten när del i hyra osv betalades (av praktiklön/alfakassa)  gav nyttig lärdom inför livet ute i världen på egen hand.
  • sirisdotter
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2010-05-06 10:48:52 följande:
    Betalar din dotter redan 1500 varje månad? Har jag uppfattat tråden rätt om du ts anser att 1500/månad är för lite? 1500 låter grymt mycket, nästan taskigt mycket och ändå vill du ha mer o mer o mer? Självklart förstår jag att du vill att din dotter ska lära sig att saker o ting kostar i livet..., men det är ingen utomjording som bor hemma hos dig. Varför tycker du att läget förändras bara för att hon är 20 år? Kostar hon mer pengar nu än vad hon gjorde när hon var ex 17? (Jag menar; kostar det mer för dig att hon bor i sitt sovrum nu än vad det gjorde för några år sedan? Äter hon mer mat nu än vad hon gjorde då?...etc etc...Du betalar ju inte för hennes nöjen + kläder etc = rent krasst lär hon inte kosta dig mer pengar nu än vad hon gjorde när du fick barnbidrag för henne, eller? var för dig att vilja ta ut en högre kostnad nu då?)
    Visst förändras ekonomin när "barn" gått ut gymnasiet;  studiebidrag, ev. bostadsbidrag och underhållsstöd upphör - det kan bli ENORM skillnad för ensamtående lågavlönad förälder!

Jag tycker att föräldern inte är skyldig att ha rum stående för vuxna barn på samma sätt som man helst vill ordna för studerande ungdomar.  Kanske föräldern sovit i vardagsrummet hela barnets uppväxt och nu vill ha eget sovrum, t ex.

Jag har sett vänner som sålt huset direkt när (sista) barnet tagit studenten och skaffat sig en mindre lägenhet.  "Får"  man inte det??
  • sirisdotter
    Pigeon skrev 2010-05-06 18:50:52 följande:
    Ah ok.   Men ändå! Inte kunna ta hem killar utan att mamma och pappa märker... inte kunna vara bakfull en morgon utan att man får höra av en beskäftig förälder att man minsann får skylla sig själv.
    Håller med.  Flyttade hemifrån så fort jag kunde, vilket var vid 16.  Valde t o m en linje på gymnasiet som inte fanns där på orten barndomshemmet var för att kunna det.  Visst blev det fyra år som inneboende,  det gav mig ändå något mer frihet är att bo kvar hos föräldrarna.

(och dottern fick ta hem pojkvän, tänkte lite annorlunda än mina föräldrar).
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?