Inlägg från: Selma1966 |Visa alla inlägg
  • Selma1966

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Klart som kattsiken en tjugoåring räknas som vuxen och då skall betala för sig hemma, även om det bara är bidrag dem går på. Eller kan jag som medelålders flytta hem igen och bli försörjd? Självfallet tar man inga överpriser av sina barn för att tjäna pengar. Men om man delar hem som vuxna så delar man kostnader. Skulle gärna vilja kolla medelåldern på dem som svarar "skulle aldrig ta betalt av mina barn" - inte länge sen de flyttade hemifrån kanske eller höginkomsttagare? Men varför ska en vixen människa snylta på sina föräldrar? Kolla Konsumentverkets hemsida. Deras uträkningar är verkligen inte hutlösa. När jag flyttade hemifrån hade jag betalat hemma ända sedan jag började sommarjobba. Samtidigt insåg jag efteråt hur bra jag hade haft det. Bara att "beställa" nytt schampo och det dök upp i badrummet. Kunde t o m beställa vilket jag ville ha :) Jag var inte bortskämd och hade inga dyra vanor men som mänga unga var jag dålig på att spara och planera. Det blev en hård läxa när första hyran betalades och man insåg hur lite pengar som fanns kvar. Då skämdes man när man klagat över det humana pris man bidragit med hemma som knappt täckte maten.

Min 20-åriga systerson flyttade in hos mig i 2,5 år när jag var singel och under en tid var arbetslös (han också). Han hade samtidigt haft en rejälbdust med sin mamma så det var synd om honom. Jag var äldre och han ser mig som en extramamma, men nog kattsiken betalade han för sig. Han gick t o m och köpte en tvättmaskin som överraskning när han kedsnade på min skrothög. Som vuxen fattar man vuxna beslut. Jag såg den grabben växa upp och bli mogen hemma hos mig. Men jag ser även kollegors vuxna barn som jag fortfarande ser som BARN som bara kräver och kräver och får och får...

Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?