-
Är det ett påhopp? Det är ju bara min åsikt. Dömer inte den som tar betalt.Erase skrev 2010-05-05 13:59:42 följande:Jag menade inte enbart statistik och siffror, då hade jag skrivit det ! Vad jag däremot inte behöver är påhopp om att "JAG skulle AAAALDRIG kunna ta betalt av mitt eget barn !" osv. Nää, det är ju upp till den som väljer att göra så, DET skiter jag ärligt talat i. Jag ville veta vad en normalfamilj tycker är rimligt att en VUXEN familjemedlem ska betala hemma.
-
Menade inte att det skulle vara sandlåda, jag undrade uppriktigt om man inte behövde skatta på det.Erase skrev 2010-05-05 14:01:20 följande:Jag vet inte vad DITT problem är, men det börjar likna sandlådenivå här !
-
Det har väl mycket med din fråga att göra, om man måste skatta?Erase skrev 2010-05-05 14:07:05 följande:...så på vilket sätt har det med min fråga att göra ???
-
Ah bra.Birgitta2 skrev 2010-05-05 14:28:15 följande:Nej, barn som betalar för att bo hemma ingår i fostran av barnet. Man skattar INTE.
-
Alltså, det var bara omtanke bakom frågan. Dra in taggarna, så tolkar du inte allt negativt.Erase skrev 2010-05-05 14:22:51 följande:Varför då ?? Det är väl inte ditt problem isåfall ?Dessutom ser vi inte henne som en inneboende. Hon ska vara med och dela på hushållets kostnader, för redan skattade pengar. Precis som vi vuxna föräldrar. Det är inte fråga om att tjäna en hacka på att dottern betalar hemma, en inneboende skulle man kanske vilja tjäna på, vad vet jag ! Du måste väl ändå se skillnaden där ???
-
Så man gnäller för att man tycker olika? Kan man inte bara ha olika åsikter?AronsMamma skrev 2010-05-05 14:55:23 följande:Som någon innan sa, kolla på kosumentverkets hemsida. Och bry dig inte om människorna som gnäller på att de inte kan ta betalt av sina barn, mina föräldrar gjorde precis likadant, dock flyttade jag innan jag tog studenten och "slapp" detta, men min syster betalade, dock tror jag dom tog en viss % av hennes lön, vet inte hur mycket dock. Men just för att hon skulle betala så mycket hon hade råd, men tror det var minst 1000-1500, men tror summan ligger nånstanns mellan 3000-3500kr.
-
Och jag känner mig heller inte alls påverkad att vi väljer olika i den här frågan. Förstår itne varför det måste bli tjafs om det? Detta är ju inte ens en känslig fråga.Är inte ett dugg uppretad. Mina barn och deras barn kommer alltid att vara välkommen hemma hos mig, jag behöver inget lycka till. Jobbigt för dig att behöva använda fetstil hela tiden.Erase skrev 2010-05-05 15:13:45 följande:Verkar mest vara Hannah76 och Vässlan som retar upp sig på denna tråd.Jag säger bara lycka till när ni har era 30-åriga BARN boendes gratis hemma ! Kanske till och med några söta barnbarn och make/fru kan få "lyxa" till det lite hemma hos er ??? Det blir säkert mysigt för er alla !MEN nu var det som sagt inte någon FÖR eller EMOT fråga jag ställde...Jag har fått massa bra svar och tips, de tackar jag för !
Varför kasta skit för att vi tycker annorlunda? Vad gör det dig om jag spar pengarna till mina barn istället för att ta emot dem? Hur kan det svida så på dig?
Ett fritt forum och vi har som tur är frihet att tycka vad vi vill. Jag har inte klankat ner på dig. -
Vart har jg skrivit nedlåtande. Jag har bara skrivit att jag inte kommer att göra så. Att göra något annorlunda betyder inte att man tycker att de andra sätten är fel. Du har tolkat mina inlägg som negativa, men det har jag inte menat dem som. Jag har skrivit det flera gånger och jag har även förklarat mig. Tråkigt att du ser det som negativt fortfarande.Erase skrev 2010-05-05 17:15:21 följande:Ursäkta mig, men VEM/VILKA är det som har sabbat denna tråd med helt irrelevanta inlägg om huruvida man ska tvinga sina stackars barn i 20-årsåldern att betala för sitt uppehälle ???? Å det är inte ett dugg jobbigt att använda fetstil, jag lovar !
Jag tycker man ska göra det som man själv anser är bäst för sig och sina barn. Det handlar nog också en del om den egna ekonomin i denna fråga. Jag har ingenstanns skrivit att det är fel att ta pengar för boendet, bara att jag skulle välja att spara den summan till barnen.
Syftade på att det måste vara jobbigt att behöva hävda sig på det sättet. Det du skriver går fram ändå. -
Ni som upprepar att barnen måste lära sig att saker kostar, har ni inte börjat med det tidigare än 20 år?
Min 9-åring har en egen ekonomi som hon har koll på, just för att lära sig inför framtidien. Den ekonnomin kommer ju att växa och det blir mer ansvar i den i takt med att hon blir äldre. För mig är det en bättre väg än att helt plötsligt "kasta ut" dem i vuxenlivet. Likväl som att jag har lärt mina barn från det att de varit väldigt små (typ kunnat gå) att man hjälps åt hemma (duka, diska, laga mat osv osv osv) -
Men det är väl en helt annan sak? En sambo är en partner, inte ens barn. Och i vårt förhållande har vi turats om, den som har haft mest har betalat.
-
Fast det har man väl förhoppningsvis gjort under hela uppväxtren?Mullan1 skrev 2010-05-06 10:03:12 följande:Men herre gud, en 20-åring är väl inget barn iaf... snacka om curling förälder!!! När tycker du "barn" ska börja ta ansvar övber sina egna liv då... 30-40 el...
-
Eftersom nåt av dina inlägg också blivit borttagna så kanske du inte ska kasta sten i glashus?Erase skrev 2010-05-06 11:24:24 följande:Har du märkt att ditt förra inlägg är borttaget ? Du kanske ska fundera på VARFÖR ?
Kan du inte bara förklara varför du blir så uppretad för att andra gör annorlunda? -
Vart har jag hoppat på dig?Erase skrev 2010-05-06 11:57:41 följande:Mig gör det inget om ni väljer att låta era barn bo gratis resten av livet. Det som gör mig förbannad är alla jäkla påhopp om att man skulle vara en girig, dålig mamma, som vill bli av med sitt barn hemifrån för att man tar betalt av sitt VUXNA barn som bort hemma ! Det HANDLAR inte om det.
-
Skulle vara intressant att veta hur ni i den här tråden sparar till era barn och när de får de pengarna.
-
Men då är det uppfostran det är fel på - inte att man låter sina barn bo kvar hemma utan att betala.För blinda själar är alla katter skrev 2010-05-06 16:10:19 följande:Jo det är klart att en sambo och ett barn är olika det förstår ju jag med men principen tycker jag är den samma. Om man tänker att både barn och förälder tjänar lika mkt eller som det var i min situation hemma att jag hade bättre inkomst än min mamma så tycker jag definitivt att man ska betala för sig oavsett om man är barn, sambo, inneboende osv. Jag kostar ju henne lika mkt i mat, telefon, osv som en sambo skulle göra så varför skulle hon stå för mina kostnader när jag hade en egen inkomst?Om man sedan bara har helg jobb och inte får ut särskillt mkt så är ju saken lite annorlunda men jag tycker fortfarande att det är rimligt att man betalar efter förmåga.Det finns många som bor kvar hemma för att kunna plugga utan att ta lån och jobbar extra så mkt de kan för att få lite extra pengar= kanonbraSen finns det ju även de som bor hemma för att det är bekvämt att få allting serverat och inte behöva jobba, ta ansvar osv och det är inte OKHar en killkompois som bodde hemma till han var 27 för att han tyckte att det var jätteskönt att bo som på hotell,men utan att behöva betala för det. Få mat lagad, disken diskad, tvätten tvättad, låna bilen när han behövde, slippa betala bensinen han förbrukade osv. HAn använde sin lön till nöjen. Han hade det inte lätt när han väl flyttade för han hade inte en aning om hur mkt det kostade att leva och idag sitter han med skulder hos både inkasso och kronofogden så det KAN gå illa om man inte lär sig att ta ansvar och veta värdet av pengar.
-
Jag vet precis hur det pratas. Vissa vill bo kvar hemma för att undvika studielån, vissa vill bo kvar hemma för att spara pengar för att resa, medans andra vill flytta hemifrån på en gång.Houdini skrev 2010-05-07 03:01:08 följande:Ni som aldrig ska be era barn betala hemma, har ni någon som helst aning om hur snacket går bland många 18-23 åringar?Varför ska man flytta hemmifrån, det kostar ju bara en massa pengar bättre att stanna kvar hemma hos mamma och pappa där man till och med får pengar utan speciellt hårda krav.Det har jag hört från många "barn" till föräldrar som har det bra och har råd.Jag flyttade när jag var 19 men fick börja betala hemma så fort jag började tjäna egna pengar, jag hoppade av efter ett år i gymnasiet för att börja jobba i stället. Och det fanns inte en chans i helvetet att min ensamstående mamma skulle kunna fortsätta försörja mig.Jag närmar mig de femtio nu och jag har inga egna barn men ser ju hur barnen curlas omkring mig framför allt då de som har föräldrar som tjänar bra.Men alla har inte råd att låta barnen bo hemma gratis så kliv ner från era höga hästar.
Jag flyttade också när jag var 19, men betalade inget hemma. De pengarna sparade jag istället. När jag flyttade startade jag mitt eget företag osv. Jag blev inte ett dugg mentalt slö utav att ha sluppit betala hemma. Att saker kostade och vad de kostade, hade jag lärt mig långt innan jag var 19.
SÅ jag kommer att stödja mina barn på samma sätt. FÖr mig är det inte att curla, men kalla det vad ni vill. Man ska välja den väg som känns rätt för sig själv, och för mig är det att stödja mina barn att kunna förverkliga sina drömmar.