• Menhir

Bartholinit Cysta?

Jag hade en infekterad bartholinitcysta (eller hur det stavas) som upptäcktes efter förlossningen (vaginal). Av misstag punkterades den vid sutureringen och därför gjordes en marsupialisation dvs "taket" på cystan togs bort och varet släpptes ut (ett par msk var enligt journalen - uärk!).

Normalt sett förstod jag det som att man inte gjorde något alls, trots att den i mitt fall var infekterad, hade de inte råkat sticka hål på den hade den lämnats intakt.

Därför tror jag inte det ställer till med några bekymmer vid vaginal förlossning (vävnaden i området är mjuk), med tanke på alla kontroller man gör före förlossningen borde någon har upptäckt min cysta tidigare men inte tyckt det ens var värt att informera mig om saken. Nu ska jag säga att detta var 1996, kanske ser man annorlunda på saken i dag.

Nu vet jag ju itne hur länge jag hade haft cystan, ingen sade något vid förlossningen 1992 men troligen hade jag haft den ett tag - i vilket fall så jag hade haft åtskilliga samlag utan att varken jag eller maken märkt något av den. Har man symtom är det förståss en annan femma, jag märkte aldrig av min.

Svar på tråden Bartholinit Cysta?